Ik lees overal maar dat de polsmaat later op de dag wat dikker is dan in de vroege ochtend…
Dat fijnverstelling dan wel zo prettig is, snap ik.
Maar nu.
Ik beleef het persoonlijk precies andersom.
Als ik in de ochtend mijn horloge omdoe is mijn polsmaat aanzienlijk groter dan later op de dag. In de avond is hij op zijn dunst.
Ik moet echt bijstellen anders zakt het horloge serieus naar beneden toe.
On topic: volgens mij heeft het niet met ochtend of avond te maken maar met actief en inactief.
Na een potje tafeltennis of stofzuigen, roep maar wat, is je pols zeker wat dikker.
Ik heb precies hetzelfde, s’ ochtends na het douchen is mijn pols dikker.
Gelukkig heb ik een Tudor met verstelbare sluiting, 1 a 2 klikje op een dag verzet ik er wel mee.
Tijdens de hittegolf deze zomer (30+ graden binnen) droeg ik mijn horloges met een lederen band twee tot drie gaatjes minder strak dan nu, bij 20 graden binnen. Het heeft voor mij dus te maken met temperatuur.
Het zal best allemaal waar zijn maar persoonlijk merk ik dit soort dingen niet. Ik doe ook mijn riem niet losser nadat ik heb gegeten. Of mijn veters na een flink stuk lopen. Mijn auto-instellingen veranderen ook niet na een uurtje yoga.
Sommige dingen zijn pas dingen als je er een ding van maakt maar zijn eigenlijk soms helemaal geen ding. Zoals het micro-managen van horlogebandjes gedurende de dag.
Mijn Ko’s hebben een waterproof onderkant
Maar goed, een horloge dragen met dergelijke temperaturen is per definitie smerig. Meestal draag ik niets als het kwik boven de 25 graden uitkomt. Ik kan er gewoon niet tegen.
Fysiologisch zou je verwachten dat je pols 's ochtends iets slanker is dan in de loop van de dag. De zwaartekracht trekt gedurende de dag nou eenmaal wat vocht naar beneden en de meeste mensen hebben hun armen gemiddeld genomen afhangen. Om dezelfde reden zijn enkels 's avonds vaak iets meer gezwollen (en zeker als je lang gestaan hebt!), maar gelukkig dragen we daar geen horloges omheen
Echter de mate van oedeem (vocht vasthouden) is ook afhankelijk van de temperatuur en activiteit en dat effect is meestal toch wat sterker dan bovenstaand. Dat geldt voor mij in ieder geval, ik verstel door de dag heen best vaak mijn bandje!