Pontiac Gulfstream

Hallo,

Gisteren heeft mijn vrouw een Pontiac Gulfstream uit een erfenis gekregen. Het was het horloge van haar overgrootvader welke hij heeft gekregen toen hij 25 jaar op de zaak was, als ik de gravering mag geloven. Toen ik het horloge gisteren in mijn handen kreeg ben ik meteen gaan zoeken hier op het forum of er iets bekend is over dit model. Het ref.nr. is 63021 wat volgens mij staat voor een gouden kast wat ik behoorlijk speciaal vind.
Verder denk ik niet dat de kroon en de band nog origineel zijn. De kroon lijkt me iets te klein als ik dit vergelijk met andere modellen en de band lijkt me behoorlijk goedkoop. Misschien dat iemand hier uitsluitsel over kan geven…
Voor het slapen gaan gisterenavond het horloge even opgewonden en de tijd goed gezet om te kijken wat de afwijking is bij opstaan. Ik moet zeggen dat deze nog behoorlijk goed op tijd loopt. De foto is genomen om 5:28 vanmorgen wat nog redelijk goed overeenkomt met de tijd op het horloge en dat na 6,5 uur nachtrust… Even kijken wat de gangreserve doet vandaag doet.
Omdat mijn vrouw niet echt van de horloges is heb ik haar verteld dat ze dit horloge nooit weg mag doen aangezien het een familiestuk is. Ik heb haar overgehaald om het horloge een 2e leven te geven zodat het weer gedragen kan worden en dan wel door haarzelf. Ze wil het best eens proberen aangezien ze het toch ook wel bijzonder vindt. Mijn doel is dus om dit horloge eens na te laten kijken een ander bandje erop en het kan weer gedragen worden. En dan nu de foto’s, want daar zijn we toch altijd benieuwd naar!

Als jullie tips hebben over het horloge waar ik deze het beste naartoe kan sturen voor een beurt dan hoor ik het natuurlijk ook graag!!

Bedankt voor het kijken en ik zal ook wat foto’s toevoegen als het projectje klaar is.

Groeten,
Dimitri

6 likes

Leuk horloge !
Lekkere service geven, misschien nieuw glaasje. Mooie leren band en dragen maar.
Stukje familiebezit. Onbetaalbaar !
Die Fixoflex bracelets waren populair in de jaren 60, 70 maar ze slopen de lugs.
Ze dragen niet eens verkeerd moet ik zeggen. Het horloge blijft mooi op zn plek, zonder knellen.

=voor service kun je naar @Aad57

2 likes

Het Flexbandje even loshalen en schoonmaken (warm water en gebitsreiniger)!!
Mijn vaders Pontiac Gulfstream, rvs, is naar m’n zoon; glaasje en revisie is niet zo duur hoor!
Uit zo’n bandje komt gewoon verschrikkelijk veel vuil!!!

1 like

:joy::rofl: precies hoe grootvader het gewild zou hebben !

2 likes

Heel mooi!
Gulfstream was het elegante waterdichte Pontiac horloge uit de jaren 60.

Dit is de vroegste mij bekende advertentie (uit 1964)

De meeste hebben een monocoque kast, dwz dat het glas eruit gehaald moet worden om bij het uurwerk te komen.

Omdat het elegante horloges waren zaten er ook kleine kronen op.
Op al mijn exemplaren met originele kroon is de maat 4,5 mm ook op de vierkante uiterst rechts.
Die in goud (links op de foto) heeft helaas geen originele kroon meer. Daarvan is de maat zelfs slechts 3.75 mm.
Hier een kleine keus:

Klopt helemaal! 6 voor goud, 3 voor handopwinder 11½’" werk zonder datum en de overige drie cijfers zijn het volgnummer, waarbij dit model in alle uitvoeringen - staal, goud, handopwinder en automaat - de eindcijfers 021 heeft.

Fun Fact. de 3 staat eigenlijk voor een 11½’" werk zonder datum.
Het werk op de foto is echter een ETA 2390 en hoort in de lege kast die ref.nr. 23021 heeft.
En dat is een 10½’" werk zonder datum. Wat er toen mis is gegaan of wat men destijds daarbij gedacht heeft weet ik helaas niet.

De kasten zijn volgens mij gemaakt door de firma Gabus
Dit is is het patent:

Oorspronkelijk zat er met zekerheid een zwarte leren band aan.
Deze fixoflex banden hebben het grote nadeel dat ze met de tijd de lugs beschadigen.
Maar ze zijn altijd nog beter dan die xx :skull_and_crossbones: :-1: :sos: perlon banden die de bodem onherstelbaar beschadigen.

Oorspronkelijk stond er trouwens ook een P in het glas, kijk eens of die nog zichtbaar is, dan heb je nog het originele glas erin.
Ik zou jullie raden het horloge naar een GOEDE horlogemaker te brengen om het te laten opknappen, niet polijsten! en er een mooi gladleren bandje aan laten zetten, dan hebben jullie er weer jaren plezier van.

5 likes

Bedankt allemaal voor de reacties en informatie. Ik ben weer een stuk wijzer geworden.

@Maurits, ik zal eens goed kijken of ik de P zie staan in het glaasje. Ik moet zeggen dat er behoorlijk veel krassen aanwezig zijn en een P is mij nog niet opgevallen. Weet jij misschien waar deze zou moeten zitten?

Groeten,
Dimitri

zeer mooie pontiac :star_struck::+1:
en ja, deze moet je zeker bijhouden, zeker omdat deze al zover in de tijd terug in de familie zit.
je kan wel zeggen dat dit uniek is, dat kom je niet alle dagen tegen :ok_hand:

1 like

In het centrum van het glas boven de assen van de wijzers.
Je moet vaak scheef/schuin ertegen aan kijken om het te kunnen zien.
Vaak is het mogelijk de krassen weg te polijsten zonder het glas te beschadigen. Het is de vraag hoe goed de horlogemaker is en wat hij wel en niet aan originele delen wil behouden.

1 like

Net even een foto gemaakt van het glaasje en daar staat inderdaad een P in ter hoogte van de as, maar weliswaar ondersteboven. Lijkt mij dat het glaasje verkeerd is terug gezet in het verleden…:thinking:
Hieronder de foto, ik hoop dat het te zien is.

1 like

Daar werd meestal niet op gelet. Als er 100 of 1000 of nog meer werken ingebouwd moeten worden en dan meteen het glas erop gezet - en dat alles voor een concurrerende prijs - is er geen tijd om elk glas te draaien tot het symbool goed staat.
Bij een revisie/reparatie is dat anders. Als je tenminste een horlogemaker hebt die op de kleintjes let.
Bij mijn horloges met een P in het glas vind ik er geen waar de P netjes staat.

Ik zou in ieder geval je horlogemaker zeggen dat hij het glas niet weg mag doen. Als hij al van mening is dat het niet gepolijst kan worden, moet hij het je in ieder geval meegeven.

Ha! Weer wat geleerd over Pontiac. @Maurits, bedankt voor de info; dat wist ik nog niet, van die “P” in het midden van het glaasje.

Even mijn Pontiacjes nagekeken en op één ervan, een Hydraulica *** (met het nieuwe logo dus zonder de lange P op de plaat) vond ik inderdaad nog een P op het glas. Leuk!
Zo weet je dus of een Pontiac glaasje origineel is! Ook belangrijk om te weten als je zo’n glaasje zou willen polijsten vanwege eventuele krasjes. Even in het midden afplakken dan.

Dat vind ik nou zo leuk aan dit Forum, dat je dit soort bijzondere weetjes hier kunt vinden. :joy:

2 likes

Als ik me niet vergis zit de P aan de binnenkant. En die polijst je niet, dus is afplakken niet nodig.

2 likes

Oh ja natuurlijk! Lijkt me bij nader inzien ook veel logischer. :blush:

Bij deze de beloofde foto’s na de service. Zoals je kunt zien zijn de krassen goed verwijderd op een paar na omdat deze ook erg diep waren. Ik vind het wel zijn charmes hebben en dit heeft dan ook de voorkeur boven een nieuw niet origineel glaasje. @Tokes heeft zijn naam weer waargemaakt. Ik ben er blij mee.
Omdat we gisteren ook in Utrecht waren toch maar even langs de Horlogebanden specialist gereden. Daar heeft mijn vrouw een mooie bordeaux rode lizard band uitgekozen wat naar mijn menig goed past bij dit erfstuk. Genoeg gepraat, hieronder wat foto’s. Ik ben niet de beste fotograaf maar heb het zo goed mogelijk proberen vast te leggen… :unamused::unamused:

Foto om de vrouwenpols

Groeten en een fijne zondag!

11 likes

Dat is echt een succes! Mooi horloge! :blush:

1 like

Mooi hoor. Die kan zo nog een generatie mee :+1:

1 like

Ziet er idd weer top uit en dat bandje past er heerlijk op!!

Veel plezier ermee!

Gr,

1 like

Super geslaagd, erg stijlvol met die band. Veel plezier met dit prachtige horloge!
Destijds ook een erg mooie waardering van de baas voor overgrootvader.

1 like

Ziet er weer strak uit, veel plezier ermee :wink:

1 like

Prachtig!

1 like