Poll Zomertijd-Wintertijd

Het eventuele afschaffen van de zomer- en wintertijd is actueel.
Persoonlijk vind ik het afschaffen geen probleem, ik zie namelijk geen toegevoegde waarde in het in stand houden. En lekker makkelijk voor de quartz horloges want die kunnen lekker doortikken.
Maar welke tijd prefereer jij dan als standaard tijd? Wintertijd wat de “normale” tijd is of dan de zomertijd?

  • Ja afschaffen en dan wintertijd aanhouden
  • Ja afschaffen en dan zomertijd aanhouden
  • Ja afschaffen en welke tijd maakt me niet uit
  • Nee niet afschaffen
  • Ik laat me graag verrassen en doe geen uitspraak

0 stemmers

6 likes

Doe mij de zomertijd maar.

3 likes

Afschaffen inderdaad, en dan zomertijd aanhouden.
Scheelt me sowieso ieder jaar 1 uur klokken verzetten.

2 likes

Op zich leuk omdat het dan langer licht is maar in de winter is het dan pas om 9.30 licht op de kortste dag… En dat vind ik ook niks.

4 likes

Ligt er ook een beetje aan hoe je bent denk ik, ik ben totaal geen ochtend mens.
Dus vind het fijner dat het s’avonds langer licht is.

5 likes

We lopen hier zelfs tijdens onze ‘wintertijd’ (CET) al 40 minuten voor op onze lokale zonnetijd. Tijdens CEST is dat dus zelfs 1:40.

Dus afschaffen en, wat mij betreft, gewoon wintertijd aanhouden.

9 likes

Ben ook totaal geen ochtendmens, dus ik ben blij als het dan tenminste snel licht is :smile:.

3 likes

Wintertijd

In de zomer vroeger donker, veel gezelliger met wat sfeerverlichting in de tuin. :smile::+1:

5 likes

Ik mis de optie “is dit echt iets waar mensen zich druk om maken?”

4 likes

Sowieso verschil afschaffen, maar wat het dan moet worden, vind ik moeilijk. Mijn verstand zegt wintertijd, meer natuurlijk voor het bioritme en gewoon juister tov de zon. Maar ik wil ook wel de voordelen van 's avonds langer licht ivm hobbies, wandelingen after work in de zomer.

Als dat tijdschuiven wordt afgeschaft, wordt het tenminste zinvol om een kwartshorloge met zo’n extreem accuraat uurwerk te kopen

1 like

Geen zomertijd en geen wintertijd, maar wat mij betreft GMT aanhouden. Ik ben absoluut geen ochtendmens (en krijg van nature pas laat op de avond/nacht slaap) maar sta wel om 5 uur op, hopelijk lukt het als het wat eerder donker wordt om vroeger in slaap te vallen.

Wat zou dan het voordeel moeten zijn van GMT (UTC) aanhouden?

Waar is de optie “time is just a social construct” :grimacing::grimacing:

2 likes

Hahah, precies wat ik ook dacht. Dan kun je pas echt zien wat die doet in een jaar. Ik ben ook te beroerd om mijn kwartsen gelijk te zetten met zomer- of wintertijd en met mechanisch doe ik het tal van keren :joy::joy:

Het wordt dan of daglicht 10 uur tot 5:30 uur of 8 uur tot 3:30 uur. Is dan 9 uur tot 4:30 uur zoals het nu is niet beter?
Wat een gezeik om niks

Beste redenatie!

Mijn vader vertelde me ooit dat tussen de twee wereldoorlogen er drie tijden waren. De Engelse tijd, de Midden Europese en de “boerentijd”. Voorbeeld: 12.00 uur in Londen = 13.00 uur in zeg Praag en 11.40 in Stolwijk, het toenmalige centrum van de wereld van mijn familie. Zo iets. Wie weet het precies?

1 like

Dan hoef je je ook geen zorgen meer om hoe accuraat je uurwerk loopt :stuck_out_tongue:

Persoonlijk gewin: als het op de klok vroeger donker is, zegt mijn biologische lichtsensor eerder dat het tijd is om slaap te krijgen en kan ik hopelijk vroeger in slaap vallen. Als ik dan om 5 uur opsta, zal ik langer geslapen hebben. Nu is dat moment tijdens de wintertijd ergens tussen 23:00 en 0:00, tijdens de zomertijd is dat tussen 0:00 en 1:00. Als we op GMT zitten zal dat tussen 22:00 en 23:00 zijn.

Edit: en dan zitten we dichter bij onze lokale zonnetijd, zie ook de reactie van @mbovenka.

1 like

Dat voordeel behoud je ook met het aanhouden van de “echte” tijd(wintertijd):wink: