Pontiac only

Pontiac hydraulica 3 Memomatic

14 likes

14 likes

m’n kleine pontiac collectie,

15 likes

:muscle:t2:

1 like

15 likes

Klein maar Fijn! :star_struck:

1 like

Projectje Pontiac Pacific 100m - Lady Diver

8 likes

:innocent:

Lotjes, ik houd er niet van. Als ik er al naar kijk is het omdat er één horloge in zit waar ik misschien iets mee zou kunnen beginnen. Maar de rest kost onnodig geld en ook nog tijd om te verkopen.
Als dan de beschrijving slecht is en de foto’s ook blader ik meestal snel verder.
Maar dit keer zag ik kwam ik een lotje van 5 Pontiac horloge tegen met als beschrijving “3 montres Pontiac” vergezeld van 1 matige foto die 5 (!) horloges toonde.
Na enig vergroten van de foto kon ik de woorden Golden Arrow ontcijferen. En dat is iets wat ik wel hebben wil als de prijs klopt.
Dus heb ik een alarm in mijn agenda gezet en op de dag van de veiling lange tijd voor het scherm gezeten eer mijn lotje aan de beurt kwm.
Ik moest hoger bieden dan ik voor de Golden Arrow alleen wilde uitgeven, maar de prijs voor het geheel is per horloge binnen mijn toleranties.

Dit is het lotje

En deze Golden Arrow wilde ik hebben

De rest was leuker dan verwacht, met name dit redelijk grote (34mm) en dankzij het Peseux werk tamelijk dunne horloge zonder tierelantijnen.

De rest mag voorlopig blijven. Het is per slot van rekening allemaal Pontiac.

13 likes

Als je de Maillot Jaune beu bent, komen we er wel aan uit…

1 like

Die is wel heel speciaal ook, die jumbo.
In welke serie hoort die thuis? Doet me denken aan de Gulfstream, maar deze is dunner.

Geen, gewoon een model met alleen Pontiac op de plaat.
(WWAIN met een knipoog naar de computerterm TWAIN)

De kast heeft daar inderdaad wel iets van weg.
Ze hebben dezelfde truukjes gebruikt om het horloge dunner te laten lijken.

• een relatief klein werk in een kast die “te groot” is voor het werk
  • wat het mogelijk maakt om een conische vorm te maken
  • in het geval van dit horloge bovendien een werk zonder secondenwijzer, wat ook weer 1 à 2 mm scheelt.

Het horloge is 8 mm dik.

Het grote verschil met de Gulfstream zit hem in de bodem die maakt dat de Gulfstream modellen een (voor die tijd) goede waterdichtheid hadden.
Bij de Gulfstream zit de stalen bodem op een speciale manier vast in de kast en mag er niet uitgehaald worden, anders is de waterdichtheid voor goed weg. Het werk gaat door de voorkant naar binnen en buiten.

Rechts de kast van een Gulfstream. Aan de krassen kun je zien dat een slecht geïnformeerde horlogemaker geprobeerd heeft de bodem te verwijderen.

Bij dit horloge zonder naam is het een gewone klikbodem en het horloge is nooit waterdicht geweest.

Van opzij kun je zien dat de kast conisch gevormd is wat het horloge op de pols dunner laat lijken.

5 likes

Ja, hetzelfde resultaat qua uiterlijk. Minder waterdicht, oké.
Maar de kroon blijft toch eerder het zwakke punt voor de waterdichtheid,lijkt me. Het maakt het leven van de horlogemaker wel een stuk makkelijker :wink:
In ieder geval een fraaie dresser!

2 likes

Blijft een prachtige manier om mijn horloge op te bergen. :ok_hand::heart_eyes:

8 likes

Blijven leuke dingen!!
Bij mij mag hij wat “graaigereedschappen” vasthouden :sweat_smile:

Staat een horloge er toch beter in :+1:

6 likes