Pontiac only

Dank je Serge, die palmaris van jou is ook een fantastische Pontiac!:+1:

1 like

Complete set zo.

16 likes

14 likes

Nieuwe dag weer een nieuwe Pontiac
Vandaag deze support-choc ☆

Helaas heeft de wijzerplaat zijn beste tijd gehad maar het uurwerk loopt als een trein :+1:

Geen idee welk uurwerk erin zit :man_shrugging:

14 likes

Da’ s een Unitas…

1 like

16 likes

13 likes

Nieuwe dag nieuwe Pontiac.

Pontiac support choc ☆☆ met leuke secondewijzer.

Met eta 1080

13 likes

Eenvoudige vraag: wat betekent Dialite?

Dat is helaas niet meer bekend.

Ooit heb ik dit erover geschreven

Dat was hier.

Ik heb nog geen betere verklaring gezien of gehoord.

En tot nu toe heeft nog niemand het aangedurfd me tegen te spreken :wink:

2 likes

OK bedankt voor de toelichting. Ik had op het forum gezocht maar er staat al heel veel Pontiac op, dus overgekeken/gelezen!

2 likes

Dialite was een merknaam die werd gebruikt voor wijzerplaten van horloges. Het werd vooral geassocieerd met horloges van Pontiac, maar het werd ook gebruikt door andere horlogemerken. De naam Dialite lijkt te verwijzen naar een specifieke afwerking of technologie die werd gebruikt voor de wijzerplaat, met de nadruk op helderheid, duurzaamheid en esthetiek.

De term Dialite kan verschillende betekenissen hebben afhankelijk van de context:

1. Wijzerplaatmaterialen en -afwerkingen: In sommige gevallen werd Dialite gebruikt om een bepaald type wijzerplaat af te duiden dat gemaakt was van lichtgewicht, maar toch stevige materialen. Deze wijzerplaten zouden helder en goed leesbaar zijn, met een afwerking die de lichtreflectie minimaliseerde of juist optimaliseerde voor betere zichtbaarheid.

2. Horloge-technologie: Het kan ook verwijzen naar een bepaalde techniek die werd gebruikt om de wijzerplaat van een horloge te maken. Bijvoorbeeld een coating of een soort van helderheidstechnologie die de levensduur van de wijzerplaat verlengde.

Dit heb heeft chat GPT gevonden en bevestigt het vermoeden van Maurits.

Er kwam ook nog een punt 3.

1. Dialite als merknaam voor horloge-onderdelen: In sommige gevallen werd de term Dialite als merknaam gebruikt voor wijzerplaten die werden geproduceerd door specifieke fabrikanten, en die bekend stonden om hun kwaliteit of speciale afwerking. De term werd dan gebruikt om een onderscheid te maken tussen verschillende soorten wijzerplaten die werden gebruikt in horloges.

Als je naar een specifiek horloge met de naam Dialite kijkt, kan het ook zijn dat de wijzerplaat een bijzondere afwerking of een specifiek design heeft dat het horloge een bepaalde uitstraling geeft. Dit zou kunnen verklaren waarom het gebruik van Dialite als aanduiding populair was voor horloges die eruit sprongen qua uiterlijk of techniek.

De term komt niet zo vaak voor in moderne horloges, maar vintage horloges met de naam Dialite zijn nog steeds gewild bij verzamelaars, vooral als ze goed bewaard zijn. Het is dus een aanduiding die vooral relevant is voor de horloges uit een bepaald tijdperk (vaak de 20e eeuw).

1 like

Om een horloge van Maurits te kunnen herstellen zocht ik nog een Dialite ring. Ik heb de volgende gekocht:

Een beetje een long-shot… We gaan het zien, hij is onderweg…Ik weet niet of het een Pontiac is en of de maat klopt😁

9 likes

Hopelijk pas hij :crossed_fingers:

2 likes

Nieuwe dag nieuwe Pontiac.
Vandaag deze Pontiac ☆☆☆ Simpatico

met Tissot caliber 2451 uit 1972

14 likes

Nog wat, maar ik neem aan dat het bij Pontiac al voor 1962 gebruikt werd:

DIALITE verwijst in de (half)edelstenen industrie blijkbaar naar een combinatiesteen met “gewenste” visuele eigenschappen.

Het DIALITE-handelsmerk werd in 1962 door General Time Corporation geregistreerd voor gebruik met klokken. General Time Corporation was een bekende Amerikaanse klokkenfabrikant met merken als Westclox en Seth Thomas.

Het handelsmerk verwees waarschijnlijk naar een speciaal kenmerk of materiaal dat wordt gebruikt in wijzerplaten, mogelijk met lichtgevende coatings, reflecterende oppervlakken of een andere verbetering om de zichtbaarheid of esthetiek te verbeteren. Veel klokken- en horlogefabrikanten waren in die tijd bezig met het ontwikkelen en op de markt brengen van lichtgevende of verbeterde wijzerplaatontwerpen onder unieke merknamen.

(internet)

13 likes

Prachtige combi met dat blauwe bandje :ok_hand:

1 like

Nieuwe dag nieuwe Pontiac
Vandaag deze Pontiac ☆☆☆ Gulfstream Memomatic met monocase.

17 likes