Pontiac Horloges

Beste Horlogekenners,

Een aantal dagen geleden werd mij enkele Pontiac horloges aangeboden, de leeftijd van deze horloges is ongeveer 35-45 jaar. Aanzien dit merk bij mijn weten niet meer actueel is,kan ik er weinig informatie over vinden. Heeft iemand hier misschien informatie over dit merk, m.b.t. verzamelwaarde, kwaliteit e.d.

Bij voorbaat dank,

Ed

Even gekopieerd van (mijn eigen) post op een ander forum:

[quote]Wim van Est won op 16 juli 1951 als eerste Nederlander de gele trui. Daags erna stortte hij tijdens een afdaling in de Pyreneeën in het ravijn. Sponsor Pontiac (horloges) haakte in met deze advertentie: ‘Zeventig meter viel ik diep, m’n hart stond stil, maar m’n Pontiac liep’, bedacht door juffrouw Reens die bij Pontiac op kantoor werkte.


(Bron)
http://www.parool.nl/dossiers/lijstjes/2003/050203-lijstjes.html
[/quote]

20 micron vergulde kast (‘plaqeu G20’+merkje op kast).

Het horloge was bij aankoop NOS, de restanten van de ‘verbrokkelde’ radiumpuntjes zijn toen onder het glaasje vandaan gehaald.

Links seconden, rechts totalisator 45 minuten, tachymeter. Voorzien van nieuw Hirsch ‘Duke’ lederen bandje met kroko-thema (iets lichter en matter dan op foto)…

Na aankoop eenmaal het glaasje (plexi) laten vervangen i.v.m. gebarsten (tik met een lepel tijdens bestekgevecht in indiaas restaurant).

Geschroefde gesloten achterzijde met nr’s 1106459 / 27001

Overige info:

  • Ca. 37 mm excl. kroon
  • Landeron 149
  • '50’s (bron: mijn uurwerkreparateur)
  • plexi crystal

Beste Jeroen,

Bedankt voor je snelle reactie, leuke foto’s en info. Inderdaad ik wist dat nog wel,dat er iemand gevallen was met een Pontiac om, maar niet meer wie.
Knap horloge op de foto’s trouwens. Die modellen die ik kan kopen zijn wat eenvoudiger. Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het merk bekendheid heeft verloren, zal dadelijk eens zoeken op internet.
Bedankt ,

mvg,

Ed

Ik ben een keer met mijn fiets in benevelde toestand keihard tegen een lantaarnpaal gereden… Maar m’n Seiko 5 liep nog !!! … (gelukkig geen foto in de kranten gekomen)

gr,
Hans Mennink

Volgens mij was het (in die tijd al) een plakmerk.

Vooral in België zie je nog veel van die lichtbakken op juweliersgevels: ‘Tic Tac Pontiac’. Dus ze zullen toch wel voornamelijk via juweliers en niet via bijvoorbeeld warenhuizen zijn verkocht, vermoed ik…

Ben zelf ook wel geïnteresseerd in extra info!

Daar had een tiepmiep bij de Seiko PR afdeling vast een pakkende slogan van kunnen maken:

“Toen ik wakker werd stond de lantaarnpaal op half zeven, maar mijn Seiko korrekt op kwart over twee”

Daar had je schatrijk mee kunnen worden!! :smiley: :smiley:

Groet,
Paul

Ik heb er als kind jaren eentje gehad, in de jaren zestig-zeventig. Was toen niets bijzonders, een heel bescheiden klokkie. En ik dacht dat het Amerikaans was, in verband met de naam, omdat je wist dat er ook Amerikaanse auto’s met die naam waren.

Daarna kwam er een Timex; daarvan kan ik me eigenlijk alleen de reclame op TV nog herinneren: een mannenvuist die met een Timex om de knokkels dwars door een ruit heen beukt, om te laten zien dat het horloge gewoon bleef tikken.

Natuurlijk is het jammer dat ik ze niet meer heb, maar toen wist je nou eenmaal niet beter. Doet denken aan het draadje van “eerste klokkie” van de week. Dat was trouwens een Velona, laatst nog ergens te koop gezien, maar de staat was zo erbarmelijk dat ik het maar voorbij heb laten gaan.

Groet,

Gerard

er is al eerder naar gevraagd, het merk is behoorlijk bekend geweest, maar op 't internet is weinig info terug te vinden.
Naast de erg mooie chrono’s, zoals die van Jeroen, (met Landeron en Venus uurwerken) en kalenderhorloges (zoals die van Henrik) vind je nu voornamelijk de “Nageur” (“Zwemmer” dacht ik) en de “Hydraulica” (dacht ik ook een verwijzing naar de waterdichtdheid); meestal horloges uit de 60/70 er jaren met standaard uurwerkjes.
Verzamelaars zullen er best wel zijn, tenslotte is het een vaderlands produkt, en er zitten heel leuke en interessante modellen tussen; maar de prijzen van de gewone 3-wijzerhorloges liggen niet erg hoog en ze zullen (denk ik) niet erg snel in waarde stijgen.
Pontiac was slechts een merknaam van een handelsonderneming, de fabriek waar de horloges werden samengebouwd zat in Zwitserland.
Groet,
Paul

Beste mensen,

Dank voor uw reacties, mijn vermoedens over het merk stroken hier wel mee, ik had van de aanbieder ongeveer hetzelfde begrepen.Een echt solide merk dat door de jaren heen blijft bestaan en echte verzamelwaarde heeft, heeft het dan misschien niet . Ik zal de koop in overweging nemen, echt duur waren ze ook niet geloof ik, misschien is zo’n Pontiac wel handig volgende zomer als ik ga wielrennen in de Franse Alpen…

Dank,

Mvg,

Ed

Ik heb zelf vier pontiacs. Ik weet dat je ze in belgie nog nieuw kan kopen.

Mvg Dennis.

In 1970 toen ik pas afgestudeert was ben ik, voor mijn legerdienst, een paar jaar gaan werken bij Pontiac, toen firmanaam Kinsbergen. Ik hoorde toen ook veel spreken van AK wat betekend Amsterdam Kinsbergen.
Pontiac had zeer goede horloges met calibers van praktisch de ganse Ebauche Group, Venus, Landeron,ETA enz enz. Kasten waren ook zeer degelijk. Maar met de opkomst van de quartsen heeft Pontiac ook de moeilijkheden gekregen en zijn begin ’ 80 in faling gegaan met Amsterdam.

De naam Pontiac wordt nog altijd gebruikt en hier verkocht. Nu is Rodania een beetje wat vroeger Pontiac was.