Pontiac only

Leuk stukje geschiedenis rond dit leuke merk!

De erven van mijn overleden buurman hebben een Pontiac gevonden. Ik weet hier zelf buiten het Wim van Est verhaal erg weinig van af. Misschien kan hier iemand me meer over dit horloge vertellen. Het is een Pontiac Gulfstream automaat…

6 likes

Even on/off topic,
Het is niet deze opstelling maar wel reclame/ showroom materiaal.

Ik heb het thuis ergens weggestopt liggen wat ook Pontiac zou zijn. Ik snor het dit weekend even op.

Je post deed me er even aan denken dat ik het had.

Gulfstream was de naam voor elegante waterdichte modellen vanaf ca 1964
Jouw exemplaar heeft achterop een serienummer en waarschijnlijk het modelnummer 86021 hebben.

Het zijn kasten uit één stuk. Het uurwerk gaat er aan de voorkant in en uit. En de kroon zit aan een tweedelige stem (als niet een “horlogemaker” zonder goede voorraad dat bij een vroegere onderhoudsbeurt veranderd heeft :nauseated_face: )
Dus als je hem ooit laat reviseren zeg dan de horlogemaker dat hij niet mag proberen de bodem te openen.
Helaas heeft de wijzerplaat wat schade.
Op de foto’s kan ik niet zien of het originele glas (met een P in het midden) er nog op zit. Als je daar naar zoekt kijk dan meteen of er een * en het woord Pontiac op de kroon staat.
Als dat het geval is beide bewaren ! De horlogemaker mag ze niet wegdoen, ze zijn niet meer te krijgen.
En waterdicht volgens de huidige normen krijg je zo’n oud horloge toch nooit meer.

Ik zou er een glad, zwart, leren bandje aan (laten) zetten. Dat zat er af fabriek ook op.
Dit soort metalen banden was in die tijd erg populair en werd vaak mee verkocht met het horloge maar ze maken met de tijd de lugs kapot.

3 likes

Hoi Pontiac kenners…

Is dit een reële prijs voor deze? Ik heb er nog niet eerder eentje gezien, een Golden Circle…

Ik vind het veel geld. In 2020 is een Golden Circle verkocht voor zo’n 180 op Catawiki. vind ik ook aardig aan de prijs voor een double horloge. Volgens mij is de kroon ook een keer vervangen. Misschien was het wel dezelfde, gezien de band.

2 likes

Mijn korte antwoord is NEE
Voor dat bedrag krijg je een chrono.
Voor een gewoon verguld exemplaar vind ik 100€ meestal al te veel.

En mbt de service van deze verkoper:
Ik heb hem ooit eens gevraagd welk nummer op de achterkant van een horloge stond en kreeg als antwoord “weet ik niet”

2 likes

Ja… ik heb de website van deze verkoper ook al eens bezocht. Meneer weet van de prijs… dan laat ik hem gaan…

Serge

1 like

14 likes

Heel mooi!

1 like

Thnx :smiley::+1:

1 like

Supermooi horloge… Heb je er twee?

1 like

Pontiac chronograph van de belgische luchtmacht. Biet gemaakt voor het publiek dus zeer uniek.

Inmiddels de variant uit 1973 en 1979 in bezit :smiley:

16 likes

Merci Serge :+1:
Ja, ik heb er twee, deze Memomatic en een Hydraulica Memodate.
Ben er blij mee en draag ze veel :blush:

2 likes

Heel mooi én bijzonder, wees er zuinig op :+1:

1 like

Geen wekker nodig vandaag, door vouwfietser Andre weer prima onderhouden, rustige dag nog!

11 likes

Dit model kende ik nog niet

1 like

Het is zo eentje met verweerde plaat vermoed ik

11 likes

Klopt, is patina ,leuk ding toch?

1 like

Baas boven baas :grinning: