Poll: welke soorten uurwerken bezit je?

Kijk, dat je een Kinetic een “automaat kwarts” noemt is tot daar aan toe.

Maar Spring Drive hybride noemen wordt al dubieus, dat is gewoon Spring Drive, punt, ook omdat er bij mijn weten niemand anders in de markt een dergelijk concept heeft gemaakt, ooit.

Een logischer lijst was voor mij geweest:

  • Mechanische handopwinder
  • Mechanische automaat
  • Stemvork
  • Kwarts
  • Solar
  • Kinetic
  • Spring Drive
  • Elektrisch
  • UHF kwarts
  • High-precision kwarts

0 stemmers

2 likes

En dan gewoon alle opties mogen kiezen (niet slechts 8) :zipper_mouth_face::grin:

1 like

HAhahaha… Dat krijg je als je handmatig dingen gaat toevoegen. :slight_smile:

1 like

Lijkt mij ook logischer maar nu heb ik maar 4 soorten en bij die andere 5. Waar blijft nu mijn Meca-Quartz? :wink:

1 like

Anderzijds is het onderscheiden van kwarts, UHF kwarts, High-precision kwarts nu ook weer niet nodig want anders kun je mechanisch ook gaan opdelen in Chronometer en niet Chronometer, of een verschil maken tussen 18.000bph en 36.000bph horloges, of horloges met of zonder datum complicatie, of een andere complicatie en ga zo maar door. En waar zet je kwarts horloges die met een atoomklok gelinkt zijn? Of die met GPS gelinkt zijn…

En dan nog een vraagje, wat is een elektrisch horloge? Een sporthorloge dat je via USB oplaadt?

1 like

Misschien goed bedoeld, maar is dit nu wel een handige actie? Je neemt het topic dat iemand anders heeft geopend een soort van over door een nieuwe poll te plaatsen en nu hebben we twee polls wat het overzicht in de uitkomsten ook niet zal bevorderen :wink:

Je hebt gelijk, die lijst kan veel langer.

Ik heb het over de Hamilton horloges van de jaren zestig, zoals de oorspronkelijke Ventura.

Quartz. Het is QUARTZ.
Kwarts is een steen.

Klopt, en die steen wordt gebruikt in een kwartsuurwerk

2 likes

Ik heb quartz, handwinder en automaat opgegeven. Waar de meca-quartz dan onder zou vallen weet ik niet. Voor mij is het gewoon een quartz.

Ik erger me altijd aan die term, net als superquartz. Wat is er verder zo speciaal aan? Ik hoor daar bij mechanische horloges nooit wat over, een super automaat of een high precision automaat.

Dat kan maar maakt het allemaal veel onlogisher. De lijst van TS is prima.

1 like

WTF… :thinking: een elektrisch horloge ? Één met verlengsnoer? :rofl:

1 like

Volgens mij valt hier het stemvork horloge onder

Je moet gestudeerd hebben om al jouw opties te begrijpen. Less is more wat mij betreft.
Dus laten we het houden bij poll van TS.

Edit:

Oh, wacht… :wink:

2 likes

En zo als bijna altijd… :sleeping: zijn polls hier op het forum een kansloze aangelegenheid…:rofl:

Hahaha inderdaad!

Je hoort wel degelijk praten over uurwerken die preciezer dan andere. De benaming Chronometer wordt daarvoor gebruikt (COSC certificering) of zoals bij Rolex SuperLative Chronometer. Bij mechanische horloges spreken ze ook over high beat horloges, horloges die sneller lopen dan 28.800 bph enz… enz…

Je kunt onderscheiden blijven maken daarom denk ik dat de poll zoals hij aan het begin was redelijk goed opgesteld was, maar altijd zullen er uit de boot vallen, want bijvoorbeeld bij quartz moet je dan geen onderscheid maken tussen een analoog uurwerk en een digitaal uurwerk?

Zucht… absoluut ! en dan zeker ook niet te vergeten de combinatie analoog digitaal :rofl:

Begin een soort forum hooikoorts te ontwikkelen … zware pollen allergie :rofl:

Misschien maar een topic beginnen waar je foto’s van je horloges kunt plaatsen.