Pontiac only

Uit een laatje dit ongepoetste robuuste zilveren Sympatica dameshorloge wat vrolijk tikt. Zelf verzamel ik Gruen dus weet niks van Pontiac. Met google iets meer.
Op de achterkant staat het zilvergehalte, met een soort bloemlogootje (onbekend zilverkeurmerk? kastmaker?) A.K. zou dan staan voor A. Kingsbergen. Nummer 4910, tja…zeg het maar. Binnen in de kast staat ook nog een getal 99. Het uurwerk lijkt op AS 1977 maar robijntjes staan meer als driehoekje. Datering, uhuh.

Wie weet er meer?

1 like

Dat is een Edelweiss het Zwitserse keurmerk voor zilver van minstens 0.800 gehalte
Het horloge zal uit de jaren 70 zijn.
Bij het werk moet ik even passen tot ik weer achter de PC zit. Het lijkt op een FEF werk.
Staat er niets onder de balans?

Aha. Kende alleen de beer/hoen maar die zijn van eerder. Zou zo te zien dan ook de gentiaan kunnen zijn voor geïmporteerd zilver.

Ik zie niks staan onder het druktemakertje.

Klopt, jouw ogen zijn beter dan de mijne

FHF 69-21 17 jewels 21600 A/h :wink:

1 like

Dat is een maat groter dan wat ik op mijn telefoon dacht te zien

Merci. Van de oudste ebauchemaker, altijd leuk. En snap nu ook waarom ik het een druktemaker vind. Mn gruen uurwerkjes zijn wat ouder en hebben 18000 A/h.

2 likes

Ik heb weer iets - in mijn ogen - speciaals binnengekregen.
Het heeft wel wat voeten in de aarde gehad voor het binnenkwam.
Nadat ik betaald had hoorde ik niets meer van de verkoper. Na drie keer schrijven kwam eindelijk een reactie en beloofde hij het horloge na het weekend te versturen. Waarna weer niets gebeurde. Na nog enkele - nog steeds poeslieve - herinneringen mijnerzijds kwam het excuus dat hij niet zo vaak op dat platform ging kijken…??..??
Uiteindelijk heeft hij het pakje, met het horloge erin :wink: op de post gedaan, maar het doorgeven van de T&T code was natuurlijk teveel moeite.
Eind goed, al goed, het horloge is in mijn handen en ik heb nu mijn derde Pontiac MP en mijn tweede Diable Rouge.
Jawel, beide “namen” zijn op de wijzerplaat vermeld. Dat had ik nog nooit gezien en daarom was ik zo geduldig met de verkoper.
Ik heb al een MP 47, een MP 52 en nu deze 57. En mijn eerste Diable Rouge is enkele weken geleden gearriveerd.

Ik weet dat er nog een MP 48 moet bestaan want het stond in de krant.


En laatst heb ik bij een MP (zonder jaartal) pech gehad.
Maar die twee en misschien nog andere jaartallen komen ooit vanzelf mijn kant uit hoop ik.

Hier de foto

De kroon is niet origineel maar vriendelijk genoeg zit er een echt Tropic Star bandje aan.
Dat bandje komt aan een Hydraulica en aan dit model komt een leren band.
De vlekken op de lunette worden nog weggepoetst en dan kan ook dit horloge de vitrine in.

12 likes

Mooie aanwinst Maurits

1 like

Iets heeeeeel bijzonders in de aanbieding:
Formeel is het geen Pontiac, maar ik laat het toch hier zien.

Suprécis was de fabriek in Biel waar de Pontiac horloges gemaakt werden en was eigendom van de gebroeders Kinsbergen.
Ik wist dat ze de naam ook als merk gedeponeerd hadden (in 1942)

grafik

Maar een horloge met het merk had ik nog nooit gezien.
Veel horloges met de opdruk Flatline Quartz dateren van eind jaren zeventig/begin jaren tachtig. ETA en ESA betaalden toen een bedragje aan de horlogefabrieken als ze dat op de wijzerplaat wilden drukken.
Dit exemplaar lijkt me qua vorm ook uit die tijd.

Helaas wil de verkoper een belachelijke prijs :rage: dus dit horloge zal wel nooit in mijn collectie komen :cry:

6 likes

Vandaag deze terug opgeknapt! :smiley:

7 likes

Ik ben een groot Pontiac fan en heb in de loop van de jaren veel verschillende modellen aangeschaft. Ook een hele rits niet lopende, die wat werk nodig hadden. Dit is er ook zo één, een Pontiac Memodate. Een wat nieuwer (jaren 70 of 80?) model, die ik verschrikkelijk gaaf vond. Glas was gekrast en wond niet meer op, omdat de opwindveer gebroken was. Veel te lang in het projectenbakje blijven liggen en afgelopen week maar eens aangepakt, toen ik hem weer tegenkwam.

Dus het ETA 2763 handwinder uurwerk geserviced en voorzien van een nieuwe opwindveer en een nieuw (saffier) glaasje geplaatst.

De wijzerplaat is zwart van kleur, maar van dichtbij is ie wel bijzonder.

Het horloge loopt weer als nieuw. Helaas had ik geen passende kroon op voorraad, aangezien deze wat gesleten is. Verder een pracht Pontiac vind ik zelf.

21 likes

Wauw lekker bezig weer! :sunglasses::+1:

1 like

Mooi werk Harry
Ligt het aan de foto of filtert het glas de textuur van de wijzerplaat?
Is het een 84150?

1 like

Het is inderdaad een 84150.
De wijzerplaat is glimmend zwart, maar onder een bepaalde hoek en licht, zie je de brushing van de wijzerplaat. Maar alleen als deze buiten de kast is. Achter glas zie je dit niet meer.

3 likes

Een tijdje geleden de prachtige pontiac van @BasV overgenomen. Het horloge was al perfect maar wat hem nog perfecter zou maken waren de broad arrow wijzers. Dit model is met beide wijzers geleverd.

Wat ik erg belangrijk vind is de conditie van de wijzerplaat, je ziet vaak dat deze modellen sleepsporen hebben doordat horlogemakers de wijzers te dicht tegen de plaat aandrukken. Dit exemplaar is vrijwel nieuw, zowel qua kast als wijzerplaat echt een uitzonderlijke conditie. Ik bedoel zeg nou zelf wat een prachtig horloge!

het vinden van de wijzers was geen gemakkelijke zoektocht, deze wijzers zijn vrijwel niet te vinden los. Soms worden ze aangeboden in skindivers of super compressors maar die zijn dan erg duur.

Tot ik op ebay een goede match vond voor erg weinig geld.

Nu de pontiac uit elkaar moest werd het uurwerk ook meteen aangepakt. De amplitude ging van (150) naar (290) met een afwijking van +2sd. Alles terug gemonteerd met dit als resultaat. De bijpassende secondewijzer is nog onderweg, tot dan zit er een gewone in.

De prachtige smetteloze wijzerplaat:

Met de nieuwe wijzers:

Aan een rode tropic:

Op zwart leer en lichte polish van de wijzers:

Bedankt voor het lezen!

26 likes

Mooi werk! :ok_hand: zou haast spijt krijgen :grimacing:

1 like

Vind de andere wijzers echt veel beter… Sorry. Prachtig horloge evengoed :pray::v:

2 likes

De Nageur heeft 1065 in de achterzijde gestanst.

Deze Nageur krijgt in het topic “weer tot leven gewekt” aandacht. De kast gaat binnenkort naar Haveman voor een beurt en wordt opnieuw verchroomd. Uurwerk had ik al uit elkaar gehad . Alleen de wijzerplaat is erg gehavend.
Serge

1 like