Pontiac only

As a teenager I lived very close to the Belgium border and was exposed to a lot of Flamish. Love that ‘accent’.

Vandaag een aantal juwelierszakjes van Pontiac kunnen kopen! :slight_smile:

8 likes

Vandaag uit Spanje een Pontiac De Luxe horloge ontvangen, nog nooit eerder gezien, en Maurits ook niet. Het uurwerk is een AS 1903 uit de jaren 70 en er staat geen serienummer op de achterkant van het horloge wat ik nog nooit op een Pontiac horloge heb gezien.


9 likes

Slaap je Maurits, ik heb je hulp nodig.

Wauw die chrono op raceband is echt top

Gaaf om te zien hoe dit merk nog leeft! Ook wel fijn om te weten dat je niet de enige bent met een voorliefde voor deze oude horloges :laughing:

Bij dezen mijn bescheiden collectie. Vooral heel blij met de Maillot Jaune, mijn meest recente aanwinst.

8 likes

Mijn enige Pontiac, maar wel een speciale.
Van opa geweest.
Heb alleen nooit kunnen achterhalen van welk jaartal hij is.

4 likes

Als ik het goed heb onthouden is de P, die zich uitstrekt over de hele naam, in de begin jaren 70 verdwenen. In begin jaren 80 wordt het logo iets groter en verdwenen de sterren. Dus het horloge is uit de jaren 70. Ik weet niet of het mogelijk is om de leeftijd van het horloge meer exact te krijgen
Misschien met een foto van het uurwerk, omdat je het uurwerk ook soms binnen een periode kan duiden.

2 likes

Nog andere digen gekregen.


J


11 likes

Mijn beste,

Leuke verworvenheden!!
Met name die schitterende chronograaf!!
Goed hoor!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Ooooh die speld, heel bijzonder
Daar hoort deze advertentie uit 1954 bij

4 likes

Als hij uit de jaren zeventig is is het nummer achterop 65xxx

2 likes

Nope nr achterop is
4131008

Dan ga ik ervan uit dat het horloge later dan 1980 gemaakt is.
Heb je foto’s van de goudstempels?

1 like

@Maurits

Ik had nooit echt veel aandacht besteed aan deze ansichtkaarten die ik vorig jaar in Spanje kocht (Pontiac is overal denk ik: Spanje, Australië, Californië, Florida, Kentuky, Marokko, Israël, Nieuw-Zeeland), en toen ik die van Maurits weer zag, viel mijn frank , zoals ze in mijn Vlaamse land zeggen.

In 1952 waren er twee nationale ploegen gesponsord door Pontiac voor de Ronde van Frankrijk. Die van Nederland en van België. Acht renners voor de Nederlanders en twaalf voor de Belgen. Waarom meer voor België dan voor Nederland, vraag ik me af?

Wat mijn oor aanstak was Rik Vansteebergen, een wegracer en zesdaagse kampioen op de baan, een echt racebeest, waarschijnlijk sterker dan Eddy Merckx als ze tegelijkertijd hadden gereden, zoals Patrick Sercu. Is het voor zijn titel van wereldkampioen in 1949 dat Pontiac een Maillot-Arc-En-Ciel horloge maakte, of is het voor die van Briek Schotte in 1950, wie weet?

Ik heb de namen van alle leden van het Belgische team kunnen vinden op deze ansichtkaart, dertien Vlamingen en een Waal.

Van links naar rechts:

Directeur de course of koers directeur: Sylvère Maes, coureur geweest in zijn jonge jaaren

Maurice Blomme, koers verlaten
Alex Close, de enige Waal van de ploeg, 7de in de 1952 Ronde
Roger Decock, 38ste in het klassement in Parijs
Aloïs De Hertog, 13de
Germain Derijke, koers verlanten
Maurice Neyt, 29ste
Stan Ockers, 2de
André Rosseel, 28ste
Robert Vanderstockh, koers verlaten
Ward Van Eende, 14de
Henri Van Kerkhove, koers verlaten
Rik Vansteenbergen, koers verlaten in Namen. Te veel gedronken na zijn geele trui in de eerste etape, wie weet ?

Koers heb Ik altijd gevolgd, en soms rij ik ook als ik tijd heb. Pontiac, Verdal en Rodania, 3 groote sponsors van onze wielreners.

8 likes

Een jaar later nog dezelfde slogan maar nu met de Nederlandse ploeg onder leiding van Kees Pellenaars

Ik heb bij mijn speurtocht gemerkt dat de reclame voor Pontiac in België een heel andere insteek had dan in Nederland.
In België veel meer sponsoring zowel van evenementen zoals de ronde van België voor wielrenners als van sporters en teams zoals de voetbalclub Anderlecht.

Al in 1937 maakte Jef “Poeske” Scherens de meervoudige wereldkampioen reclame voor Pontiac

“Gewone” advertenties zie je in Belgische kranten vrij weinig.
Wel veel sluikreclame met bekende voetballers


of onbekende personen
GazetVanAntwerpen-05-04-1947

voor wat in Nederland “het horloge met de polis” genoemd werd.

Heel anders Nederland waar ook wel clubs en teams gesponsort werden maar waar toch duidelijk de nadruk lag op de reclame in kranten en tijdschriften en later ook op de televisie.

9 likes

NA voor een mooie deal…

6 likes

Een NAgeur dus…

2 likes

Geruild voor 10 vintage Quartzhorloges (waaronder ook een spuuglelijke Pontiac met strass… (huuuhhh) Dus ik vond het een mooie deal!