Ik mis de antwoordmogelijkheid dat afschaffen onmogelijk is omdat de regering ons probeert te beïnvloeden door middel van zomer- en wintertijd, om zo het maximale uit ons arbeidspotentieel te persen ten behoeve van de staatskas.
Niet echt. De discussies die ontstaan en de miljoenen die het kost om de EU er een officiele beslissing over te laten nemen zijn van de zotte. Aangewakkerd door mensen “met een voorkeur”, omdat ze anders een beetje moe zijn in het weekend, hun 25ste chakra een half jaar ontregeld is, Berta19 van slag raakt door een ander melkschema of omdat Henk na z’n werk niet een uurtje langer met z’n dikke pens op een wielrenfiets rond kan banjeren.
Het antwoord van de EU waar ik op hoop is dat mensen die er moe van worden dan maar een uurtje langer in bed blijven liggen, chakra’s niet bestaan, Berta19 300 jaar geleden door wolven levend aan stukken werd gescheurd (dat was pas traumatisch) en Henk maar een fietslampje op z’n carbon fietsframe plakt. En dat ze zich vervolgens weer met écht belangrijke zaken bezig gaan houden, zoals dreigende overbevolking, het opraken van natuurlijke grondstoffen en het verbeteren van de duurzaamheid van ons bestaan.
Ah daar gaan we weer. De maanlanding was een inside 911 oyster schakel enzovoorts.
Natuurlijk de zomertijd aanhouden en verder geen gezeur.gewoon doen wat ik zeg.
De mensen wakkeren niks aan binnen de EU. De EU staat los van het volk en doet wij zij wil
Dus geen argument in deze. Een deel wil gewoon langere zomeravonden houden en vindt dat blijkbaar belangrijk. Ik zie graag een goede verdeling in de tijden dat het licht is en dus in de zomer een minder lange avond, soit. En dan is de winetrtijd een betere keuze.
En daar mogen mensen hier over mekkeren of niet
Eens maar niet met wat er op volgt .
Afschaffen die handel, en wintertijd (want dat is de normale tijd) aanhouden.
Ik vind het een sterk staaltje van hoe “Europa” werkt. Heeft er iemand van jullie meegekregen dat ze er mee bezig waren om de zomer/wintertijd af te schaffen? Nou ik niet, tot er in de krant stond dat het afgeschaft werd. En nu gaan ze bakkeleien over de eventuele gevolgen waarbij de lidstaten volledige vrijheid krijgen. Het is van de zotte. Laat het gewoon zoals het is. Laat de mensen met ingebeelde jetlags maar een extra sessie bij hun psych beleggen.
Wintertijd dus…
Ook even de URL naar de AD site
https://www.ad.nl/gezond/wintertijd-beter-voor-onze-gezondheid~ad4675b8/
Wel een premium artikel
Lange zomeravonden vind ik geweldig en vormen de hoogtepunten van het jaar. Van het leven zelfs. Zeker ook in voor- en najaar, als de zon nog niet zo lang/niet zo lang meer op blijft, scheelt een uur extra licht veel. Je hebt gewoon veel meer avond met licht door het hele seizoen heen. s’Avonds na het eten nog gaan wandelen, fietsen, motorrijden, gras maaien, schilderwerk, door een dorpje slenteren. Allemaal dingen die mensen die het overdag druk hebben veel minder kunnen doen als je minder uren licht hebt. Ik vind het echt verschrikkelijk als dat zou verdwijnen. Een avond film kijken doe ik wel in de winter.
Nu is zomertijd het hele jaar door in de winter ook niet alles met het aanbreken van de schemer pas halverwege de ochtend, maar permanent zomertijd is toch net wat minder erg vanwege het behoud van lichte zomeravonden dan permanent wintertijd.
Het moet me wel even van mijn hart dat ik de tegenstanders van DST helemaal niet begrijp. “Ik ben helemaal in de war”. De meesten van die mensen slapen honderden keren per jaar een uurtje uit (of 3) op een vrije dag, in het weekend of op vakantie. Gaan die mensen nu ook niet meer op vakantie naar een andere tijdzone? Zo extreem gevoelig zijn is toch heel zeldzaam? Als je echt NOOIT uitslaapt of naar een andere tijdzone reist omdat je er zo ziek van wordt, en die 2 keer per jaar verschuiven zo lastig is, smeer het dan uit over 4 dagen. Vrijdag een 15 minuten eerder op, zaterdag weer een kwartier, zondag en maandag ook. Een kwartier, 900 seconden, lukt het dan wel? Wat zullen die mensen in de war zijn als ze een uurtje eerder wakker worden van de vuilniswagen of mensen die eerder op zijn zeg. De klok verzetten is 2 keer per jaar…
Dan is er nog het onnozele idee om de tijd niet te verschuiven maar vervolgens wel de werktijden in de winter cq zomer. Dat is natuurlijk precies hetzelfde als de klok verzetten, het gaat immers niet om de stand van de wijzer maar om de verdeling van de hoeveelheid licht aan de randen van de dag.
We leven hier nu eenmaal een eind van de evenaar en DST is een uitstekende manier om de nadelen daarvan te beperken. Pak de hooivorken!
Inderdaad, niemand weet hoe veel miljard er met dat europese gelul wordt verkwanseld.
En de uitkomst van al dat dure gelul: iedere lidstaat mag het zelf uitzoeken.
Wie moet hier nou naar de psych?
Het wordt weer dom geou…
Wil iemand het naar off topic zetten.
En man naar mijn hart.
Ho ho. Ik ben zo iemand met een dikke pens die graag 's middags meer licht heeft. Niet om op een fiets te zitten, uiteraard. Fietsen is sinds de uitvinding van de strakke wielerkledij en de helm een vulgaire en smakeloze bezigheid geworden.
Echte heren fietsen met monocle en tweedpak op zondag een uurtje door het herfstweer om een biljartje te leggen. Zeker niet met zweet en zo.
Maar goed, de wintertijd lekker afschaffen hoeft een energie-transitie, een herwaardering van de verhouding tussen de beloning op kapitaal en arbeid ten faveure van arbeid en het verduurzamen van de samenleving niet uit te sluiten.
Met je idee over de snowflakes die claimen er zo’n verschrikkelijke last van te hebben ben ik het 100% eens. Gehuil om niks.
Maar onze zonnetijd is GMT+20m. Dus continu zomertijd (1:40 voor)? Nee, doe maar niet.
Raar om te praten over ‘de wintertijd afschaffen’. De wintertijd is de gewone, normaal doorlopende tijd. De zomertijd is die rare constructie die er door ons is ‘opgezet’. Zomertijd kan je afschaffen. Wintertijd is de basis.
En permanent kiezen voor die vreemde constructie zodanig dat we in de zomer óók nog van 9 tot 10 savonds in de tuin kunnen hangen? Komaan zeg.
De zon maakt z’n eigen tijd, ik stel voor dat wij dat ook doen.
Wij hebben de vrijheid om dat zelf wel te bepalen. Wij hebben kunstmatig licht, verwarming en klokken uitgevonden.
Voortschrijdend inzicht, zou ik dat noemen.
Helemaal eens
Gebrek aan kennis, maar wel een mening?
Jammer
Bwa, laat eens horen dan.