Poll Zomertijd-Wintertijd

Eens, de belangen blijken veel groter te zijn bij permanente wintertijd, maar er wordt veelal kortzichtig ‘dan heb ik in de zomer een uurtje langer zonnekloppen’ gestemd. Best triest toch? :slight_smile:

5 likes

Kunnen we niet ergens in het midden een compromise sluiten?

Ja eigenlijk wel

Volgens mij is het al lang duidelijk dat het niets oplevert die zomertijd.
Behalve dat ieders biologische klok ontregeld is

Eens en eensch! Het gaat het gros van de stemmers voor zomertijd om dat lange zomeravondje en dat is m.i. ook wat kortzichtig.

Geen zin om in de winter in de ochtend lang in het donker te moeten zitten of te werken.

3 likes

Ik vergiste me, ik wil wintertijd aanhouden! :disappointed_relieved:

3 likes

Volwassenen zijn volgens mij gemiddeld ongeveer 16 uur per dag wakker.

De langste dag is in Nederland ruim 16 uur en de kortste ongeveer 8.

Het zou dus het beste zijn om 's zomers met zonsopkomst op te staan en bij zonsondergang weer naar bed. 's winters maakt het niet uit wat je doet, je zit toch je halve dag in het donker.

Toch zijn er maar weinig mensen die dit doen, we liggen een stuk dag te verslapen en gaan pas naar bed als het allang donker is.

Als je nu de wintertijd als standaardtijd gaat aanhouden wordt dit alleen maar erger.

Ik ben dus voor aanhouden van zomer- en wintertijd, gewoon omdat het nuttig is. :sunglasses:

Het nut ontgaat mij even?
Nuttig voor wie of voor wat?

De zomertijd is ooit ingesteld om beter gebruik te maken van het beschikbare daglicht, je hoeft een uur minder lang de lamp aan te doen. Gaat volgens mij nog steeds op.

Jij ontbijt in het donker?:smirk:

Huidig systeem aanhouden wat mij betreft.
Een eensgezinde Europese mening is volgens mij een illusie en een lappendeken van verschillende tijdzones in Europa lijkt me echt 3x niks.

3 likes

Die beslissing is genomen toen iedereen nog energie verslindende gloeilampen had.
Die worden niet meer verkocht en de lampen zijn veel energie vriendelijker geworden.
Dat ieders biologische klok tweemaal per jaar ontregeld wordt vind ik een belangrijk argument om er mee te stoppen.
Bovendien zijn er betere manieren om energie te besparen en vooral : bewuster met het milieu om te gaan.

1 like

Gaat niet alleen om energie, ook om veiligheid. Je rijdt ook minder vaak in het donker dus minder ongelukken.
Overigens kun je dat ook bereiken door de zomertijd als standaardtijd in te voeren. Alleen zijn er dan wat mensen die slecht wakker kunnen worden omdat het 's ochtends langer donker blijft.

Overigens vind ik dat gedoe over die biologische klok een beetje overdreven; het gros van de mensen gaat in het weekend later naar bed en later eruit dan door de week en hebben dus elk weekend die klok ontregeld; krijgen ze ook niks van…

1 like

Dieren hebben een biologische klok. Het vee, kippen etc. En kinderen, vooral als ze jong zijn.

Laat het maar gewoon zoals het is, dan zijn in ieder geval beide kampen tevreden wat hun gewenste tijd bestaat nog en komt ieder jaar ook nog voor. :+1:

1 like

Wist je dit niet?

3 likes

Ok, daar heb je een punt; maar het staat veehouders natuurlijk vrij om hun eigen tijden te hanteren; ze hebben over het algemeen toch al compleet afwijkende werktijden.

Dat is heel aardig van je. De scholen ook, dus ook de ouders?

Allerlei organismen die zich kenmerken door een totaal gebrek aan tijdsbesef en zelden of nooit op een klok kijken

Nee, uiteraard niet, maar dan gaat boer Jan in de winter niet een uur eerder dan z’n kinderen het bed uit maar twee uur.