Pontiac only

Vragen, vragen, vragen.
In mijn archief heb ik welgeteld vier (4) modellen met zo een T waaronder hetzelde model als dat van Ewout dat anderhalf jaar geleden op Ebay voorbij kwam.
En inmiddels ben ik nog niet verder met mijn wijsheid dan wat ik in mijn antwoord op de vragen van Jay @_ponTiac schreef vier jaar geleden.
Het enige wat ik op basis van het bestaan van tenminste vier modellen met zo een logo kan zeggen is dat het kennelijk geen huisvlijt was. Misschien is er met een nieuw logo geexperimenteerd, maar dan zouden m.i. de modellen met dat logo modelnummers moeten hebben die dichter bij elkaar zijn.

De achterkant van jouw horloge ziet er op de foto geel uit.
Hetzelfde model in mijn archief heeft ook een gele achterkant.
Is de kast misschien van goud of ligt het aan de foto die het er geel uit laat zien?
Als je een horlogemaker kent die het horloge open wil maken zou een foto van de binnenkant van de bodem interessant zijn.

Het modelnummer 10303 (dus qua mdelnummer vlakbij) is een horloge met gouden kast en klikbodem. En op de wijzerplaat 3 sterren en een lange P. En een serienummer 275xxx

Inmiddels heb ik vastgesteld dat het model 20025 in beide uitvoeringen bestaat. Lange P en lange T
Het model met de lange T heeft het serienummer 741xxx aan de buitenkant, het model met de lange P heeft het (858xxx) aan de binnenkant. Dus tamelijk ver uit elkaar. Helaas heb ik niet van beide modellen een opname van het uurwerk.

ik blijf zoeken.

Edit. Op basis van het modelnummer ga ik uit dat het horloge van Ewout eind jaren vijftig geproduceerd is.

Nog een edit: Op laatste foto zie ik op de lug volgens mij goudstempels.
Laat er eens naar kijken. Maar door een horlogemaker, niet door een juwelier!

3 likes

Ik heb weer wat stukjes informatie voor je @Maurits. Zojuist ben ik langsgegaan bij Wesselink en Vreeker in Alkmaar. De beste man wist mij meteen van alles te vertellen over Pontiac, wat natuurlijk leuk is. Hij schatte begin jaren 60. Dus de waarheid zal waarschijnlijk ergens in het midden liggen.

• De kast is inderdaad van goud.
  • Er lijkt bij het grote tandwiel een markering te staan, maar het is niet te lezen.
  • Aan de binnenkant staat dus wél het logo met de grote P

Ze gaan hem nu netjes maken en weer goed laten lopen.

4 likes

SWISS MADE staat er bij het tandwiel :slight_smile:

Het is de veelgebruikte ETA 2390.
Bij het veertonrad staat : ‘swiss made’
Leuk, zulke puzzeltjes.
Zie ik het goed dat op de wijzerplaat niet Swiss Made staat?
Misschien was het voor de export naar een specifiek land dat de lange P niet kon waarderen? (Italië had dat met Pirelli toch ook al? )

Ah leuk om te weten van de ETA! Klopt inderdaad dat er geen Swiss Made op de wijzerplaat staat, enkel het logo.

1 like

17 likes

Het laatste project tijdens de vakantie op de valreep klaar.

Weer een goed lopende Pontiac om de pols.

Full service AS984, glas en de gebroken veer vervangen.
Loopt als een zonnetje!

Extra info, bouwjaar enz altijd fijn om te horen.
@Maurits fotos van de achterkant erbij voor de nummers.

13 likes

11 likes

Vandaag deze oude Pontiac omgedaan.
Met 3 andere Pontiacs gekocht.
Nog niks zelf aangedaan.
Heeft service gehad.
Kan iemand misschien meer over dit model vertellen?
Nummers op achterkant niet te lezen.

11 likes

Four long Ts in four years. At that rate you will never figure this one out :wink:
Do you need a photo of the inside of my one? Would it help?

2 likes

Good evening! Good to read from you again.

Don’t rub it in.
But as they say, de aanhouder wint.

Pics are always nice, but be careful.

Greetz from the other side of the world.

1 like

13 likes

Het is een model met hoogstwaarschijnlijk een werk uit de Peseux 320 familie.
Het modelnummer is 21xxx, welk precies kan ik je niet zeggen. In mijn archief heb ik er enkele die er wel op lijken maar dit model (nog) niet.
Bouwjaar pakweg 1960
Kun je de stempel van de kastbouwer ontcijferen (tussen de lugs)?

Maurits bedankt voor de info.
Ik zal er morgen naar kijken tussen de lugs.
Mooi uurwerk in ieder geval.
Volgens mij komen deze ook bij de gulfstream modellen voor.

14 likes

De kasten lijken op elkaar maar de gulfstream modellen zijn waterdicht en jouw model niet.
Bij de gulfstream mag de bodem er niet uitgehaald worden. En het uurwerk gaat er via het glas in en uit.
Bij jouw model weet ik niet zeker hoe het zit.

I like that Memodate. Does anyone know if the Memodate also came in an Automatic version?

1 like

Staan ook in het blauwe

6 likes

Vandaag deze pontiac binnen gekregen.
Denk dat het een goede oude is.
Loopt niet.
Weet iemand welk uurwerk het is en hoe oud het horloge ongeveer is?

8 likes

Yes, its called MemoMatic

2 likes