Net als de rest hier ben ik een horlogeliefhebber. Logisch natuurlijk. Maar wat minder logisch is, dat ik elke keer mijn nieuwe aanwinsten openmaak voor wat voor reden dan ook. Bijvoorbeeld uit nieuwsgierigheid over het uurwerk, schoonmaakwerkzaamheden en/of reparaties. In dat geval laat ik dat liever aan een kenner over.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wie van jullie zijn/haar horloges openmaakt?
Nooit…
wat ook niet waar is want ik heb tot op heden twee open gehad voor
1 wat condens op het glaasje, dus die kon even leeg dampen.
2 stopte met tikken, even kijken, mep gegeven en nooit meer problemen mee gehad.
Ik heb een kwarts een paar keer opengehad om de knoopcel te vervangen. Doe ik alleen bij goedkope modellen. De duikers (daar zit ook een kwarts tussen) laat ik over aan de horlogemaker
Niet bij een nieuw of bijna nieuw horloge of een pas geserviced exemplaar, maar als ik een vintage horloge binnenkrijg gaat hij altijd wel even open om te zien hoe de vlag erbij hangt.
Elke keer dat je een horloge openmaakt heb je kans op stof in het uurwerk en beschadiging van het deksel. Dat doe ik dus zo min mogelijk. Behalve als ik een horloge ga servicen natuurlijk, maar dan gaat het hele ding uit elkaar.
Als ik een vintage koop en er zaten geen foto’s van het uurwerk bij de advertentie dan gaat hij wel even open, even weten wat voor vlees ik in de kuip hen en of ik niet een falikante miskoop gedaan heb.
Maar service staat dan in principe al op de planning.
Ik heb mijn horloges lief, dus ga er zelf niet mee liggen klooien. Daarnaast wanneer je een duik horloge zelf opent is de waterdichtheid om zeep geholpen en moet je hem eigenlijk weer laten testen. Daarnaast kan er stof en andere narigheid in het uurwerk komen. Met andere woorden ik kijk wel uit met zelf mijn horloges open te maken.
Ja hmmm,
Bij soms denk ik dan: goh, het is al weer 5 maanden geleden dat ik hier de deksel vanaf heb geschroefd, het wordt weer eens tijd.
En dat dan standaard.
Precies dit
Ook gewoon 2 x , door condens.
En vooral de laatste zin : het uurwerk boeit mij geen zier. Óf : het uurwerk interesseert mij geen reet. Dat mag ook natuurlijk.
Om knoopcellen te vervangen en om mechanische horloges te reguleren (i.t.t. @Galf heb ik ook mijn SARB (Alpinist) daarvoor opengeschroefd. Wat een @#$%!!!-klus bij een 6R15, trouwens. Doe mij maar een 2824-2 met ETACHRON).
Dan ben je wel heel ham-fisted bezig. Als je hem goed opent en goed weer sluit, is hij gewoon weer waterdicht, tenzij je rubber aan het aftakelen is, maar dan is het sowieso al tijd voor een servicebeurt. Het is wel zo dat je geen garantie hebt op waterdichtheid totdat hij is gemeten, maar dat kan elke bijouterie voor je doen, tenzij je echt een 30+ atm meting wilt.
Ter verificatie of de serienummers op uurwerk en case/card matching zijn kan ik het me voorstellen dat je een legitieme reden hebt om hem open te maken als je hem bv 2e hands koopt van een particulier o.i.d. maar zomaar uit nieuwschierigheid niet echt.