hallo,
Ik kocht recent mijn eerste vintage horloge bij Adelin in Antwerpen.
gisteren toonde ik ze aan iemand en die vertelde me dat het een namaak betreft.
Hij zag dat aan het aantal sterren op de wijzerplaat.
Pontiac markeert de kwaliteit van horloges met sterren, maar het maximum aantal daarbij is 3.
En op mijn horloge staan er 4.
De wijzerplaat bevat deze markeringen
Pontiac
SUPPORT CHOC
dan de wijzers -
Maillot Arc-en-Ciel
Swiss Made
Op de achterkant staat enkel een cijfer: 50107
Ik keek al rond op het internet en vond geen enkele afbeelding van een Pontiac met 4 sterren.
Kan iemand me gerust stellen of kan ik best eens terug naar die winkel gaan?
Balen dat je dan meteen bij je eerste horloge zo gaat twijfelen. Ik heb snel even naar die van mij gekeken en daar staan inderdaad drie sterren op. Dus ik ben even gaan zoeken en vond dit;
“The earliest watches had a Pontiac logo with a large “P” that ran over the entire word “Pontiac”. Later versions were accompanied by one or more stars. These stars might indicate the quality of the watch. When looking at the Pontiac watch range, most carry three stars (while the chronographs have one star); I suspect the star system was used to indicate the water resistance of the watch rather then overall quality.”
Ik heb daarnaast ook twee sterren versies gezien.
Als je het echt zeker wilt weten dan zou ik je willen vragen om wat foto’s en aanvullende informatie te plaatsen, dan zou het snel genoeg duidelijk moeten worden.
Ik zou je in ieder geval willen aanraden om de winkel even te bellen wat hun verklaring hiervoor is, en belangrijker als blijkt dat er iets niet in de haak is hoe zij hiermee omgaan (geld terug/ruilen etc.).
de streep start idd aan de M en wordt op de dezelfde plaatsen onderbroken.
Al zie ik op uw foto dat de streep ook door de 2 LL gaat.
Dat is bij mij niet zo.
Ik zou nog niet meteen aannemen dat er iets mis is, er kan wel degelijk een plausibele verklaring voor zijn. Wat mij wel opvalt dat de dial in hele mooie toestand is, wellicht is deze opnieuw opgemaakt.
de streep start idd aan de M en wordt op de
dezelfde plaatsen onderbroken.
Al zie ik op uw foto dat de streep ook door de 2
LL gaat.
Dat is bij mij niet zo.
Hm, op eBay staat er nu eentje te koop met “support choc” er op. Merkwaardig, want het lijkt mij geen correct Engels voor “schok” of beter nog “schokbestendig” :S
Nu er ook een ander opwind-wiel/kroon is gemonteerd, zou het handig zijn om ook een foto van de binnenkant (het mechaniek) te zien.
Is daarvan ook een foto beschikbaar?
Er hoeft niet perse iets mis te zijn met het horloge. In de begin jaren gebruikten ze nog geen sterren systeem, het lijkt me dat dit er dus één is van voor die tijd. Het zijn ook geen sterren maar stipjes. Lijkt erop dat dit dus een voorloper is van het sterren systeem.
Je zou eens binnen in moeten kijken om te bepalen wat voor uurwerk erin zit. Aan de hand daarvan kan je enigszins bepalen hoe oud het horloge is. Ik weet ook niet precies wanneer ze zijn begonnen met het sterren systeem maar ik vermoed pas in de 50er jaren.