Pontiac only

De groeten van z’n neefje!

7 likes

Volgens mij zit de wijzer vast tegen de subsecond…

2 likes

Enkele jaren geleden deze Pontiac gehad, heel tof!

*Kan helaas de foto nietmeer vinden in mijn gallerij en krijg ze niet opgeslagen vanaf mijn Instagram. Zo dan maar! Wil deze niet voor jullie onthouden :grimacing:

5 likes

:rofl::rofl::rofl:
Heel goed gezien. Intussen niet meer, te zien op de eerste foto.
Het was een leuk projectje, laat ik het daar op houden.

3 likes

Een beetje een crosspost.
Afgelopen week een lotje binnengekregen, waar een gehavende Pontiac Simpatico bij zat. Binnenin een mooi FHF 96-4 uurwerk (1965 volgens Ranfft). Gisteravond heb ik het horloge gedemonteerd, schoongemaakt, van smeermiddelen voorzien, glaasje gepoetst en weer in elkaar gezet. Het ziet er weer netjes uit, alleen jammer dat de verchroomde kast wat sleet heeft.
Met het uurwerk is helemaal niks mis. Deze 57-jarige loopt weer heel netjes.

Ik heb een zwak voor dit merk en heb er in de loop van de jaren al een hele zwik verzameld. Desondanks zal deze geen polstijd krijgen, daarvoor heb ik teveel andere, maar ik kon hem niet in de projectenbak gooien.
Misschien kan ik er een liefhebber voor vinden, want het is zonde als deze niet gebruikt gaat worden.

15 likes

Om de datering nog iets makkelijker te maken hier de eerste - mij bekende - advertentie voor de Simpatico modellen
Uit het Nieuwsblad van het Noorden van 24 september 1969

Het afgebeelde horloge had waarschijnlijk het modelnummer 22900 net als mijn exemplaar met Tropic band en Pontiac gesp

Jouw exemplaar zal het nummer 249xx hebben.

De naam Simpatico (en Simpatica voor de damesmodellen) staat voor modellen met een sympatieke prijs d.w.z. niet zo “duur” als de andere Pontiac modellen om de concurrentie van de goedkope merken aan te kunnen.
Niet veel later werd de firma Henri Jullien overgenomen die het “goedkope” merk Union ancre voerde, ook om het lagere prijssegment te kunnen bedienen.
Veel Simpatico modellen werden kant en klaar ingekocht bj Zwitserse fabrieken om zo de hoge kosten van de fabricatie bij Suprécis Watch (ook eigendom van de Pontiac familie) te omzeilen.
Een verdere stap in richting lager prijssegment was de introductie van de Pontiac International modellen die kant en klaar in Duitsland en Frankrijk besteld werden.

8 likes

:flushed: Dat is knap…

Ik blijk er nog een te hebben, met een 229xx serienummer. Hier zit precies hetzelfde uurwerkje in. Die is in een mindere staat.

Ik sta steeds versteld van de kennis die je hebt over Pontiac.

7 likes

Mijn nieuwste aanwinst maar weer een keer, goede zaterdag nog!!

2 likes

Deze ook weer een keer in de belangstelling! Mooie zondag eenieder.

3 likes

Beste Pontiac-liefhebbers…

Uit een lotje ontving ik onderstaande Pontiac en wil er wel wat meer over weten. Hebben jullie een idee?? @Maurits , @lassale @Yves1956 @Freddy

Secondenwijzer lijkt me niet origineel omdat de andere geblauwde wijzers zijn.


![16435745158511848267529|281x500]

(upload://5iTInBDA0kg4XfolJF72jMExipT.jpeg)

5 likes

Aan de hand van nummers op de achterkant en/of uurwerk is vaak wel beter de leeftijd te bepalen. Lijkt een oudje, maar dat had je zelf ook wel gezien :wink:

1 like

Nummers van Pontiac zijn voor mij nog abracadabra …

1 like

Even geduld. @Maurits kan je zeker op weg helpen, aangezien hij een database heeft met serie- en referentienummer.

2 likes

Dat is een groot woord voor een paar foto’s met bijpassende modelnummers.
En de serienummers helpen helaas ook niet veel.
Maar goed ik probeer iets bijelkaar te redeneren.

Dit nummer (153) heb ik nog niet in mijn database. Dat nummer is nog volgens het oude (voor mij nog onbegrijpelijke) “systeem” van voor ca. 1955-1960.
Ik heb de indruk (geen enkel bewijs) dat volgens dat “systeem” gewoon elk nieuw model een nummer kreeg. Maar soms kom je modellen tegen met een laag nummer die veel recenter zijn dan andere modellen met een hoog nummer.

Een optisch extreem lange lus van de P, dat verbind ik met een tamelijk vroeg model. Ontbrekende sterren ook.
Het type wijzer (heel mooi trouwens, ik heb het alleen op een Omega 30T2 Jumbo, maar vind het exemplaar even niet) spreekt ook voor een hoge leeftijd.
Ik vind trouwens dat het contrast tussen uur- en minutenwijzer vs secondenwijzer wel logisch is ivm de zichtbaarheid/gemak.
Mbt de secondenwijzer nog dit. Een werk met centrale seconde in zo een “antieke” opmaak van de rest van het horloge. Fascinating.

Nu het moment van de gok (nee niet van de waarheid)
Voor de oorlog kwam volgens mij een centrale seconde nog tamelijk zelden voor. De rest zou ook bij een horloge van voor de oorlog goed kunnen passen. Ook het ontbreken van sterren maakt hem tamelijk vroeg
Die combinatie lijdt ertoe dat ik een productiedatum prik tussen 1946 en 1955.
Optisch zou ik eerder op eind jaren dertig gokken.
Met de universele garantie van Tonio Hildebrand (niet goed, geld weg)

Wat voor werk zit erin @Serge2 ?

6 likes

Zojuist even open gemaakt en er zit een ETA 1030 in.

Ik denk dat je je vertypt hebt. ETA 1030 is een klein vormwerk.
Ik neem aan dat je 1080 bedoelt.

Het is ook mogelijk dat de seconde wijzer ooit rood was gelakt. Dit zie je ook vaak bij modellen uit dezelfde bouwjaren

Vandaag heb ik van een neef die het weer van iemand anders gekregen heeft een foto van een foto gekregen.
Maar eerst de voorgeschiedenis:

Ik wist dat één van de eerste reclamestunts van Pontiac geweest is dat in bijzijn van een deurwaarder enkele horloges van de boerentoren geworpen zijn.
Ik wist ook dat er een reclamestuk bestond dat de winkeliers konden opstellen om de verschikkelijken val te vertonen aan het hooggeeerde publiek

Ik had daarvan al een reclamefolder

ReclameBoerentoren

En de bijpassende horlogestandaard in twee maten ook
Hier de kleine
StandaardBoerentoren
en de grote
grafik

En vandaag dan als voorlopige klap op de vuurpijl een foto van het reclamestuk.

En nu weet ik eindelijk de preciese datum van de sensatie.

Ik ben benieuwd of er nog ergens in een kelder zo’n ding staat te verstoffen.
Ik zou het graag in werking willen zien met de twee horloges die op en neer bewegen.
En dan meteen kopen natuurlijk.

Mijn vrouw verheugt zich er al op :wink:

9 likes

Yep… eta 1080

1 like

14 likes