NA nr 2 binnengekomen…
Absoluut nieuwstaat met P nog in het glaasje…
Een memodate Gulfstream…
Dat is het zeker
Is het een stalen kast?
Hoi Maurits,
Volgens mij wel, maar ik maak even een foto van de achterzijde:
1244008 84021 Kun je iets met deze getallen? Hopelijk juist… mijn ogen lezen kleine getallen niet meer zo goed en mijn loep ligt thuis…
Serge
Ja 84 is staal handopwinder met datum.
Maar dat is de Gulfstream.
Ik bedoelde eigenlijk de NAgeur
Je horloge is echt mooi, en hoewel ik er niet veel van heb, denk ik dat de Gulfstreams iets speciaals hebben. Ze zijn fijn, sober en zeer elegant. Ik heb er gisteren een gebroken, een stalen Bilomatic terwijl ik de datum probeerde aan te passen. Als beginner verpest je gemakkelijk dingen en leer je afhankelijk te zijn van je vaardigheden. In september wordt het beter als ik met de horlogemaker avonduurwerklessen begin!
Jaren geleden kreeg ik het horloge dat van mijn opa is geweest.
Het was in nogal slechte staat en het is gepolijst en voorzien van een nieuw glaasje.
Verder weet ik er weinig van; is er iemand die mij meer kan vertellen over het horloge?
ja, dat hij er nu zeer goed uit ziet
Beste Testo,
Zeker zul je in de loop van dit topic antwoorden krijgen. Emotionele waarde is torenhoog (want van je opa geweest = nooit verkopen)
Veel achtergrondinformatie krijg je via deze link:
Veel plezier met dit prachtige horloge (staal met compressorkast en ws. handopwinder)
@lassale @Maurits: jullie kunnen hier zeker meer over vertellen.
Serge
Daar gaan we dan @Testo :
Pontiac Hydraulica. De naam voor de waterdichte modellen vanaf 1960 met een speciale kast met drukbodem ipv de tot dan toe gebruikelijke geschroefde bodem.
Een ontwerp van de befaamde kastenfabrikant Piquerez die ook de beroemde supercompressor (o.a. JLC Polaris) kasten ontwikkeld en gemaakt heeft.
Hier de twee oudste advertenties die ik ken waarin de Hydraulica genoemd wordt:
beide uit 1960
Als je de nummers op de achterkant nog kunt lezen vind je waarschijnlijk iets als 20xxx of 80xxx laat het maar weten. Als het nummer met een 2 begint is de kast verchroomd, met een 8 als eerste cijfer is de kast van staal.
Hij lijkt erg op de twee die ik in mijn collectie heb. Een 20123 en een 80123 beide van ca. 1964/65 en met een ETA 1280 uurwerk erin.
Een mooi exemplaar heb je met zelfs nog de originele Pontiac kroon. (zuinig op zijn, ze zijn bijna niet meer te vinden)
Veel plezier ermee.
Bedankt voor alle info!
Erg leuk om te lezen.
Achter op het horloge staat onder wat waarschijnlijk het serienummer is 80.123.
Het klopt inderdaad dat het een RVS kast is.
Wat een prachtige chrono’s…
Ik heb een aantal Gulfstreams, maar helaas geen bilomatic. Volgens mij was deze automaat dan voorzien van een gelagerde rotor. Maar ik kan het mis hebben.
De naam Bilomatic heeft te maken met de toenmalige nieuwe ontwikkeling, het kogellager in de rotor.
Het Franse woord voor kogellager is roulement à billes. Dat iets vereenvoudigd in combinatie met automatic geeft als resultaat Bilomatic.
Het uurwerk in de Gulfstream en andere Pontiac modellen met de toevoeging Bilomatic is een AS 1716 als ik me niet vergis.
Dat klopt, het uurwerk is een AS 1716 voorzien van een kogellager. De uitvinding van het automatische kogelgelagerde uurwerk dateert uit 1946, het werd gemaakt door Eterna die het Eternamatic noemde. Het lager heeft 5 kogels, wat sindsdien hun logo op de wijzerplaat en op de kroon is, terwijl dat van de AS 1716 er 7 heeft en dateert uit 1964. Dit uurwerk rust de Gulfstream Bilomatic uit en ik heb een Golden Arrow Bilomatic met hetzelfde. Ik heb ook een Palmarès Bilomatic, het uurwerk is een ETA 2522 met een 6 kogellager. De AS rotor is veel vrijer dan die van de ETA en volgens mijn horlogemaker waren de AS uurwerken destijds van betere kwaliteit, vergelijkbaar met oa die van Omega. En om af te sluiten, zowel bij AS als bij ETA, waren er 3 kwaliteiten van uurwerken, en sommige merken hebben ze herwerkt of onderdelen van hun fabricage toegevoegd, onder andere om de COSC-certificering te verkrijgen en ze te kwalificeren als “Chronometer” als ze “Swiss Made” zijn. COSC = Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres , een vereniging zonder winstoogmerk opgericht in 1973 en nog steeds bestaand.
Gulfstream n° 25521, P gegraveerd op het glas
Golden Arrow nr. 45500, 4 = « gold cap » ttz. 250 micron 14 kt gouden lunette op stalen kast
Palmarès nr. 85102, maar het bestaat ook met een AS 1716 uurwerk met het nummer 25503