Pontiac Nageur 1935

Hallo,

Het horloge van mijn grootvader (Poeske Scherens) is een Pontiac Nageur Antimagnetic.
Het wordt besproken in dit forum door @Maurits en ik vermoed dat het hetzelfde horloge is als in de reclame. Ik heb zelfs een filmpje met van de specifieke reclame om destijds in de bioscopen af te spelen.

Ik zou het graag willen restaureren, het loopt goed, maar er ontbreekt een wijzer aan de onderste wijzerplaat, het glas heeft veel krassen en ook de behuizing kan een opfrisbeurt gebruiken. De wijzers hebben hun originele blauwe schijn verloren.

Kunnen jullie iemand adviseren om dit te doen? Ik wil het zo authentiek mogelijk houden natuurlijk.

Thanks,

Jan

IMG_E7464 (Small) IMG_E7466 (Small)

28 likes

Prachtig horloge! Zeker koesteren.

1 like

Zo’n wijzertje is wel te vinden denk ik, of één die erbij in de buurt komt.
Een nieuw glas en een ander bandje gaat hier al een heel aardig horloge van maken denk ik. :+1:

1 like

Beste Jan, je hebt iets zéér bijzonder in handen, dit is namelijk een private label Breitling Premier 765 gemaakt voor Pontiac. Wauw. Nog nooit eerder gezien. Moet dateren naar mid tot eind 1940s. Torenhoge kwaliteit. Zit als het goed is een (ongesigneerd) Venus 178 kolomwiel werkje in.

Pas op met de service, en door wie je dit laat doen. Het is een waardevol en, in mijn ogen, uniek stuk.

20 likes

Oh, wauw. Dat maakt hem nog cooler.

2 likes

Geweldig horloge dit. Kan je wellicht betere foto’s sturen van de wijzerplaat? Kan de foto’s niet vergroten.
En inderdaad erg zuinig op zijn, niet bij de eerste en de beste juwelier afgeven voor service.

3 likes

Inderdaad, @janp24 graag meer en duidelijke plaatjes! Ik kan je via PM ook wel verder adviseren qua horlogemakers. Er zweven hier op het forum nog enkele andere private label 765en rond, waaronder de Tollet van @Vanne - net als Pontiac ook al een Belgische private label klant van Breitling :slight_smile:

2 likes

Serial number dateert deze op 1946! Ik heb deze modellen altijd bewonderd voor hun vooruitstrevendheid, in 1946 al een grote 38/39mm waterdichte volstalen kast met schroefdeksel, pump pushers, Venus 178 kolomwiel werk. Heerlijk.

3 likes

Prachtig horloge inderdaad :ok_hand:. Is het zoals gezegd absoluut waard om goed voor te zorgen. Ik verbaas me nog altijd over de kwaliteit, ook ten opzichte van chrono’s van 20 jaar jonger. Ter vergelijking hieronder mijn Tollet. Ik vraag me wel af of jouw horloge uit de 30s komt. Werd de Venus 178 niet pas vanaf de 40s gemaakt?

4 likes

Wow, dit had ik nooit verwacht. Het heeft jaren in de schuif bij mijn ouders gelegen.
Hierbij wat meer foto’s.

8 likes

Ik ging er vanuit dat het hetzelfde horloge was als in de reclame van 1935.
Maar @septentrio gaf al aan dat het uit 1946 is.

1 like

Mooi man. Zat dit horloge aan de pols van je grootvader toen ie in 1947 zijn 7de wereldtitel behaalde in Parijs? Heb je zelf meer informatie over zijn leven met het horloge? Pontiac was sponsor van het Belgische wielrennen dacht ik? Dit is een verhaal die de moeite waard is om verder uit te diepen!

4 likes

Dank je voor de foto’s. Inderdaad geen jaren '30 hoor.
Een wijzertje sourcen moet wel lukken via een horlogemaker. Zeker het opknappen waard (lees; alleen het uurwerk servicen, glaasje polijsten en een wijzertje installeren).

Het afgebrokkelde radium in de wijzer zou je eventueel professioneel kunnen laten herstellen, maar ga ook hiervoor alleen naar het juiste adres.

Conclusie ; prachtvondst!!

2 likes

Poeske Scherens | Erfgoedcel Leuven

Ik ga ervan uit dat dit jouw overgrootvader is (en tevens eerste eigenaar van dit horloge dan) ?

3 likes

Jan, qua sourcen van het wijzertje, stuur even een bericht naar @Freddy - hij heeft een mooie voorraad aan tweedehands wijzertjes waar met geluk het juiste/een passende ook tussen kan zitten. Freddy lijkt me ook een prima adres om het horloge onder handen te laten nemen, hij heeft zelfs nog voor Pontiac gewerkt indertijd :slight_smile:

Wat een verhaal zo op een doordeweekse woensdag zeg. Heerlijk.

4 likes

En weer een schitterend verhaal rond een horloge :wave:t2::wave:t2::wave:t2:

2 likes

Prachtige vondst met een mooi verhaal :+1:

Als ik de foto’s bekijk ben ik wel bang dat niet alleen het wijzertje ontbreekt, maar dat de tap waar het wijzertje op hoort afgebroken is. Daar zal dus ook een nieuw rad met as voor moeten komen.

1 like

Deze Venus 178en hebben vaak missende onderdelen op de hour counter omdat daar problemen mee waren na verloop van tijd. De onderdeeltjes zijn wel nog te sourcen, maar makkelijk is het niet.

2 likes

Ah; zou dus zelfs kunnen dat het hele rad weg is :thinking:

2 likes

Zeker. Anyway, dit ding is een goede, lange zoektocht waard. Ten allen prijze moet hiervan genoten worden.

4 likes