Pontiac only

Dank Ludo. Lang getwijfeld welke van de site ik zou nemen.
No 14 trok mij van in den beginne aan en uiteindelijk de beslissing maar gemaakt na heen en weer geslinger :wink:
Nog even wachten om deze in het echt te zien: iets - pardon ’ een Pontiac de belgique ’ - om naar uit te kijken in 2020 !

2 likes

gefeliciteerd, trouwens ik heb reeds drie horloges van deze site aangekocht,
het zijn zelfs de drie laatste die ik hier gepost heb voor de “top drie” te maken.:smile:
en nog ga ik regelmatig kijken op de site, ben nog niet voldaan denk ik :stuck_out_tongue:
maar de volgende zal voor 2020 zijn :smile::tada:
nog een goed uiteinde dit jaar en een gelukkig nieuwjaar :ok_hand:

2 likes

idem dito … op naar een mooi 2020 !

1 like

14 likes

Dat soort wijzerplaten is altijd geweldig.

Het verhaal achter Pontiac blijft mij fascineren. Mijn Pontiac gaat nooit meer weg😍

16 likes

een zeer mooi exemplaar! :star_struck:

2 likes

Snap ik, zo een is een blijvertje.

1 like

Is heel mooi gebleven!

1 like

nu kwam ik op een tweedehandssite een speciale pontiac tegen die ik nog nergens had gezien. ook verder zoekwerk bracht 0 resultaten op. het betreft een automatische Nageur, maillot jaune. maar er staat nog veel meer vermeld bij dit horloge. nl: (zeer onleesbaar op foto) '22 rubis), dialite en Super. nu heb ik over alles wat er op het horloge vermeld staat wel iets gevonden, behalve over die 22 Rubis (althans ik denk dat dat er staat).

de indeling is als volgt:

Pontiac
nageur


22 Rubis
Maillot jaune

wijzers

Dialité
automatic
Super

ligt het aan mij of is dit heel veel informatie voor op een wijzerplaat? en kan iemand me iets vertellen over die 22 Rubis?
zijn er mensen met dezelfde/gelijkaardige horloges?

Foto is van de site

3 likes

Ik heb hem ook gezien en de 22 rubis vielen me ook op.
De rest "klopt"
Nageur en Maillot jaune zie je vaak samen.
Dialite zie je er ook vaak bij (Die hebben allemaal erg grote driehoekige indexen)
En super is de automatische uitvoering ervan. Met welk werk is me niet bekend.
Dit exemplaar vond ik niet mooi genoeg om te nemen.

1 like

Heb je ook een idee wat die rubis zou betekenen?

de juwelen, of stenen

Zoals @SybrenAnne al schreef: het aantal stenen in het uurwerk.
Een tijdlang werden er in uurwerken zelfs nutteloze stenen geplaatst om met zoveel mogelijk te kunnen "opscheppen"
Bij vintage Pontiac horloges zie je de opgave van het aantal stenen op de wijzerplaat hoogst zelden.

1 like

Wow, dit had ik totaal niet gewacht. Waar zouden die stenen dan te zien zijn? Op de foto zijn er volgens mij geen te zien? Of gaat het dan om stenen/juwelen die binnenin het horloge zitten?
Ik vind dit persoonlijk een heel interessant horloge.

Die in het horloge zitten!:+1:t2:

1 like

https://allesoverhorloges.nl/lagerstenen/

2 likes

Je moet je dat niet voorstellen als een diamant in een ring.
Het zijn kleine synthetische robijntje die als lager dienen.
Er zit een gat in waar de as van een rad in past. En dat wordt gesmeerd met een minuscuul drupje speciale olie.
Het is een methode om slijtage te verminderen.
Het zijn de rode rondjes op de foto

Ik vermoed dat je uit België komt. Als jullie uurwerk zeggen, zeggen wij horloge. En als wij uurwerk zeggen noemen bij jullie de Walen het mouvement. In Nederland noemen veel mensen het ook binnenwerk.

3 likes

Weer iets bijgeleerd, bedankt!

Hier ben ik weer, lol. Hoeveel kost het ongeveer om een pontiac volledig te laten restaureren? Met welke prijs kan ik akkoord gaan als een horlogemaker me een offerte geeft?