Poll Zomertijd-Wintertijd

De zomertijd is ooit ingesteld omdat we daardoor beter gebruik maken van het beschikbare daglicht. Dat argument is nog steeds valide, waarom moet daar elke keer weer over gediscussieerd worden?

Hele volksstammen stappen met de zomervakantie geheel vrijwillig in het vliegtuig om een portie jetlag op te lopen, en vervolgens lopen ze te zeuren over dat ene uurtje in het voor- en najaar. :face_with_raised_eyebrow:

2 likes

Ja, en van dat voordeel blijkt in de praktijk niet te bestaan. Weg met de zomertijd en gewoon bij CET blijven (die zelf al 40 minuten voorloopt op onze zonnetijd!)

Ik ben het wel met je eens over dat gemiep van ā€˜ik heb er weken last vanā€™. Schei toch uit. Je staat die zondag alleen maar een uurtje eerder of later op.

1 like

12:00 Londen (GMT) = 13:00 CET/MET = 12:20 NL zonnetijd (ā€˜Stolwijkā€™ :smile:)

1 like

Zeg maar gerust 10.30 uurā€¦

Kom maar op met die permanente zomertijd, kan ik ook eens genieten van die 64 kleuren sfeerverlichting in de auto :smiley:

Wow, das wel een beetje kort door de bocht hĆØ :face_with_raised_eyebrow:

Schromelijk overdreven. :wink: Zonsopgang is om 10 voor 9 op zn laatst.

Voor mij staat gezondheid bovenaan. Dus wintertijd. En 's zomers iets eerder opstaan om zo veel mogelijk van het heerlijke daglicht te genieten.

En niet te vergeten de personen die elk weekend tot in de vroege morgen ā€œstappenā€ . Hoe zit het met hun biologische klok?

2 likes

Inderdaad; sowieso gaat bijna iedereen in het weekend later naar bed en komt er later weer uit, dus eigenlijk gaat elk weekend de tijd twee keer om. :sweat_smile:

2 likes

Nee, niet kort door de bocht. De tijd gaat om wanneer je vermoedelijk al ligt te slapen, dus het enige wat er gebeurt is dat je een uur eerder of later opstaat dan je dacht.

Ook als we zomertijd aanhouden?

Wel kort door de bocht.
Maar jij hebt dan waarschijnlijk geen biologische klok, denk ik dan. Dan begrijp je het ook niet.

Scheelt dan alsnog 40 minuten :wink:

Dus gewoon naar de voor onze juiste tijdzone, die van Greenwich!

3 likes

Bwah, :smirk::wink:

4 likes

Blijkbaar hebben onze scandinavische collegas echt gezondheidsproblemen door de zomertijd, dus in tegenstelling tot bij ons, waar het geen verschil maakt en louter een luxeprobleem is, is het daar wƩl belangrijk. Kwestie van de EU zo 1 als mogelijk te houden zou ik dan opteren voor permanente wintertijd.

4 likes

Ik zou ook de wintertijd opteren maar uit de poll blijkt dat zomertijd de voorkeur is.

Het zou ik zeker niet louter een luxe probleem willen noemen.
Als hoveniers zijn wij ook in ons werk afhankelijk van licht.
Als de zomertijd standaard wordt kunnen we in de wintermaanden maar heel korte dagen maken en dat scheelt veel omzet.
Ik zeg daarom dan ook dat de originele tijd de standaardtijd moet worden.

2 likes

Ik vermoed dat eenieder die voor zomertijd als standaard kiezen omdat het dan s zomers zo fijn lang licht is er voor hun werk niet van afhankelijk zijn.

1 like