Beste forumleden, sinds kort ben ik in het bezit van een Pontiac hydraulica. Ik draag het met groot plezier. Nu ben ik wel benieuwd naar wat wetenswaardigheden van het horloge. Ik heb begrepen dat het horloge ergens jaren ‘60 vorige eeuw gemaakt moet zijn? Op de achterkant zie ik één nummer duidelijk staan (545664), daaronder heel vaag nog een nummer. Niet goed leesbaar, zal eens met een loep proberen. Moet je het kastje open (laten) maken om het exacte bouwjaar te achterhalen? Verder valt het mij op dat onder de 6 alleen swiss staat, terwijl ik verder alleen maar Pontiacs zie met swiss made? Ik heb geen idee wanneer het horloge voor het laatst service heeft gehad, maar hij loopt mooi op tijd. Om de ca. 5 jaar naar de juwelier/horlogemaker voor schoonmaken, olie e.d.? Dank voor jullie info en tips!
Het is een vroege Hydraulica, wat je o.a. aan de lange P van Pontiac en de schrift van het woord Hydraulica kunt zien.
Ik schat hem op begin jaren zestig.
In de binnenkant van de bodem staat vaak een stempel met datumcode van de kastenfabrikant.
Al naar gelang of het een stalen of een verchroomde kast is begint dat tweede nummer met resp. 83 of 23
En als je hem ooit eens laat openmaken zeg dan dat die persoon die hem sluit de achterkant er netjes op moet zetten
Let op! de kast is moeilijk te openen en bijna nog moeilijker weer te sluiten.
Edit. Nu je de kroon toont ben ik vrij zeker dat het een vroege is.
In het begin werden ze met deze kroon gemaakt laten met een kroon met Pontiac erop.
Eerst nog met de arcering later alleen met Pontiac.
Mijn exemplaar dat er erg op lijkt heeft het nummer 83003 en een kroon met arcering en Pontiac.
Dankjewel Maurits voor de waardevolle informatie. Openen en sluiten is dan inderdaad een dingetje. Daarvoor zal ik tzt op zoek gaan naar een goede horlogemaker in de buurt. Is er nog iets van te zeggen dat er alleen swiss staat onder de 6, terwijl ik verder alleen maar swiss made tussen de 7 en 5 zie staan bij de Pontiacs?
Zowel het een als het ander is juist /toegestaan.
Ik zal eens kijken hoe het bij mijn exemplaren verdeeld is.
Ik heb mijn Pontiac voorraad snel bekeken en heb twee exemplaren gevonden met alleen Swiss, een stuk of vijf waarbij Swiss/Swiss Made niet zichtbaar is (onder de lunette verstopt) en de rest Swiss Made op verschillende manieren.
Onder de minuten ring, erboven en met de index of de 6 ertussen enz. enz.
Ook naar aanleiding van een PM van @Beagle nog iets over de kroon.
De Hydraulica modellen hebben geen gewone waterdichte kronen aangezien de kasten niet gewone waterdichte kasten zijn.
Het zijn compressor kasten gemaakt door E.Piquerez en daar horen compressor kronen op.
In het begin leverde Piquerez de kronen met de kasten. Dat waren de kronen met alleen een arcering.
Na enige tijd was Piquerez bereid de kronen met in de arcering ook het Pontiac merk te leveren.
En nog later kon Pontiac de kronen zelf laten maken - uiteraard volgens de specificaties van Compressor kronen - en dat zijn de exemplaren met alleen Pontiac erop.
@Beagle schreef me dat bij hem aftermarket een alleen gearceerde kroon erop gezet is wat me goed mogelijk lijkt aangezien de kronen destijds vrij verkrijgbaar waren.
Tegenwoordig betaal je je blauw. Als je er al één kunt vinden.
Interessant Maurits. Leuk om wat meer geschiedenis van het horloge te weten te komen. Ben inmiddels aan het kleinere formaat gewend (32 mm), en vind het zelfs mooi. De horloges van tegenwoordig zijn bijna dubbel zo groot. Het mooiste van het horloge zit waarschijnlijk aan de binnenkant. Jammer dat je dit alleen te zien krijgt bij een servicebeurt:-)
De documenten over de geschiedenis van Pontiac en de compressor kast ook gelezen. Heel interessant. Doet je beseffen dat je een knap stukje vakmanschap om je pols hebt, waar heel wat ontwikkel- en arbeidsuren in zitten.
Beste HF-ers,
Voor een kennis, een al wat oudere heer heb ik een vraag over zijn Pontiac Hydraulica uit de jaren 70. Daar zit een soort rekbaar horlogeband op (zie foto’s). Is deze in te korten?
Mvg
Type fixo flex. Is een heel gepiel, maar die klemmetjes aan de zijkant kunnen er af en dan kan je de stukken verwijderen.
Hartelijk dank voor uw antwoord👍
Ga het doorlezen en dan wellicht proberen.
Met een klein plat schroevendraaiertje en een puntbektangetje kun je de kleine verbindingsstukjes die in de zijkant van de band zitten, naar opzij eruit wippen/trekken.
Op die manier komen de schakels los van elkaar en kun je de band inkorten.
Bedankt voor uw reactie en gedetailleerde tip!
Mvg
Hoi Maurits,
Hoe open je de kast? Wippen, draaien?
Kun je mij verder helpen?
Groet Jeroen
Ik zie dat @Serge2 je vraag al beantwoord heeft in een andere draad.
Sluiten gaat vaak erg moeilijk en doe je het best met een goede kastenpers.
Succes.
Klopt dank voor je reactie. Ik heb een bergeon 5500 pers. Daar zal het wel mee lukken. Leuk dat je dit na 2 jaar later nog leest en reageert.
Dit weet jij ook misschien er was online een document van jazzbassman met veel info over het merk Pontiac. Volgens mij bestaat zijn site niet meer. Weet jij waar dit, of soortgelijke info, te vinden is?
Groet Jeroen
Gevonden op het internet
Goed opgesteld en erg leuk om te lezen. Mogelijk goed om met alle kennis van nu aan te vullen en te verrijken.