Poll Zomertijd-Wintertijd

Hè, hè, dat beoogd voordeel doelt op het afschaffen van het steeds weer verzetten.

hahaha, die poll.

Ik sta dus in het rijtje om de zomertijd aan te houden.
Want, dan is het in de zomer lekker lang licht tot wel 22:56.

Als de winter invalt, word het vanzelf wat donkerder. En iedereen ziet anders, dus zie ik het aanhouden van wintertijd en zomertijd niet als een halszaak.

Het maakt niet uit. Op het moment dat je afhankelijk bent van een vrouwmensch kom je sowieso nooit meer op tijd. Tijd is dan ineens een ruim begrip.

2 likes

Is dat zo raar dat het op een Horlogeforum een onderwerp is?

Nee hoor, ik heb dan ook helemaal niets tegen deze leuke poll. Ik wees de TS slechts op het ontbreken van de optie die mijn gedachten over het onderwerp het best beschrijft.

Door de manier waarop het gebracht werd (“het eventuele afschaffen ervan is actueel”) leek het erop dat het momenteel een soort maatschappelijk thema is of een onderwerp in het publieke debat. Misschien is dat ook zo. En dat vind ik dan bijzonder.

Ik bedoel, het is een vrij land: eenieder mag zich druk maken om wat hij of zij maar wil. Ik ben eigenlijk vooral blij voor mensen wier leven zo lekker loopt dat zij het zich kunnen veroorloven om zich op te winden over zoiets.

1 like

Vandaag in de krant:

1 like

Ik maak me nergens druk om hoor en als er mensen zijn die dat wel doen ook goed. Het is actueel en dit is gewoon voor de leuk om te zien wat men vind en verder niks. En ik heb een voorkeur, dat is alles.

1 like

De optie waar ik voor zou gaan ontbreekt: verzet de klok nog één keer: een half uur.
Best of both worlds en daarna kappen met het gemekkker :muscle:

4 likes

Het gemekker lijkt meer te komen van mensen die dit als gemekker zien :wink:
Gewoon een poll waar mensen hun voorkeur kunnen laten weten… Geen actiegroep o.i.d. dus begrijp niet wat er gemekker is

2 likes

Lekker afschaffen…en zomer of wintertijd interesseert me niet. Je merkt er toch niets van, en het heeft allebei zo zijn voordelen. Grootste voordeel ? Je klokken niet meer verzetten :persevere:

1 like

Zomertijd aanhouden.

Kunnen lui die tot 5 a 6 uur moeten werken (de meesten neem ik aan) ook wat langer genieten 's avonds van een wandeling/fietstocht of motorrit :+1:t4:

2 likes

O helemaal mee eens hoor. Het was ook niet mijn intentie om te mekkeren of hier een vervelende discussie van te maken. Ik vind deze poll interessant en zeker niet onwenselijk of zo. Het was bij nader inzien een omslachtige manier om te zeggen dat zomer/wintertijd mij persoonlijk werkelijk niet uitmaakt.

Daarbij komt alleen dat ik al een tijdlang het nieuws niet meer bijhoud en daarom niet wist dat het echt een actueel onderwerp was (…dat er wel degelijk actiegroepen en commissies zijn). Dat werkte gewoon op mijn lachspieren.

Maar terug on topic: het maakt me dus niet uit. Ik weet niet precies waarom. Ik denk dat ik het afgesproken tijdstip als een soort van gegeven zie. Als iemand zou besluiten dat we de klok voortaan drie uur naar voren zetten, denk ik “oké, whatever”. Misschien omdat ik denk dat mijn bioritme er wel aan went, of omdat ik toch mijn eigen uren kan bepalen.

Voor: klopt mijn world time voortaan weer

Dan zou het in de winter om 14 uur al donker zijn :joy:
Da’s ook niet alles :thinking:

1 like

Klopt maar de dagen zijn dan nog precies even lang :wink:

1 like

Niet afschaffen, ik vind de voordelen juist prettig.

1 like

Niet afschaffen.
Omdat mijn dure Hamilton Worldtimer dan een zinloze functie heeft (ingebouwde DST module)

En omdat ik het best lekker vind hoe het nu gaat.

1 like

idd, gewoon houden zo :+1:

Nederlanders schaffen graag dingen af, uit een soort verkapte
burgerlijke ongehoorzaamheid.
Pak dat eens anders aan en laat een daverende scheet in gezelschap.
Laatst was een bescheiden applaus mijn deel :grin::+1:

2 likes

Stel dat zomer/wintertijd een lappendeken wordt in (verenigd !) Europa en bijv. Duitland heeft een uur verschil in de zomer of winter met ons land: hoe zit dat dan met onze zender-gestuurde horloges? Kunnen we die dan maar een half jaartje per jaar gebruiken?

2 likes

De Europese politiek beslist om 2 maal per jaar het gedoe met klokken te stoppen. Dat is fantastisch.

Maar dan de keuze laten per land om zomer- of wintertijd te gaan gebruiken. Dat is gekkenwerk, Eindeloze discussies en het risico op een lappendeken.

Iets veel wichtigers konden ze destijds wel beslissen : de invoering van de Euro.

De “Central European Time Zone” moet in zijn geheel blijven bestaan. Of het dan zomer- of wintertijd wordt maak (mij) niet zoveel uit. Zolang het maar ophoudt dat onze (biologische) klokken in de war geraken.
Geen lappendeken aub !