Pontiac Maillot Arc en Ciel

ik ge er vandaag mee naar een horlogemaker, zal straks zeker foto’s posten.

Dat ligt aan de kwaliteit van mijn foto’s vrees ik. het zijn wel degelijk sterretjes.

Laten we hopen dat er niets mis is en dat ze ouder is dan ik dacht.

Grootmokum heeft een aantal jaren terug een mooi stuk over Pontiac’s geschreven.
Jammer genoeg zijn de plaatjes verwijderd… http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,267225,267225

Dit is imho een jaren '50 chrono met zeer waarschijnlijk een Landeron, Valjoux
of Venus uurwerkje en wat al eerder is geopperd, een nieuw opgemaakte wijzerplaat.

mvg

Ook Kevin vd Zouwen (Mr.Tissot) heeft op zijn site SomeTimeAgo onder Smaller Watch Brands een mooi stuk over Pontiac en ook over Wim van Est geschreven. Mijn vraagtekens over de term “Support choc” op de wijzerplaat van het horloge van TS zijn onterecht, want Mr. Tissot schrijft daarover: “Supportchoc (1940s): Balance staff is support by extra friction jewels, and often the first kind of anti-shock spring is installed—since the 1950s, it is standard to find Incabloc or KIF shock protection used”.
Weer wat geleerd (tu)

even een update:
Men keek het na in de winkel en vertelde me dat de wijzerplaat en wijzers origineel zijn. geen redial dus.
Heb de horloge daar voorlopig achtergelaten, ze gingen er in detail naar laten kijken.
Als blijkt dat ie niet echt is mag ik ruilen.

Goede zaak van de winkel, ik hoop oprecht dat het allemaal blijkt te kloppen zodat je gewoon plezier hebt van jouw eerste vintage!

en mocht hij echt zijn, dan is het juist een heel bijzonder uniek exemplaar met die 4 sterren

Het is sowieso een mooi horloge. Er zwerft vrij veel informatie over Pontiac over het net, maar volgens mij weinig betrouwbare, geverifieerde info. Ik heb zelf de indruk dat het sterrensysteem niet zo heel veel zegt, en dat ze gewoon die uurwerken en wijzerplaten gebruikten die op dat moment voor handen waren.

Als het een redial is, dan is het wel mooi gedaan. Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat iemand snel geneigd is om het bedrag voor een goede redial uit te geven aan een Pontiac - en dat is niet vervelend bedoeld, want ik vind het een mooi merk. Ik neig dus naar origineel, maar zeker weten doe ik het niet.

Persoonlijk denk ik dat als er een 4 sterren Pontiac zou hebben bestaan
dat echt wel terug te vinden zou zijn, ik blijf mijn twijfels houden en
houd het op een mooie re-dial waarbij de schilder zich enige artistieke
vrijheid heeft veroorloofd…
Misschien was hij onder de indruk van het horloge en vond hij/zij dat wel
een extra ster waard :wink:

Overigens, wat maakt het uit als je het een mooi horloge vindt?
Een Pontiac als deze koop je niet als investering maar omdat je 'm
mooi vindt neem ik aan en daar gaat het uiteindelijk toch om?

mvg

Wie zal het zeggen, misschien was het wel een horloge voor koning Boudewijn (Pontiac is tenslotte een merk uit Brussel) en hebben ze hem daarom een extra ster gegeven. :+

Zit ook wat in Frans. Zoals gezegd: ik probeerde wat boerenverstand te gebruiken, zeker ben ik niet. Een ‘schilder’ die met één oog dicht en bijtend op zijn penseel wat ‘artistieke vrijheid’ neemt bij een redial zie ik nu wel helemaal voor me. :smiley:

Frans53 Schreef:

Persoonlijk denk ik dat als er een 4 sterren
Pontiac zou hebben bestaan
dat echt wel terug te vinden zou zijn, ik blijf
mijn twijfels houden en
houd het op een mooie re-dial waarbij de schilder
zich enige artistieke
vrijheid heeft veroorloofd…
Misschien was hij onder de indruk van het horloge
en vond hij/zij dat wel
een extra ster waard :wink:

Overigens, wat maakt het uit als je het een mooi
horloge vindt?
Een Pontiac als deze koop je niet als investering
maar omdat je 'm
mooi vindt neem ik aan en daar gaat het
uiteindelijk toch om?

mvg

Overtuig je je ervan dat er een goed mechaniek in zit, zoals Frans al eerder noemde.
Een foto daarvan kan helpen om een goed waarde oordeel te geven.
Mogelijk is er aanleiding om de koop niet terug te draaien (het horloge is immers erg mooi om te behouden), maar om een lagere verkoopprijs af te spreken, dus korting te bedingen. Succes en we horen het graag :~

Zo ver ik weet en gezien heb bestaat er geen 4 sterren Pontiac , de wijzerplaat is een redial maar neemt niet weg dat het een heel fraaie oude Pontiac chono is . Meestal met een Landeron 248 uitgerust.

Als je hem mooi vindt zou ik proberen wat van het aankoopbedrag terug te krijgen ,verder is er niets mis mee.

Terug naar de winkel geweest.
Daar bevestigde men dat het de originele wijzerplaat en wijzers zijn.
Geen re-dial dus.
hij toonde ook een andere pontiac met 4 sterren.
Mogelijk is de 4e ster er voor de massief gouden uitvoeringen.

Hij liet me de keuze tussen terugname, inruilen of bijhouden en heb voor het laatste gekozen.

Moet gezegd: Puike winkel en klantenservice.

Er bestaan Pontiac horloges met 1 ster, met 2 sterren en met 3 sterren.
De jouwe is de eerste, die ik ooit gezien heb met een vierde ster.
Ik ga ervan uit, dat iemand - om wat voor redenen dan ook - het interessant vond die vierde ster erop te doen. In de fabriek is dat zeker niet gebeurd.
Ik weet, dat voor tenminste één Belgische handelaar (de Witte), enkele modellen zijn gemaakt, waar behalve Pontiac en de sterren (maximaal 3) ook zijn naam op staat. Maar daar houdt het toch echt mee op.
Als je handelaar zegt, dat de wijzerplaat origineel is, moeten er andere exemplaren met hetzelfde referentienummer op de bodem te vinden zijn, die ook die vierde ster hebben. Dus ik zou zeggen: zoeken maar.
Het zou me ontzettend verbazen als je er één zult vinden.

@gschoots:
Pontiac was niet “een merk uit Brussel”.
Er was een importeur in Brussel zoals er ook één was in Amsterdam. Het merk was voor de Benelux geregistreerd door de importeur in Brussel, omdat die de merknaam “bedacht” had. Voor Zwitserland was het merk geregistreerd door de fabriek in Biel. En uiteindelijk waren het allemaals broers die samenwerkten.

Maurits Schreef:

Er bestaan Pontiac horloges met 1 ster, met 2
sterren en met 3 sterren.
De jouwe is de eerste, die ik ooit gezien heb met
een vierde ster.
Ik ga ervan uit, dat iemand - om wat voor redenen
dan ook - het interessant vond die vierde ster
erop te doen. In de fabriek is dat zeker niet
gebeurd.
Ik weet, dat voor tenminste één Belgische
handelaar (de Witte), enkele modellen zijn
gemaakt, waar behalve Pontiac en de sterren
(maximaal 3) ook zijn naam op staat. Maar daar
houdt het toch echt mee op.
Als je handelaar zegt, dat de wijzerplaat
origineel is, moeten er andere exemplaren met
hetzelfde referentienummer op de bodem te vinden
zijn, die ook die vierde ster hebben. Dus ik zou
zeggen: zoeken maar.
Het zou me ontzettend verbazen als je er één zult
vinden.

Dit zijn bekende feiten, wat de handelaar heeft gezegd is nergens te verifiëren,
het lijkt ook mij een verkooppraatje en kun/mag je dus niet serieus nemen.

Misschien kan de verkoper een bewijs van authenticiteit afgeven zodat je op
een later tijdstip je geld kunt terug krijgen mocht je deze Pontiac om wat voor
reden dan ook tzt. weer als authentiek willen door verkopen…

Overigens, die vierde ster heeft ook helemaal niets te maken met het feit of de kast goud, blik of plastic is.

Duidelijk verhaal over dat importeurschap, ik heb dat verkeerd geïnterpreteerd.

Blijft wel vreemd dat volgens de TS de winkel blijkbaar nog een exemplaar heeft met vier sterren. Dat kan bevestigend zijn voor de authenticiteit of juist duiden op gesjoemel. Raar verhaal…

Hij had geen tweede exemplaar, maar toonde me een website waarop een andere pontiac met 4 sterren te koop stond. een vergelijkbaar model, maar het had al wat meer geleefd.
het stond op horlogeman.com
Ik vind de het horloge er vandaag niet meer op.
Wel staat er bij de merkomschrijving de zelfde tekst die ik ook op een wiki vond.
Daarin hebben ze het over 1, 2 of 3 sterren.

Die man van de winkel vertelde verder dat zijn horlogemaker alles opnieuw had nagekeken en dat zowel binnenwerk als wijzerplaat origineel zijn.

Waarom zou iemand een plaat namaken en er dan een extra ster bij zetten?

Heeft er iemand een ‘officiële’ bevestiging van het sterren-verhaal?

Als er daadwerkelijk exemplaren met 4 sterren in omloop zijn, zou je daar toch informatie over moeten vinden door te googlen?
Diverse personen hier op het forum laten weten dat het viersterren verhaal een raar verhaal is.
Je vertrouwt nu het waardeoordeel van dezelfde man die je in eerste instantie het horloge verkocht heeft. Dat is hetzelfde als vragen of de auto echt goed is bij de garage waar je hem hebt gekocht.
Ik zou het fijn terugbrengen en het geld terugvragen. Daarna koop je een prima horloge, bijvoorbeeld hier in het verkoopgedeelte van het forum.
Ben je overal vanaf.

mvg Melvin