Pontiac only

Dat zijn 3 hele leuke Pontiacs zeg, met een lichte voorkeur voor de buitenste exemplaren

1 like

Is dat ook een kleiner model, ~30mm? Ik heb namelijk hetzelfde model uit de erfenis van mijn opa… lijkt er precies op behalve de kroon, die lijkt bij mij iets boller aan de rechterkant en ook wat pitted alsof er ooit een logo zat maar door jaren draaien en soort collectie verhoogde puntjes is geworden. Ben van plan een post te plaatsen over dat horloge hier maar ik moet nog even watchen voordat ik links of foto’s kan plaatsen… Welk jaar komt uw memomatic?

Hallo iedereen!
Paar jaar geleden is een Pontiac memomatic (30mm denk ik) uit de erfenis van mijn opa in mijn
collectie gekomen, maar lang niet in mijn bezit maar bij mijn moeder aangezien ik ergens woonde en ze het bezit ervan geheel vergeten was. Op zich wel grappig aangezien mijn opa een kerel van bijna 2 meter was met brede polsen en hij zo een “klein” horloge droeg als je kijkt naar de mode van vandaag :). Ik weet vrijwel niets van het merk of de verschillende versies vandaar dat ik hier terecht ben gekomen. Aan de binnenkant van de caseback staat A.K (Kinsbergen?) 14K 0,585 en ik denk een '93 voor de laatste service van de beweging (en aan de rotor te zien mag er binnenkort nog wel een service gedaan worden). Horloge loopt stroef en heeft duidelijk een goede service nodig om goed te lopen en een langere tijd te blijven lopen via het automatische deel (stopt niet erg lang na laatste beweging van de pols :wink: ). Het glas? Is dit saffier glas? Wil ik graag vervangen of polijsten naar originele staat want er zitten een aantal krassen en “wrijvingen” op, dat terwijl de wijzerplaat in prachtige conditie is. Uur en minuut wijzers zijn wat donker, ik weet niet of ze origineel zo donker waren? Misschien dat iemand dat weet? De seconde wijzer is vrij schoon goud en mooi gebogen aan het einde. Linker lug boven heeft ooit een klap gehad en is wat gebogen met wat ruimte aan de buitenkant. Zo te zien heeft opa er beetje secondelijm xD!! tussen gedaan. Wat ik weet is dat hij graag tuinierde en in zijn garage aan het klussen was aan van alles waarschijnlijk met dit horloge om. Op de achterkant staat : Aangeboden door uw diensten GSD PRS GG en GD September 1978, mijn Opa was een wethouder/loco-burgemeester en ik gok dat hij ergens wat pre-GGD locaties heeft geopend in zijn tijd. Het bandje is een Mondaine bandje wat ik nog had liggen.
Mijn vragen: Is dit een ETA 2782 beweging, of een variatie? Welk jaar komt dit horloge waarschijnlijk? Is dit een gouden kastje of erg dik gold-rolled/plated (want ik zie nergens een metaal kleur doorschemeren? Is er nog een passend glas voor te vinden zodat ik het oude origineel kan houden? En is er nog een kans dat ik die linkerboven poot nog kan laten repareren wanneer deze eindelijk de geest geeft? Geen idee of deze namelijk deel van het gehele kastje waren op er later opgezet etc…
Hier wat foto’s uit de wijngaard:

(overigens ben ik van plan het horloge te houden en misschien ooit door te geven aan het volgende familielid).

15 likes

Mooi erfstuk!

Aan de markering in de deksel is de kast 14 karaat goud. Je zou het eens naar een goudsmid kunnen brengen zodat die kan beoordelen of de lug recht te zetten is.

Het kaliber nummer staat onder de balans maar is op de foto voor mij niet leesbaar. ETA 2782 zou kunnen, dat is een automaat met datum kaliber en Pontiac monteerde regelmatig ETA in hun horloges.

Glaasje zal plexi zijn. Dat is te polijsten of desnoods te vervangen wanneer het te ver heen is.

1 like

Nog eentje boven komen drijven, voor die linkse ga ik even het Rodania topic zoeken.

7 likes

Ok, bedankt voor de info!
Ik heb het plaatje omgedraaid en volgens mij staat er 2783 of 2789 onder het balanswiel. Denk 2783 qua tijden, bewegingen lijken erg op elkaar
Waar zou ik een plexi glaasje kunnen vinden in deze maten? (om te bestellen)

1 like

Ik denk dat het 2783 is dan. 2789 heeft ook een dag functie.

Op de foto lijkt de plexi niet gescheurd. Ik zou m eerst polijsten, dat kan erg goed met plexi. Vervangen kan altijd nog.

Ok, zal het binnenkort eens proberen!

Deze is 33 zonder en 35 met kroon. Geen idee uit welk jaar, is ook van mijn opa geweest.

1 like

21 likes

17 likes

De NA foto van gisteravond…

Met ETA 1080…

16 likes

Weer opwind(week)end - ook deze oude Pontiac weer eens aangeslingerd :sunglasses:

14 likes

Hallo allemaal, newbie hier.

Mijn vriendin heeft een Pontiac horloge geërfd die wat liefde nodig heeft. Iemand tips en tricks waar ik daar het beste voor kan zijn?

Ik weet niet waar ik een afbeelding kan uploaden als iemand me dat kan uitleggen heel graag.

Hierbij wat details

Het is een Pontiac 3 sterren maillot Jeune
Er zit geen bandje meer bij.
Het is een automaat want hij doet het weer.
En er staat iets van plaque g20 EPSA

1 like

Klikken en dan in de verkenner de bestanden kiezen

Even geduld hebben tot alles 100% geupload is
In de rechterhelft van je screen zie je of de plaatjes zichtbaar zijn.
Als je het met je smartphone doet is het symbool beneden rechts en kun je op het beeldscherm icon (ook beneden rechts) klikken om te kijken of de plaatsjes goed aangekomen zijn.
Als het een Maillot Jaune met automaat is staat er vaak ook nog super op de wijzerplaat.
Plaqué G 20 betekent dat de kast verguld is en dat de goudlaag 20 micron dik is. (20 duizendsten van een millimeter)
EPSA is de fabrikant van de kast (Ervin Piquerez SA)

3 likes

Maurits weet jij van welk jaar deze is en eventuele verdere informatie zit een ETA 1080 in
Bedankt voor de moeite…

Iemand anders mag ook info geven hoor heel graag zelfs…

10 likes

als ik een foto wil bijvoegen dan zegt het systeem dat dat niet mag

14 likes

Deze kwam ik ook nog tegen :blush:

12 likes

Het horloge lijkt op het model 25073
Staat dat nummer op de achterkant?
Als dat zo is zit er een ETA 2452 werk in.
Bouwjaar schat ik dan op midden tot einde jaren zestig.

2 likes