Polsmaat / diameter

Goedemorgen,

Ik ben helemaal nieuw op het forum, maar zit er elke dag op te kijken, Korte introductie: 10 jaar geleden een mooie Tag Heuer Carrera Calibri 5 (met bruin lederen band) gekocht en gezien tijdloze model helemaal blij mee! Sinds enkele maanden ben ik me er meer in gaan verdiepen en helemaal gepassioneerd geraakt :slight_smile:

Nu wil ik mijn collectie uitbreiden en vindt de Omega Speedmaster helemaal mooi. Het model, de historie, eigenlijk alles.

Nu vind ik zelf dat ik redelijk dunne polsen heb (17cm) en de Tag Heuer heeft een omvang van 39mm wat goed past. De Omega Speedmaster Professional is 42mm dus toch wel iets groter. Je hebt daarnaast de Omega Speedmaster Reduced welke 39mm is, maar hoor al wel verhalen dat deze heel anders is dan de “echte”.

Ik weet dat het standaard antwoord is: “ga passen dan weet je het echt”, maar de Reduced is natuurlijk alleen op de tweedehands markt te krijgen.

Mijn vraag: wat is jullie advies?

PS Helaas kan ik nog geen horoge verkopen, maar wil ook eerst mijn Tag Heuer Formula 1 (WAZ111A.BA0875) verkopen voordat ik de Omega ga kopen. Deze is trouwens wel 41mm en staat niet verkeerd.

7 likes

Er is ook de nieuwe Speedmaster FOIS met 39,7mm diameter.

Ja, die is heel mooi! Ik dacht dat deze ook 42mm was.

Nee, de OG moonwatch is alleen maar 42mm door de asymmetrische vorm (pushers zijn ook beschermd).

16/16,5 cm pols

7 likes

Diameter is niet de beste graadmeter. Lug to lug iets meer mischien.

Maar de vorm van de kast en of de lugs met de pols mee gaan naar beneden ook.

Dan heb je nog de dial grootte. Een duiker met een bezel oogt kleiner dan een dresser die uit bijna alleen maar dial bestaat.

De beste optie is inderdaad omdoen en ervaren.

6 likes

Modulaire chronograaf-uurwerken zijn naar.

Ooit een reduced gekregen. Ging steeds stuk. Weg gegooid.

Een 36mm Breitling Chronomat met Rouleaux bracelet en parelmoeren plaat gaan passen.

:point_up_2:t2:

Grappige is inderdaad dat lug to lug voor Speedmaster Moonwatch Professional (42mm diameter) 47,5mm is terwijl de Speedmaster FOIS (39mm) de lug to lug van 48mm is

1 like

17 cm pols! Gaat top!

13 likes

Trilogy 48mm L2L op dezelfde pols

2 likes

Ga voor een horloge met beperkte lug to lug. Ik zie hierboven foto’s die mij echt niet overtuigen, hoe moot de horloges ook zijn en hoe mooi de eigenaren vinden dat ze staan. Klein(er) = fijn(er)!

4 likes

Volgens mijn vrouw is de Speedmaster wel het ultieme mooie horloge, dus wie weet…. Kerst :christmas_tree: komt er aan. Ook ik ben gezegend / vervloekt met polsen van 16,5 - 17 cm en denkend aan de Speedmaster reduced of day/date. Maar ook 42 - 43mm gaat net. Mijn Oris Aquis 2015 & Squale 1521 vallen mijn inziens niet TE groot om de pols. Dus zal dan toch maar eens een dagje gaan passen / shoppen met de vrouw.

De First FOIS :stuck_out_tongue_winking_eye: op 17cm…

Voor mij wel echt de max in grootte.

4 likes

Dit staat inderdaad niet verkeerd, dus moet kunnen :wink:

Maar wellicht goed om toch even te passen

Dat maak je je vrouw zeker ook wijs?

Gebbetje natuurlijk :grin:

5 likes

Ik denk dat dat een vrij gemiddelde polsomtrek is, hoor

1 like

Ah oke :slight_smile: Dan heb ik wellicht allerlei mensen om mij heen met dikkere polsen haha

1 like

Poehh die staat goed :grin:

1 like

Ga de nieuwe Speedmaster lekker proberen bij een juwelier. De foto’s van anderen geven een idee maar is ook altijd een beetje vertekend. Het is ook wat je gewend bent en waar je je prettig bij voelt. Heb 17,5 cm polsomtrek en voel me prima bij grotere horloges maar 36mm voelt dan weer als te klein. Het gaat ook over het gehele plaatje. Ben wel lang dus die 36mm ziet er goed uit op de pols maar niet in het totale plaatje…

3 likes

Ik heb een 18 cm polsomtrek
Past goed toch.

1 like