Quartz, omdat het kan!
Dit is de eerste keer dat ik Quartz heb gestemd.
Ik heb Quartz (kwarts) gestemd omdat je stemvorken hebt weggediscrimineerd.
Ik vind de klassieke techniek van mechanisch fasinerend, ik vind de nauwkeurigheid van kwarts heerlijk. Ik kan het iedere keer op tijd moeten zetten van mechanisch niet uitstaan, ik kan een tikkende secondenwijzer van een kwarts niet uitstaan.
Het heeft beiden z’n voors en tegens.
Was er maar een uurwerk die de goede eigenschappen combineert… oh, wacht… spring drive, UHF, stemvork… .
Loopt @RLC niet voldoende in de “harde kern” pas ?
Vrij normale en zinnige vraag.
Waarom dan zo collectief negatief reageren ?
Voor mij : absoluut automaat qua “ziel” maar een paar quartz on the side voor grab en go zoals mijn Seamaster.
Voorkeur dus voor mechanisch en daar dus op gestemd.
De poll heeft geen optie: ik heb geen voorkeur
Een mooi afgewerkte Lange handopwinder versus een ETA standaard quartzje? Of een GS Quartz tegenover een Seiko instap automaatje?
Hele grote verschillen en niet te vangen in zo’n poll.
Eerder op de avond is er al een discussie geweest over SuperQuartz [is bepaald niet hetzelfde als een Swatch uurwerkje van een tientje] vs. automaat. Was wel lollig en we gaan hier gewoon lekker door. De reacties zijn in die context bekeken niet negatief hoor. Zo zal Ralph (@RLC) ze ook echt niet ervaren. Toch? Gewoon een leuke discussie, maar wel een beetje over appels en peren als je 't mij vraagt…
Quartz is voor mensen die een horloge nodig hebben. Mechanisch is voor de malloot die de romantiek van het uurwerk nog waardeert.
Een mooie combi Kinetic een automatisch mechanisme die een quartz oplaad… Best of both worlds…
Gewicht een mooie automaat voel je dat je wat waardevols om je pols hebt😎
Meh, dan liever een solar. Een horloge dat zich met zonlicht “voedt”. Het idee van de Kinetic technologie is leuk, maar het verplicht je om al je Kinetics regelmatig te dragen.
Ik dacht al, waar blijft ie
Dan heb je nooit een GS quartz om de pols gehad zeker?
Mechanisch. Quartz was de grootste bedreiging voor de eeuwenlange ontwikkeling van mechanische horlogerie! Het klopt dat je er allebei de tijd op kan zien, maar zet dan ook een smartwatch in de poll.
Met uitzonder op de Rolex oysterquartz en nog wat uurwerkjes, welke grotendeels mechanisch zijn.
Ik denk dat vele mede forumleden geen horloge aanschaffen voor de tijd, maar dat dit slechts een bijzaak is. Je draagt een mechanisch kunstwerkje om je pols, met een rijke heritage van de verschillende ontwikkelingen.
Ook vanuit de horlogehuizen wordt er niet hoog ingezet op Quartz… Patek heeft wel een quartz uurwerkje, maar goed dat zie ik meer als marktwerking. Lekker goedkoop te produceren en goed te verkopen als instapmodelletjes.
De één quartz is dus zeker de ander niet. Maar ik bedoel… wie koopt er nou een quartz van een paar duizend euro? Een hele kleine groep, de meeste quartz horloges de toonbank overvliegen kan ik inkopen voor een paar euro. Druk er een fashion logotje op en je maakt goede winst. Dat irriteert mij ook aan Quartz… veel noobs kopen dit soort horloges en denken dan dat de prijs iets zegt over de kwaliteit. Laatst bij een bijenkorf een simpel gucci quartz horloge voor 800 euro!!! Dat ding kost de fabrikant NOOIT meer dan 10 euro op te fabriceren. Pure oplichting. p.s dit is mijn mening die niet heel belangrijk is, dus ga vanavond niet wakker liggen
Draag ze met zeer veel genoegen, je pakt ze en gaat.
En geen uurwerken van enkele tientjes. En, dit terzijde, een 2824 kost ook niet meer dan 100 euro hoor.
Oh ja! Was er al gezegd dat dankzij ‘de quartz bedreiging’ de mechanische uurwerken er sterker dan ooit uit zijn gekomen?
Dat een quartz uurwerkje van Patek “lekker goedkoop” zou zijn? Geloof er niks van! Een high end quartz uurwerk zoals de SuperQuartz van Breitling heeft ook gewoon ontwikkelingskosten (gehad), wellicht zelfs net zo veel als de zoveelste variant op een ETA 2824.
Maar goed, “de ziel” dus …mooie kwalificatie voor iets kouds als een uurwerk!
Bedtijd! Aldus mijn automaat…
Iedereen zijn keuze. Ik zal niet snel zoveel betalen voor een ETA 998.332 quartz uurwerk met een breitling logo erop. Nou is die Breitling ook niet heel duur, maar vindt het meer een computertje dan een horloge als je uurwerk bekijkt. Voor mij een totaal andere tak van sport met die digitale schermpjes.