Poll: Quartz uurwerk vs Mechanisch uurwerk. Let the battle begin!

Een lekkere quartz/kwarts op zijn tijd :slight_smile:

4 likes

Aero space is nice :+1:

En veel heavy dudes uit de vliegerij geven de voorkeur aan quartz.
Dat zegt toch wel wat.

1 like

Hahaha hilarisch verwoord :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Helemaal mee eens. Superquartz lijkt mij een loze marketing term. In essentie is elke Quartz een shitter :stuck_out_tongue_winking_eye: (met uitzondering van de Seiko Tuna, paar Grand Seiko’s, Breitling Aerospace, Rolex Oysterquartz)

1 like

Je voelt je niet goed…:joy::joy::joy:klap van een molenwiek gekregen. Kan de beste gebeuren.:laughing:

Je spreekt jezelf toch tegen nu?

Maar als de bedoeling van je poll alleen maar stennis schoppen was, dan is je missie geslaagd :wink:

Een Seiko 7s26 of ETA 2824 is natuurlijk ook gewoon een ding dat grotendeels door machines in elkaar geflanst is. Lopende bandwerk.

Bij de uurwerken vanaf de jaren '80 en '90 wordt dat veel beter, meer massaproductie en ook veel langere productietermijnen.
De ervaringen die ik nu heb met mijn (uiterst goedkope) Seiko 7N43 is dat die al ruim voor 1991 van start is gegaan qua productie, maar tegenwoordig nog voor onder de 20 euro te koop is als losse unit. Toch wel makkelijk als je na 30 jaar 1 op 1 vervangend materiaal kan krijgen.
Voor de 7C46 eigenlijk hetzelfde verhaal, dat wordt na 30 jaar nog steeds nieuw aangeboden en ook gebruikt in horloges, zei het tegen een aanzienlijk hogere prijs.
Het is dan uiteraard wel een keuze, ga je voor onderdelen vervangen of voor vervangen van het hele uurwerk?
Een ander probleem waar je bij quartzhorloges tegenaan kan lopen is iets wat ik hier (of op watchuseek) een keer langs zag komen, en dat is dat bij oudere quartz horloges op een ander batterijvoltage is ontworpen dan wat nu te krijgen is op de markt.
Het zal niet anders zijn met de veren in de balans en de trommels, die zijn uiteraard ook afgestemd op de omliggende mechanica en kan je ook niet zomaar vervangen door een veer die er alleen qua geometrie mee overeenkomt.

Het zal voor een groot deel wel tegen elkaar afgewogen kunnen worden, quartz minder slijtage, mechanisch minder moeite om vervangende onderdelen in te passen.
Maar op een gegeven moment houdt het gewoon op en moet je accepteren dat de slijtage zodanig is dat vervanging van het geheel de meest logische keuze is (emotioneel is wat anders).

1 like

Stenis schoppen was niet mijn intensie. Leek mij interessant om te pijlen en te horen waarom men het ene uurwerk boven het andere prefereert.

2 likes

We willen de meest moderne techniek in ons huis in onze auto, telefoon of laptop.
Maar dan wel een horloge met in principe technologie van 300 jaar terug dragen :thinking:

Dat is vreemd, een glitch? een freak of nature?

Maar ik zei al, ik draag beiden, Q en mech.
Het is fun en dus beleving :smirk:

Vele K’s voor beleving?!
Ja, vele K’s voor beleving :rofl:

1 like

Dat is waar … maar voor ƩƩn van mijn Longines horloges (nog geen 60 jaar oud) was een specifiek veertje nergens meer te vinden. Uiteindelijk is het opgelost maar het heeft de horlogemaker behoorlijk wat tijd gekost. Dus mechanisch wil niet meteen zeggen dat onderhoud op termijn eenvoudig zal zijn.

2 likes

Maar dat weet je toch al?

Ten eerste weten we dat hier een stel nerds op het forum zitten en dat dit een soort VHS vs Betamax discussie is die geen enkel normaal mens interesseert.

Ten tweede weten we ook dat mensen hier bezig zijn met ā€œgevoelā€, ā€œzielā€, ā€œbelevingā€ en zelfs spreken van ā€œliefdeā€ en ā€œverliefdheidā€, wat betreft hun horloges. Daaruit vloeit voort dat we elke pretentie van objectiviteit of ratio het raam uit kunnen flikkeren.

Ten derde weet iedereen hier al jaren dat mechanisch, ondanks het feit dat het hopeloos verouderd, inaccuraat en onderhoudsgevoelig is, als da bomb wordt ervaren door bovengenoemde gevoelsridders, en wel hierom:

Ik krijg daar een beetje dit gevoel bij:

Ik heb nog nooit een poll nodig gehad om die uitkomst te zien aankomen. :slight_smile:

8 likes

Je wilt in je huis toch liever een echte Picasso of van gogh aan de muur ipv een tablet of plasma televisie met hetzelfde plaatje? Horloges zijn in mijn ogen een vorm van kunst.
In theorie heb ik met auto’s heb ik ook liever een jaguar E-type dan dan splinternieuwe Tesla.

3 likes

Hmmm, glad ijs.
Het gaat bijvoorbeeld om de ā€˜boodschap’ in een schilderij van Picasso.
Niet om het stukje linnen met wat klodders lijnoliepigment.
Pas later is het monumentaal geworden, en…zeer prijzig :grin:

Als er in de tijd ven Picasso reusachtige plasmaschermen waren geweest
had hij dit wellicht gebruikt.

Maar ik begrijp wat je zegt, liever een buizen amp uit de 60ties dan
de Chinese rommel van nu.

1 like

Je snapt mijn punt toch hopelijk?

1 like

Waar ben jij over 70 jaar ?

Zeker.

De dingen werden in die tijd nog met een hele andere insteek gemaakt.
En deze toewijding zie je nog steeds terug bij de top horlogemerken.

Nee beide. Net als mechanisch en Quartz beide voor- en nadelen en daarom bestaansrecht hebben.

Heerlijk ouderwets genieten:

Lekker makkelijk:

Kan niet zonder beiden.

Onzinpoll.

5 likes

Schapen tellenšŸ¤”, iets met kudde gedrag…

Eensch!

Trouwens in die buizen amp zitten buizen uit…China :rofl:
Tung Sol buizen.

Het gaat dus om de beste combinatie te maken :wink:

1 like

Nou, ik was blij toen ik van de LP’s af was … grote dingen, en ieder krasje hoor je. Alleen de hoezen zijn veel mooier dan van CD’s (daarom heb ik ook een paar LP’s bewaard) maar verder was ik heel blij met mijn eerste CD-speler!