Pontiac only

Als hij uit de jaren zeventig is is het nummer achterop 65xxx

2 likes

Nope nr achterop is
4131008

Dan ga ik ervan uit dat het horloge later dan 1980 gemaakt is.
Heb je foto’s van de goudstempels?

1 like

@Maurits

Ik had nooit echt veel aandacht besteed aan deze ansichtkaarten die ik vorig jaar in Spanje kocht (Pontiac is overal denk ik: Spanje, Australië, Californië, Florida, Kentuky, Marokko, Israël, Nieuw-Zeeland), en toen ik die van Maurits weer zag, viel mijn frank , zoals ze in mijn Vlaamse land zeggen.

In 1952 waren er twee nationale ploegen gesponsord door Pontiac voor de Ronde van Frankrijk. Die van Nederland en van België. Acht renners voor de Nederlanders en twaalf voor de Belgen. Waarom meer voor België dan voor Nederland, vraag ik me af?

Wat mijn oor aanstak was Rik Vansteebergen, een wegracer en zesdaagse kampioen op de baan, een echt racebeest, waarschijnlijk sterker dan Eddy Merckx als ze tegelijkertijd hadden gereden, zoals Patrick Sercu. Is het voor zijn titel van wereldkampioen in 1949 dat Pontiac een Maillot-Arc-En-Ciel horloge maakte, of is het voor die van Briek Schotte in 1950, wie weet?

Ik heb de namen van alle leden van het Belgische team kunnen vinden op deze ansichtkaart, dertien Vlamingen en een Waal.

Van links naar rechts:

Directeur de course of koers directeur: Sylvère Maes, coureur geweest in zijn jonge jaaren

Maurice Blomme, koers verlaten
Alex Close, de enige Waal van de ploeg, 7de in de 1952 Ronde
Roger Decock, 38ste in het klassement in Parijs
Aloïs De Hertog, 13de
Germain Derijke, koers verlanten
Maurice Neyt, 29ste
Stan Ockers, 2de
André Rosseel, 28ste
Robert Vanderstockh, koers verlaten
Ward Van Eende, 14de
Henri Van Kerkhove, koers verlaten
Rik Vansteenbergen, koers verlaten in Namen. Te veel gedronken na zijn geele trui in de eerste etape, wie weet ?

Koers heb Ik altijd gevolgd, en soms rij ik ook als ik tijd heb. Pontiac, Verdal en Rodania, 3 groote sponsors van onze wielreners.

8 likes

Een jaar later nog dezelfde slogan maar nu met de Nederlandse ploeg onder leiding van Kees Pellenaars

Ik heb bij mijn speurtocht gemerkt dat de reclame voor Pontiac in België een heel andere insteek had dan in Nederland.
In België veel meer sponsoring zowel van evenementen zoals de ronde van België voor wielrenners als van sporters en teams zoals de voetbalclub Anderlecht.

Al in 1937 maakte Jef “Poeske” Scherens de meervoudige wereldkampioen reclame voor Pontiac

“Gewone” advertenties zie je in Belgische kranten vrij weinig.
Wel veel sluikreclame met bekende voetballers

of onbekende personen
GazetVanAntwerpen-05-04-1947

voor wat in Nederland “het horloge met de polis” genoemd werd.

Heel anders Nederland waar ook wel clubs en teams gesponsort werden maar waar toch duidelijk de nadruk lag op de reclame in kranten en tijdschriften en later ook op de televisie.

9 likes

NA voor een mooie deal…

6 likes

Een NAgeur dus…

2 likes

Geruild voor 10 vintage Quartzhorloges (waaronder ook een spuuglelijke Pontiac met strass… (huuuhhh) Dus ik vond het een mooie deal!

NA nr 2 binnengekomen…
Absoluut nieuwstaat met P nog in het glaasje…
Een memodate Gulfstream…

7 likes

Dat is het zeker
Is het een stalen kast?

Hoi Maurits,

Volgens mij wel, maar ik maak even een foto van de achterzijde:

1244008 84021 Kun je iets met deze getallen? Hopelijk juist… mijn ogen lezen kleine getallen niet meer zo goed en mijn loep ligt thuis…

Serge

Ja 84 is staal handopwinder met datum.
Maar dat is de Gulfstream.
Ik bedoelde eigenlijk de NAgeur

Je horloge is echt mooi, en hoewel ik er niet veel van heb, denk ik dat de Gulfstreams iets speciaals hebben. Ze zijn fijn, sober en zeer elegant. Ik heb er gisteren een gebroken, een stalen Bilomatic terwijl ik de datum probeerde aan te passen. Als beginner verpest je gemakkelijk dingen en leer je afhankelijk te zijn van je vaardigheden. In september wordt het beter als ik met de horlogemaker avonduurwerklessen begin!

afbeelding|666x500

1 like

5 likes

Jaren geleden kreeg ik het horloge dat van mijn opa is geweest.
Het was in nogal slechte staat en het is gepolijst en voorzien van een nieuw glaasje.
Verder weet ik er weinig van; is er iemand die mij meer kan vertellen over het horloge?

7 likes

ja, dat hij er nu zeer goed uit ziet :star_struck: :ok_hand: :smiley:

1 like

Haha sorry… zoveel Pontiacs… ja volgens mij staal. Nrs:1065

1 like

Beste Testo,

Zeker zul je in de loop van dit topic antwoorden krijgen. Emotionele waarde is torenhoog (want van je opa geweest = nooit verkopen)

Veel achtergrondinformatie krijg je via deze link:

Veel plezier met dit prachtige horloge (staal met compressorkast en ws. handopwinder)
@lassale @Maurits: jullie kunnen hier zeker meer over vertellen.

Serge

2 likes