Poll: Quartz uurwerk vs Mechanisch uurwerk. Let the battle begin!

Ik begrijp de charme van verouderde technologie heel goed. Heb diverse automaten, en een prachtige platenspeler. Maar de prijzen van uurwerken, quartz en automaten, zijn een fractie van de horlogeprijs, of het moeten net ontwikkelde in house uurwerken zijn.
Je kunt verouderde technologie charmant noemen, of dat ze een ziel hebben, maar niet superieur.

3 likes

Kan je dat eerste argument toelichten? Er is enorm veel schade aangericht en veel merken zijn ten onder gegaan, maar goed ik heb er wel mijn Nautilus aan te danken. Door de Quartz kwam het leuke fenomeen swatch-Group en die andere groepen wat in mijn ogen afbreuk heeft gedaan aan veel mooie merken zoals Breguet. De SuperQuartz is uitmuntend ontwikkeld! heel knap, maar het lijkt inderdaad meer op een moederbordje dan een uurwerk.

Nog even en mensen gaan dit ook uurwerk noemen. Ik heb er toch een hele andere associatie bij.

2 likes

Lekker @RLC

Deze poll is een beetje van dit

image

Met de hoop op een beetje van dit

image

Met als doel dit

image

:joy:

7 likes

Whaaat?
Foto, please

:pray:t4:

1 like

hahahaha, @anon11367652EV was je in winterslaap :yum::yum:
Hier een draadje dat ik een tijdje terug had geopend over mijn Nautilus, met wat inside foto’s :joy:

1 like

Ik weet het weer.:+1::tumbler_glass:

1 like

Quartz vs Mechanisch?

Ik heb ze allebei, van vintage handwinder tot G shock met display.
Die verscheidenheid vind ik juist leuk.
Het is hoe de pet staat wat ik weer eens om de pols knoop.

Een klein irritatiepuntje is wel de day/date en tijd weer gelijk zetten
als een automatic is stilgevallen.
Watch winders daar ben ik niet zo van maar het opnieuw eiken van het
horloge kan ook wel weer een rustgevend zen moment opleveren.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar mechanisch hoewel ik altijd een quartz
chrono ‘grab and go’ heb klaar liggen en de G natuurlijk :grin:

3 likes

643539

vs

1111418

Je eerste plaatje doet het niet :slightly_smiling_face:

Dankjewel, en nu?
(was png, nu jpg)

1 like

Yes it works

1 like

Hoe kun je een quartzhorloge dat (zonder externe tijdbron) extreem nauwkeurig is nu niet interessant vinden? Of een horloge dat zelf de GPS satellieten uit de lucht pikt, en ook nog eens gewoon om je pols past? Of een flinterdun horloge, of eentje met een quartzuurwerk dat grotendeels met de hand wordt opgebouwd?

4 likes

Dá’s een heel mooi uurwerk, wow !

1 like

Ben van beide soorten uurwerken wel gecharmeerd, doch de automatics
hebben bij mij net een beetje méér ‘gevoelswaarde.’

Ik denk daarbij aan bijvoorbeeld ‘een erfstuk’ of ‘jubileum cadeautje.’

1 like

Ze hebben een beetje verzorging nodig, net tamagotchi’s. kent u ze nog?:thinking:
Het brengt het moederinstinct naar boven :grin:

1 like

@drex, toch meer een ‘vadergevoel’ hierbij, hoor. :yum:

P.s. : mijn beide neefjes zijn tamagotchi’s, ze leven nog, hahha :wink: @drex

1 like

Het zwakke punt van quartz is de onderdelenvoorziening. Probeer over dertig jaar nog maar eens aan een specifiek IC’tje te komen dat in je geliefde quartzhorloge zit. Dat schijnt bij zowel Zwitserse als Japanse jaren 70 uurwerkjes nu al een serieus probleem te worden.

By far mechanisch, omdat er een ‘ziel’ in zit, dat het een stukje kunst is in mijn belevenis, omdat het zo mooi is om al die onderdeeltjes te kunnen zien en bewegen

Dat mechanisch nog steeds perfect functioneert na 70 - 80 of meer jaren als je zorg voor onderhoud hebt, dat het nog steeds relatief makkelijk te servicen is en er vaak nog genoeg onderdelen voor handen zijn van de gangbare uurwerken

Quartz ik heb er 2 een mooie gemodde Seiko Caesar Kinetic, maar ik heb er een enorme haat/liefde verhouding mee, vaak denk ik hij kan weg maar dan twijfel ik toch weer

Vind ik alle quartz horloges dan nix?! Nee! Er is er 1 die ik superstoer vind, mijn Citizen Ecozilla met Suppa parts adapters waardoor er een stoere leren band op zit, de wijzerplaat is er zonnecel, stoer ding groot rond, dik, prachtige gravure op de achterkant, alles klopt bij deze klok

Voor de rest maak ik mij geen illusie, een quartz klok servicen na 60 - 70 of 80 jaar?!.. onderdelen
FORGET IT!

Alleen daarom vind ik quartz uurwerken eigenlijk nix, meer dan 2 a 300 vind ik ze niet waard, daarom ook mijn haat/liefde verhouding met mijn Seiko, na alle aanpassing ruim 400 aan uit gegeven, dat voelt nog steeds niet goed :roll_eyes:

Als ik bv Breitling aangeboden zie worden in quartz uitvoering dan moet de prijs ondersteund worden met de kreet ‘super quartz’ nou dan kan je me opvegen, want dan heb ik een teiltje nodig ‘superquartz’ hoe verzinnen ze het een quartsie van 2 - 3 of 4K :face_vomiting:

1 like

Is gewoon een luxury brand of er nu quartz in zit of niet.
En is zo’n ‘veredeld’ ETA automaatje echt veel duurder om te maken?
Ik dacht het niet.
Je telt zo 2K neer voor alleen de naam.

2 likes

De poll heeft ook geen optie UHF Quartz, Spring Drive, Electronisch, Stemvork.

Ik riep het al eerder, het is een rare rotpoll.

Dat jij een mechaniek antropomorfiseert is prachtig, maar ik zou zelfs in mensen het bestaan van een ziel in twijfel trekken.

Dan moet je alleen zichtbodems hebben, toch?

Wedje leggen?

7 likes