Polsmaat / diameter

Mijn advies? Koop wat je mooi vind en f*ck de maat :wink:.

Niet alleen de diameter van de kast bepaalt hoe een horloge draagt; andere aspecten spelen een minstens zo grote rol. Denk bijvoorbeeld aan de lug-to-lug-afstand, de dikte van de kast, het type endlink dat wordt gebruikt, en het ontwerp van het horloge (met of zonder bezel).

Neem de 40mm Longines Spirit als voorbeeld: op papier klinkt dit als een horloge met een prima formaat, maar in de praktijk draagt het heel anders. De lug-to-lug van dit horloge is met 49,6mm bovengemiddeld lang, vergelijkbaar met een 42mm Omega Seamaster 300m. Bovendien heeft de Longines Spirit mannelijke endlinks, waardoor het horloge nog groter oogt en aanvoelt dan je zou verwachten. Voor mij is 40mm normaal gesproken de perfecte maat, maar dit horloge draagt gigantisch. De 37mm Spirit, een diameter die normaal gesproken iets te klein is, draagt voor mij dan weer perfect doordat de mannelijke endlinks het horloge ā€˜vergroten’.

Daarbij komt dat horloges met een bezel visueel kleiner lijken doordat de wijzerplaat kleiner is. Een 40mm dresswatch zonder bezel ziet er veel groter uit dan een 40mm duikhorlog met een identieke lug-to-lug.

TLDR: Pas je horloges of neem Ɣlle relevante afmetingen mee in je overweging en niet alleen diameter.

2 likes

Polsomtrek is 16,5cm

1 like

Dank voor je uitgebreide uitleg!

Dat ziet er ook goed uit! Dus lijkt gewoon goed te kunnen. Snel maar eens passen

1 like

Op mijn 17cm pols past voor mij 35-38,5mm prima, groter is lastiger. Groter hangt erg af van welk horloge, bijv een Casio 5610 kan net.

Inderdaad, gewoon de normale passen. Als je die te groot vond dan kan je altijd op zoek naar een reduced. Dan weet je hoe de gewone staat, die heeft een lug to lug van 47,5mm.

Mocht dat goed zitten dan weet je dat voor de toekomst. Succes in ieder geval.

Sluit ik me volledig bij aan. Het gaat om zoveel factoren. Ik heb horloges van 38mm die prima staan maar bij de Aqua Terra juist voor de 41mm gekozen omdat ik de 38 te klein vond ogen. Het hangt van zoveel dingen af. Passen dus.

Op fratello stond ooit een leuk artikel over de visuele grootte.

Pas dan gelijk ook even een Zenith El Primero.

2 likes