Poll: Zou e-ink de nieuwe quartz-bedreiging kunnen gaan vormen?

Ik las net een artikeltje over de nieuwe Seiko die gebruik maakt van E-Ink. E-Ink is een soort van electronische inkt/papier dat zichzelf door middel van stroompjes verandert naar dat wat er moet komen te staan. Dat past Seiko nu dus toe in een horloge, in de toekomst heb je op die manier een krant in je handen die zich per seconde aan het nieuws kan aanpassen en misschien zelfs wel bewegende kleurenbeelden er bij kan doen. Dat laatste is een leuk idee, maar stel dat de toepassing in horloges net zo’n hype gaat worden als het quartzhorloge vanaf de jaren 70?
Dat de prijs van een E-Ink rond de € 1.900 ligt staat het succes niet in de weg, de eerste quartzhorloges waren ook erg duur. Maar als de technologie dadelijk in de fabriekjes in China ed nagemaakt kan worden kosten E-Ink horloges ook nog maar een habbekrats. En de mogelijkheden en voordelen tov quartz zijn oneindig veel groter.

Mijn vraag aan jullie, geloven jullie dat E-Ink kan zorgen voor een tweede “quartz-ramp” binnen mechanisch horlogeland? Kunnen de merken net als in de jaren 70 weer met bosjes hun deuren gaan sluiten? Het zou volgens mij zo maar kunnen…

[center]Foto Seiko E-Ink

poll :: E-Ink de nieuwe quartz-bedreiging?

http://poll.qualitysign.nl/][img]http://poll.qualitysign.nl/imageresult/6787.png[/img
[/center]

De techniek is mooi, maar niet zo baanbrekend als quarts destijds was. Ik zie dus niet direct een bedreiging. Overigens is het toch eigenlijk alleen maar een nieuwe techniek voor wat betreft de weergave, en niet wat betreft de werking / nauwkeurigheid?

Ruud

Het lijkt mij dat het hier meer gaat om een vervanger van het LCD schermpje. Ik zie dan ook niet dat dit een bedreiging zal worden voor de analoge klokken…

mick

Heb dezelfde gedachte als Ruud en Mick.
Het mechanisch horloge zal altijd blijven, wel voor de liefhebber en voor wie het wil betalen. De opgang van het mechanisch horloge is er, de prijzen ook.
Zo zal ook de E-Ink zijn voor en tegenstanders hebben.
Het is wel een technisch vernuft, maar de gewone man in de straat geeft toch meestal de voorkeur voor een analoge aflezing. De LCD’s hebben hun verkoopcijfers zien dalen en daarmee is de keuze terug gegaan naar het gewone uurwerk. Analoog is makkelijker af te lezen alleen al door de stand van de wijzers weet men al het uur, bij digitaal moet men dikwijls de cijfers omzetten in gedachten naar analoog, is wetenschappelijk bewezen.

Toch hadden de meeste quartz horloges ook digitale tijdsaanduiding en de mensen kochten het massaal met het bekende resultaat…

Heb je gelijk in, maar toen was het hele idee van tijd digitaal aflezen nieuw en een ‘must have’ als je echt modern was. Zelfs James Bond had toen een horloge met LCD schermpje (en een telex… :D). Droeg je zo’n klokkie, dan was al vanaf grote afstand te zien dat je een man van de wereld was. Met deze nieuwe techniek heb je voor de meeste mensen gewoon een quartz met cijfers ipv wijzers.

Mick

Hebben ze gekocht gehad omdat het iets revolutionair nieuw was en voor een redelijk goedkope prijs.
E-Ink zal nooit hetzelfde effect kunnen bekomen als in de ’ 70.
E-Ink zal de gebruiker aanzien als iets nieuw in de quartswereld.
De autoquarts heeft ook niet HET resultaat bekomen als men dacht, "nooit meer een batterijtje plaatsen " heeft de klant niet kunnen over de streep halen om tot een aanschaf over te gaan.
De gebruiker kent maar twee groepen, mechanisch en quarts, tot nu toe.
Dit is ook maar mijn bescheiden gedacht en mening.

Als ik het goed begrijp is e-Ink een vervanging van LCD bij quartz horloges. Het is dus geen bedrijging van de markt van mechanische horloges. Hoe de analoge aanwijzing zich gaat ontwikkelen in de quartz markt o.i.v. e-Ink valt nog te bezien. Het koperspubliek loopt nu eenmaal graag achter hypes aan. Het kan ook betekenen, dat bezitters van analoge quartz horloges naar de markt van mechanische horloges worden gedreven. Dus …

als het betaalbaarder wordt en ik vind dat er een mooi exemplaar tussen zit, schroom ik niet er een te kopen.

ik denk trouwens niet dat het een bedreiging vormt. Ik denk dat mechanisch nu gewoon is voor liefhebbers. toen met de kwarts was het echt iets nieuw, nauwkeurige, niet op te hoeven winden,…,nu is het een keuze. de precieze tijd staat op je mobiel, en opwiinden heeft iets nostalgisch…enz enz

63,3 % “ja”; wat een nonsense. Wat heeft LCD (e-Ink) nu te maken met mechanische horloges …?

Ik lees hier ook alleen maar motivaties waarom het GEEN bedreiging zou zijn, kan iemand eens motiveren waarom dit wel het geval zou kunnen zijn?

Ruud

Nou laat ik dat maar is doen.
IK heb 2 hobbies.
Klokjes en High end.
Je weet wel het dure segement wat absoluut niet te vergelijken is met HiFi.
Je praat over fikse bedragen en je blijft maar upgraden.
Interlinken,speakers etc.
Je praat over 10-15000 euro voor een redelijke set.
Iedereen dacht dat High end nimmer zou uitsterven.
Helaas de branche heeft het nooit zo moeilijk gehad.
Beter gezegd ze gaan met bakken failliet of proberen te overleven dmv gezamelijk inkopen.
Ook dat werkt niet het is eerder een uitstel van executie.
Velen zullen denken wat heeft dit te maken met bovengenoemde onderwerp?
Nou dat is heel makkelijk uit te leggen.
Niemand had gedacht dat de nwe generatie massaal zou gaan downloaden op I pod of whatever.
Niemand had gedacht dat de nwe generatie massaal aan de Mp3 zouden gaan.
Niemand had gedacht dat de geluidsopnames enorm slecht zijn.
Niemand had gedacht dat de nwe generatie alles NU en METEEN willen hebben ongeacht hoe/wat.
Niemand had gedacht dat de platenmaatschappijen alleen nog maar geld steken in kindsterretjes.
De nwe generatie wil gimmicks en het interesseert ze geen enkele bal wat voor techniek erin zit.
Ik denk dat de nwe generatie geen enkele interesse heeft in een handopwind/automaat die nb nog geserviced moet worden.
Het is te duur in aanschaf en vergis je niet het maakt hen niets uit of het een kopie is.
Het is ietwat chargeren want er zal meteen een weerwoord komen dat enkelen het HIER wel kopen omtrent de historie of liefde vh uurwerk.
Ook zullen enkelen HIER anderen kennen die wel gaan voor duurdere klokken.
Precies dezelfde reakties die 10 jaar geleden in de High end branche werden genoemd.
Tevens zijn de prijzen waanzinnig geworden in de High end en horloges.
Dat is niet mijn persoonlijke mening maar ook van de consument.
Het is een “harde” kern die koopt en misschien blijft kopen?
Je merkt dat de belangen van de koopgrage nwe generatie verschuiven als er een huisje boompje beestje bij komt kijken.
Niet iedereen komt van rijke komaf of heeft een spetterende baan.
Dat is voor nog geen 10 procent van de Nederlanders gegund.
Ik zie het dus wel somber in.
Tevens is het vak horlogemaker aan het uitsterven, dat zegt mi ook iets.
Tevens is het voor mij onbegrijpelijk om voor een basis uurwerk te laten servicen even 120-150 euro neer te kwakken.
Hoe lang duurt zoiets?
Ook die pipoverhalen dat exclusieve klokken naar de importeur/fabriek moet om iets te laten doen is achterhaald.
Je betaalt je blauw aan transport en je moet een eeuwigheid wachten en de service kan bedroevend zijn.
Ook die faktoren helpen niet mee.
Ook die faktoren hebben de high end geen goed gedaan vandaar dat ze als een gek service centra uit de grond zijn gaan stampen.
Rest nog een opmerking en die zal niet in dank worden afgenomen maar ik zie duidelijke overeenkomsten met de duurdere klokken en high end.
Arrogantie heel veel arrogantie.
Gelukkig niet overal maar ik denk dat iedereen wel iets heeft meegemaakt/gelezen dat je denkt wat een oetl.llen.
Winkeliers kunnen een merk maken of breken.
Helaas zijn er enkele die het nog steeds niet begrijpen.
Zij blijven mensen beoordelen op hun zgn status als zij binnenkomen.
Komt er iemand binnen met een bleke afgekloven korte broek en een vlekkerig T shirt dan moet het wel een kijker zijn,toch?
Komt er iemand binnen met een maatpak een een hoog gehalte bral bral dan moet het wel een koper zijn,toch?
Precies hetzelfde verschijnsel wat zich in de high end wereld heeft afgespeeld.
Jammer.
Chargeren ik…misschien maar de overeenkomsten zijn treffend.

Er zit wel wat in je verhaal Jag, alleen vraag ik me af of deze techniek van Seiko de horloge markt doet wankelen, of dat die markt allang wankelt. Eerlijk gezegd denk ik dat deze nieuwe techniek niet zoveel invloed zal hebben, maar dat de mechanische horloge markt het slecht heeft en slechts bij een select gezelschap in de belangstelling zal blijven is een feit, net als jou genoemde voorbeeld van high-end audio en video apparatuur, en zo zullen er nog meer voorbeelden zijn. Het feit dat een mechanisch horloge echter niet duurder hoeft te zijn dan een quarts (denk aan de russen, Seiko’s, en vele anderen) ligt in jou voorbeeld echter anders, en vormt bij high-end een grotere bedreiging.

Kortom, uitsterven zal het mechanisch horloge denk (hoop) ik niet zo snel.

Ruud

Wie het weet mag het aeggen maar er zijn enorme verschuivingen gaande die niemand had kunnen bevroeden.
Kijk naar fototoestellen,die dachten door de nwe technologie een inhaalslag te kunnen maken helaas.
De nwe generatie kijkt je wazig aan als je over een fototoestel praat met zoveel megapixels.
Daar heb je toch een telefoon voor?
Laten we het maar niet hebben over degene die de tijd aflezen op de telefoon.
De toekosmst zal ons doen sidderen,wij zullen de volgende generatie worden die het allemaal niet meer zal begrijpen.
Wij zullen degene zijn die zullen zeggen dat in onze tijd nog kranten waren.
Zij lezen het nieuws af op een soort mini display (uitklapbaar) om hun pols.
Voor ons misschien onbegrijpelijk maar zij weten niet beter.
De nwe ontwikkelingen zijn niet tegen te houden.
De nwe generatie wil gimmicks en geen verouderede techniek.
Nostalgie is iets wat zij totaal niet begrijpen.
Dus ik denk dat er enorme verschuivingen gaan plaatsvinden.
Ik hoop niet zo snel anders word ik ook zo een chagrijntje. LOL

Gelukkig hebben we elkaar nog :D:D:D

Ruud

Dat zijn juist die uitspraken die mij doen sidderen. LOL

Er zit zeer veel waarheid in wat je schrijft Jag.
Maar de verschuivingen en revolutie zijn al gebeurd in de horlogerie.
De jeugd kijkt al op hun gsm voor het uur.
Alleen de liefhebbers van een mechanisch uurwerk blijven nog over. En daarvoor worden al die miljoenen aan ontwikkeling van nieuwe mechanische horloges voor gedaan. Al die fabrieken gaan wel proberen te overleven op de markt. Zij zullen niet overschakelen naar bv. digitale klokjes.
Hopelijk blijft het nog lang zo en zal misschien de markt naar vintage noch vergroten.
Antieke klokken blijven ook bestaan en zullen nog hersteld worden door een uitstervend ras en door enkelingen die er toch nog hun beroep willen van maken.
Wat de herstellingen betreft van duurdere merken zal de horlogemaker op de hoek van de straat nog wel een GEWOON servicebeurtje kunnen geven tegen aanvaardbare prijzen. Diegenen die de marktprijzen van herstellingen volgen of volgens voorschrift van de fabriek rekenen zullen het mischien in de toekomst nog moeilijk krijgen.
Een ander feit is dat de consument geen gedacht heeft wat een werk en tijd er in een herstelling gaat.
Dat voordeel heb je als je rechtstreeks bij een horlogemaker kan laten servicen, geen portkosten of andere tussenpersonen.

Nu, in ieder geval vind ik dat in de horloge-industrie weinig innovatie plaatsvindt. Het lijkt af en toe heel wat, tenminste als de we horlogebladen doorbladeren, maar er is een overkill aan high-end modellen, die vooral door extravantie opvallen. Verder: het is toch van den gekke dat vrijwel alle mechanische horloges zich bedienen van Eta-uurwerken (2824, 2892 en 7750)? Daarom is het dringend nodig (voor de liefhebbers, voor de industrie) dat er ECHTE innovaties plaatvinden. Of de e-link zal doorkomen, weet ik niet, maar het is wel een uitstekend voorbeeld van een merk dat zich op uitstekende wijze met innovatie bezighoudt. Voor Seiko neem ik om deze reden diep mijn petje af. Uit respect draag ik nu mijn Black Monster ;-). Simply the best…

Seiko heeft wel meer uitvindingen gedaan zoals de Spring Drive is dat nu nodig vraag ik me af en ook de MessageWatch, wat is er van dit model nog over? Juist helemaal niets meer je kunt hem alleen nog als kwarts horloge gebruiken. De naam ‘‘horloge’’ betekend in het grieks hora (tijd) logos (getal) het vermelden van tijd door middel van getallen en de E-ink van Seiko is een polscomputer en geen horloge want hij kan veel meer dan de tijd weergeven. Dus het gewone mechanische horloge blijf naar mijn mening altijd bestaan is toch een veel mooiere techniek dan wat printplaatjes of niet? Voor deze dingen gebruik je gewoon de mobiele telefoon.

Ik denk niet dat dit veel effect heeft op het mechanische segment van de horloge-industrie. Er zijn nu ook al nauwelijks rationele gronden voor de aanschaf van een mechanisch horloge, en toch is er een markt voor. Dat zal zo blijven denk ik. (Enigszins) begrijpelijke techniek, geschiedenis, traditie, emotie en imago zijn zaken die een rol spelen bij de wens om een mechanisch horloge te kopen. Dat speelt toch minder bij electronica. Ik denk eerder dat het horloge als zodanig op termijn bij de massa aan populariteit zal verliezen en dat tijd nog slechts zal worden afgelezen op zakcomputers en mobiele telefoons (die overigens ook meer en meer worden geintegreerd).