De slogan ‘Tic Tac Pontiac’ werd blijkbaar enkel in België gebruikt. In Nederland, bijvoorbeeld, was de slogan blijkbaar “Pontiac tijd, de juiste tijd!”. Een mens leert toch steeds maar bij
Het is ook goed mogelijk dat “Tic Tac Pontiac” ook in andere landen werd gebruikt. Dit bekt wel goed in het Frans en het Duits, en zeker in het Engels.
Waarom we in Vlaanderen niet de Nederlandse slogan als reclame kregen voorgeschoteld, weet ik niet, maar dat zal de eeuwige discussie blijven. Goed genoeg, waarschijnlijk, en ik veronderstel dat het een duit minder kostte dan voor elk taalgebied een andere slogan en bijbehorend drukwerk, affiches en campagnes uit te rollen…
Bedankt voor uw reacties. Ik meen ook ooit gelezen te hebben dat Tic Tac vooral in België gebruikt is en dan met name voor het Franstalig deel. Nederlandstalig zou Tik Tak wellicht logischer zijn maar oogt dan niet met …iac.
Af en toe komen hier wel eens andere en mogelijk oudere doosjes voorbij. Donkerrood of bruin. Een stuk chiquer dan dat witte plastic.
De Juiste Tijd slogan is ook al erg oud en kan inderdaad best langs elkaar bestaan hebben.
Helaas. in 1980 heeft de familie Kinsbergen de bedrijven in België (Brussel) en Nederland (Purmerend) verkocht aan Vroemen Thissen uit Limburg.
Die zijn tamelijk kort daarna failliet gegaan waarna een ander bedrijf het merk Pontiac overgenomen heeft. De naam weet ik niet meer.
Daarna is het merk overgenomen door Chrono Euro Diffusion die het tenminste sinds 2011 geregistreerd heeft.
Dat is een gerucht dat al jaren geleden ontstaan is en kennelijk nog steeds de ronde doet.
Het merk Pontiac behoorde aan (de bedrijven van) de familie Kinsbergen die gevestigd waren in Nederland en België.
Een eerste registratie in Zwitserland door A.Kinsbergen NV was in 1936
Later werd de registratie voor Zwitserland overgenomen door Suprécis Watch SA waar de horloges gemaakt werden. Ook die onderneming was eigendom van de familie Kinsbergen.
Ook in Nederland werd de slogan gebruikt zoals boven te zien is en later met een iets andere spelling bijvoorbeeld in een advertentie in de Provinciale Overijsselsche en Zwolse Courant in 1958.
Pontiac werd in ieder geval tot 1980 alleen in Nederland, België en Luxemburg verkocht en verder nog op zeer kleine schaal in Indonesië.
zonder de
In België was de Franse versie Pontiac Heure Exacte zoals al in deze advertentie uit 1946 in Le Soir te zien is
Het begon bij de Pontiac van mijn pa,(Gulfstream 1971)maar die heeft mijn oudste broer.
Dan krijg je dus van huis uit een voorliefde voor het merk mee.
Maurits weer bedankt voor de uitgebreide opheldering!
Tic Tac dus getuige de foto duidelijk ook in NL gebruikt.
Mijn interesse ligt over het algemeen ook voor de jaren 80. Het was een gok om het doosje aan te kopen, vanaf de foto’s kon ik de oudheid niet inschatten. Komt uit België. Ziet er nog erg netjes uit, de rode voering deed op de foto nostalgisch aan.