Origineel glas en originele kroon
Dat is een hele nette. Beetje het glaasje poetsen, dan is ie als nieuw.
Thanks! Glaasje is nu zo goed als mogelijk gepoetst/gepolijst. Er zit nog 1 kras op 10 uur, maar die is te diep helaas. Omdat het de originele nog is ga ik hem ook niet vervangen
Zo zag die eruit voordat ik eraan begon:
Ben tevreden met het resultaat
Deze week ben ik maar weer eens een paar pakjes gaan halen.
Ontvangen heb ik o.a. twee stalen Nageur 1250, de ene met een witte de andere met een zwarte wijzerplaat. Beide met originele kroon en beide met vier sterren. Ik had nog geen Pontiac met vier sterren en nu meteen twee…
De serienummers zijn ook nog vlak bij elkaar namelijk xxxx03 en xxxx32
Nog een stalen Nageur met zwarte wijzerplaat met hetzelfde werk erin als de twee bovengenoemde (ETA 1080)
met een vreemde bodem
Een waterdichte (?) drukbodem volgens een patent uit 1938. Als ik zie hoe makkelijk de bodem opengemaakt kan worden heb ik niet veel vertrouwen in de waterdichtheid.
En tenslotte een monopusher chronograaf met een werk dat ik nog niet heb kunnen determineren.
Weet iemand meer? Is het een Venus? En zo ja welke?
Volgens mij een 178
Volgens ebay is it a Venus 103
Ik heb nog een beetje rondgeneusd en “verwerp” de 178 omdat die twee pushers heeft een een cam met 7 tanden.
Ook de 103 is het niet.
Tenslotte kom ik uit bij de 165 (https://www.watchuseek.com/threads/help-id-this-chronograph-movement.4219834/ post #8 ) ook 5 tanden aan de column wheel en monopusher maar daar heb ik nog geen technische info over gevonden.
Edit: er zijn ook stemmen (Hartmut Richter) die beweren dat het een omgebouwde V150 of V175 is. Met de laatste zijn we dan toch weer in de buurt van de v178 die @lassale noemde.
Hier een paar foto’s van mijn Pontiac Hydraulica die ik dagelijks met veel plezier draag. Ik heb begrepen dat deze uit de vroege 60’er jaren moet zijn, gezien het ruitjesmotief van de kroon. Loopt netjes op tijd. Nog nooit de binnenkant gezien (wel benieuwd naar), dus weet niet welk uurwerk er in zit. T.z.t. bij een servicebeurt zal het mysterie ontrafeld worden. Of misschien kan een kenner op dit forum het zo zeggen.
Het uurwerk is vrijwel zeker een ETA 2390
Als je me het nummer achterop nog laat weten (ik kan het niet lezen op de foto) kan ik je misschien meer vertellen.
Ik bedoel het nummer van 5 cijfers dat met 23 of 83 begint.
When I blow the serial number up, change brightness and contrast, it looks like 54506
That must be part of the serial.
Second digit 4 means handwound 11½’" with date.
And first digit 5 is a ladies watch with gold case.
@Hattem moet gewoon zijn vergrootglas tevoorschijn halen en ons vertellen wat er staat.
Wat een mooi exemplaar! Waar heb je die gevonden?
Gekocht van een verzamelaar! Ben er nog niet helemaal uit wat ik ermee ga doen.
NA… uit een ruil.
Weet iemand wat het bolletje of sterretje onder Hydraulica wil aanduiden? @Yves1956 @Maurits of @Freddy
In dit draadje heb iker over geschreven
Kort samengevat: zonder punt betekent met ETA werk, met punt is met een Tisslt werk
Verder zijn het dezelfde horloges