Poll: welke soorten uurwerken bezit je?

Lijkt mij een interessante inventarisatie.

Edit: ik kon de poll niet meer aanpassen, dus elektrisch (stemvork) moet je maar onder de kwarts plaatsen.

  • Kwarts
  • Automaat kwarts
  • Zonne-energie
  • Handwinder mechanisch
  • Automaat mechanisch
  • Hybride (Springdrive etc.)

0 stemmers

7 likes

Wat is automaat kwarts?

2 likes

@pulsar96: Wat bedoel je met hybride? Ook zoiets als een Kinetc? Dan zou ik een Spring Drive daar zeker niet in plaatsen.

Springdrive en electronische uurwerken denk ik. Wat is daar niet hybride aan?

Dat is een kinetic bijvoorbeeld.

1 like

Combinatie van verschillende typen. Zoals springdrive en mecha-quartz wat je bij sommige chronografen ziet.

Alleen automaat kwarts niet maar wat is dat?!

Kinetic

1 like

:+1: sorry, zat niet op te letten.

Wat mij vooral opvalt is dat er hier toch nog heel veel zijn met kwarts horloges hoewel dit hier meestal met de grond gelijk gemaakt wordt… 71% van de stemmers dat is bijna 3/4 waar zitten die dan bij discussies tussen mechanisch en kwarts?

2 likes

Wat me vooral opvalt is het grote aantal handwinders. Bijna 60% van HF heeft een handwinder? :open_mouth:

In het verleden heb ik ze trouwens allemaal gehad. :+1: Op het moment nog 3 verschillende in bezit.

1 like

Je maakt allemaal wel eens een slechte keus :grinning:
Om die vervolgens weg te gooien is ook wat overdreven…

Edit: geintje natuurlijk, maar in mijn geval zijn de kwarts allemaal erfstukken en die gaan niet vrijwillig weg ondanks dat ik dit zelf niet meer zo snel zou kopen.

1 like

Spring Drive is een mechanisch horloge met kwart aangestuurde reglage. De energie wordt opgeslagen, net als ieder ander mechanisch horloge, door middel van een veer.
Dus IMO valt hij onder de categorie “Automaat mechanisch”. Overigens is Automaat en mechanisch een beetje dubbel op :wink:

mwah, een deel gaat dus wel elektronish. Je zou het ook onder de quartzen kunnen scharen omdat de tijdswaarnemening (immers het belangrijkste deel van een horloge) gebeurt door een quartz kristal.

Inderdaad iedereen maakt wel eens een slechte keuze :wink: maar ik koop echt geen horloge meer…

Ik heb een autoquartz :smiley:

4 likes

Tuurlijk kan je het zo zien :wink: Maar je kunt het ook omdraaien en redeneren dat het, op dat (belangrijke) detail na, een mechanisch horloge is. Denk dat de consensus toch wel is om de Spring Drives niet in de quartz categorie te plaatsen. Wellicht help de prijsstelling daar ook toe bij. Waarom zie je het niet als hybride overigens?

Ik vind het inderdaad een hybride. Maar goed, ik ben er uberhaupt geen fan van.

Nee, dat had je al vaak genoeg geschreven. Zelf ben ik nergens fan van :wink:

Veel speedmasters?

En laat ik nu denken dat jouw eerste reactie heel serieus was, en dat jij overal de mensen ging gaan overtuigen om hun miskopen in de vuilbak te kieperen…

1 like