Pontiac Hydraulica Bekijk de lijst en plaats een foto van ontbrekend exemplaar

Gave kleur wijzerplaat. Nog nooit bij Pontiac gezien .

1 like

grafik
Niet zo ongeduldig, bij sommige therieën heeft het tientallen jaren geduurd voor men wist of ze klopten of niet.

Maar hier is een tussenresultaat.

Bij de groep die ik onderzoek (Pontiac Hydraulica met als DERDE cijfer van het referentienummer een 3) kom je exemplaren tegen MET
grafik
en ZONDER
grafik
stip onder het woord Hydraulica
Ik ben gaan zoeken en heb vastgesteld dat bij de exemplaren die ik gevonden heb:
De modellen met stip een ETA werk hebben.
Terwijl de modellen ZONDER stip een Tissot werk hebben.

Daarmee is de theorie nog niet bewezen want ik heb er altijd één nodig van elk. Dus bijv. een 22300 met stip en één zonder en zo door voor elk nummer.
Maar ik ben op de goede weg, want:
Ik heb een foto van een 82301 ZONDER stip met een Tissot werk en van een 82301 MET stip met een ETA werk.
En van een 84311 ZONDER stip met een Tissot werk en van een 84311 MET stip met een ETA werk.

Van de modellen 22309 en 24305 heb ik foto’s van beide uitvoeringen maar zonder bevestiging van het gebruikte werk.

Kortom: het lijkt erop dat de stip aangeeft welk werk gebruikt is.
Waarom er twee (EDIT: parallelle ik blur het woord om mistverstanden te voorkomen, vgl mijn opmerking over dat woord in een volgende post ) series gemaakt zijn is de volgende vraag die beantwoord moet worden.

Dus verder zoeken maar.

Wie heeft er een Pontiac Hydraulica met in het ref. nr. een 3 op de derde plaats en plaatst even een foto van voor- en achterkant onder vermelding van het gebruikte werk?

12 likes

:joy: Prachtig dit !
Held ! :slightly_smiling_face::+1:t2:

1 like

Basic en Chronometer ?

Ik vind dit echt meesterlijk.
:+1::+1:

2 likes

Nee, ik heb me verkeerd uitgedrukt door het woord parallel te gebruiken.
Ik licht mbt een verdere theorie nog een tipje van de sluier op: er zijn kennelijk twee series gemaakt. Eén met een ETA werk en één met een Tissot werk.
En wel steeds in de uitvoeringen handopwinder met en zonder datum en automaat met datum.
Welke serie eerst was en waarom er een tweede serie met andere kalibers gemaakt is, weet ik (nog) niet. Ook weet ik niet of ze na elkaar of parallel gemaakt zijn.

Binnenkort of eerder ga ik het archief van Piquerez bekijken. Als ik geluk heb vind ik iets en anders is het een leuk uitstapje naar het dorp St. Imier. Daarna kan ik misschien bij Longines binnenstappen en anders ga ik naar mijn bijna naamgenoot in Biel.

3 likes

Voor jou moeten alle deuren open daar ! :facepunch:t2:

1 like

Ik heb nog een knutsel project binnen gekregen die aan je zoekopdracht voldoet.

82303 / stip op de plaat / ETA 2750 / 4-74

3 likes

And the plot thickens…
Inmiddels al een aardige lijst geworden, waar met enige voorzichtigheid al conclusies uit getrokken kunnen worden. Benieuwd wat de Zwitserse research gaat opleveren, wat een doorzetter!

1 like

3 likes

Kwam er toch nog een tegen met een stip op de wijzerplaat:

Serienummer 24303
Uurwerk ETA 2763

6 likes

Hierbij nog mijn Pontiac Memodate met stip:

Serienummer 24304
Uurwerk ETA 2763

6 likes

Heel goed want jouw horloge helpt mijn theorie te bevestigen!!
Staat er in de bodem bij jou ook een datum uit 1974?

1 like

Ja er staat inderdaad een datum uit 1974!

1 like

Gaaf topic dit! Wat een leuk researchwerk.

Dit is 1 van de dingen waarom ik dit forum een warm hart toedraag. Mooi om tot deze conclusie te komen.
Ik moet zeggen dat Pontiac me tot dusver niet echt aansprak, maar ik heb hier toch wel wat mooie exemplaren zien passeren.

Een tijdje geleden heb ik op een rommelmarkt nog enkele Pontiacs vastgehad die me wel aanspraken, maar waar ik onvoldoende kennis van had om te weten of het moeite was om met de verkoper in gesprek te gaan. Ik heb hier zonet wat leuks bijgeleerd en ga volgende keer met meer interesse eens naar Pontiacs kijken.

Very cool! Bedankt voor de bijdrage!

2 likes

Alweer bijna een half jaar voorbij en eerlijk gezegd ben ik nog niet veel verder.
Het lijstje is wel iets langer geworden:

Maar ik heb nog steeds niet alle gegevens.
Maar de gegevens die ik heb lijken me geschikt om mijn theorie (zie boven) te bevestigen.
Als iemand deze draad voor het eerst ziet en kan helpen, heel graag.
En als iemand inmiddels nieuwe gegevens heeft, ook heel graag.
Ik ben benieuwd wanneer ik de lijst compleet heb.
En ik moet eindelijk eens in het archief van Piquerez gaan kijken als Corona dat weer toestaat.

2 likes

Weet er maar weinig van, heb deze laatst van zolder geplukt!

2 likes

Tussen de wrakken deze gevonden Maurits staat er nog niet tussen
24303 zonder vierkantje 4-74 cal 2461

grts.Pierre

3 likes

Dankjewel Pierre, ik heb hem meteen in de lijst opgenomen!

Ik heb nu de volgende modellen in beide uitvoeringen op de lijst:
22309
24303
24304
24305
82301
84311

Bij de boven genoemde modellen is steeds het exemplaar met punt voorzien van een ETA werk en het exemplaar zonder punt met een Tissot werk.

En bij de modellen die ik nog niet “dubbel heb” ziet het er precies zo uit:
Met punt = ETA / zonder punt = Tissot.

Kortom, ik ben zo vrij om mijn theorie als juist te verklaren :tada: :sparkler: :fireworks:
Iedereen hartelijk bedankt voor de hulp.
Zodra ik de lijst compleet heb meld ik me weer :wink:

7 likes

Graag gedaan :wink:

1 like