Pontiac only

Ja, een wijzerplaat voor deze.

6 likes

17 likes

Helaas is vrijwel alles al weg

Alle mensen, dat is een verschrikkelijk mooi stelletje bij elkaar. Niet normaal

2 likes

Deze maar weer eens, groeten!

7 likes

Te veel van het goede: :sweat_smile:

Dankje :grinning: de enigste die ik nog echt zou willen is er eentje met een valjoux 72

1 like

Een pijltje gericht op vrede!!

11 likes

Beste Pontiac-maatjes,

Vandaag lag er weer een bubbeltjesenvelop op de deurmat. Ik had het weer niet kunnen laten en een Pontiac aangeschaft via Marktplaats. Verkoper had in de tekst vermeld, dat het horloge te sterk was opgewonden en daardoor niet liep. Vage foto’s beloven meestal niet veel goeds, maar soms ook best weer eens wat leuks. Zit er ook nog een origineel bandje met Pontiac sluiting aan vast en een originele kroon. Helaas geen origineel glas, maar je kunt niet alles hebben…

Het gaat om een Hydraulica 3 met hand opgewonden Tissot 2461 uurwerk. Even open gemaakt, wat spanning van de veer gehaald en (duimen maar…) ja hoor… het hele schone uurwerk begon als een jonge hond kwispelend te lopen.
Hahaaaa dacht ik, voor een luttele drie tientjes ben ik spekkoper…

Totdat…

Ik de tijd wil verzetten. Opwinden gaat prima, tijd verzetten niet. Hmmmm… tiretteveer, hendeltje verschoven? Euveltje bij dit uurwerk waarbij je de stift met indrukken van een staafje de tirette omhoog duwt je eenvoudig dit hebeltje van de pion duwt.

Toch maar uit elkaar en onder de afdekking trof ik een tandeloos tussenwiel aan, wat de kracht van de opwindstift via het kleine tandwieltje over brengt naar het urenrad. Balen, door droogte en stroefheid heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk de boel aan gort gedraaid.
Maar… misschien hebben jullie een ander topic van me gelezen, waarin ik een andere Pontiac met Tissot 2481 (automaat) had, waarvoor ik een donor heb gekocht vanwege ontbrekende onderdelen, eBay is me daarbij gunstig vanuit Israël gestemd geweest. Ik had dus nog een wieltje liggen.
Overzetten, smeren (of beter andersom) en alles weer monteren.

Tadaaa! Perfecte werking, alleen nog een beetje stroef met de tijd verzetten, maar het horloge is weer goed. Bedankt voor het lezen en nu de foto…

13 likes

een prachtig horloge,
toch wel leuk als je dat allemaal zelf kan doen,
je moet wel een vaste hand hebben daarvoor en dat heb ik helaas niet,
heb het in het verleden zelf ook al eens geprobeerd en helaas … niet voor mij weggelegd
maar gelukkig voor jouw wel, geniet van het horloge en van jouw kunne.

1 like

Hey Jay @_ponTiac
Almost a year later and another one with a long T hits the screen :wink:
That makes three of them now.

On auction at BVA auctions.
Model number 20025 is early sixties.

How is life treating you down under?

6 likes

10 likes

Leuk die modellen met twee modelnamen.
Is dit een 22918?

Opnieuw heb ik me laten verleiden door een advertentie op MP. Vage foto en een summiere omschrijving. Pontiac, drie sterren, loopt niet.

Voor wederom tientjeswerk een horloge aangeschaft om op te knappen. Doffe kast, glaasje vol met krassen, maar een heel mooi uurwerk van ETA.
Na her uit elkaar halen kwam er een hele mooie wijzerplaat en wijzers te voorschijn. Altijd weer gaaf.

In eerste controle leek de balans niet goed in het anker te zitten en was doorgeslagen. Balans los en opnieuw plaatsen leverde wel wat op, maar het geheel tikte heel erg beroerd.

Dan toch maar de 100% aanpak. Alles demonteren en in de Elma. (Daar heb ik afgelopen weekend ook de wekker van schoongemaakt en die tikt weer als een zonnetje. Overigens is dat een Junghanswekkertje)

Twee spoelronden heb ik gebruikt om alle onderdelen te reinigen, spoelen en vetvrij te maken. Ik gebruik daarvoor nog een oplossing van Elma reiniging 1:9 en Dasty, gedeminilariseerd water en tot slot wasbenzine, die ik nog ga vervangen isopropylalcohol.

Alles netjes schoon en blinkend in elkaar (denkens aan de post van Morse ooit) en als laatste de balans.

Verrek… het hele uurwerk liep nog als een krakend en piepend geheel. En viel stil na een minuut of twee. Incabloc nog maar eens schoon gemaakt… niets…

Twee keer gekeken naar de balansveer en die was een beetje vervormd en trok scheef en als een ellips onder de balans… op goed geluk een beetje met een oliegever plooien en duwen… en…het horlogegeluk wederom aan mijn zijde… Loopt snaarstrak…

Kast, deksel.en kroon in de ultrasoon. Glaasje op de boorkop en polijsten maar. (Van schuurpapier tot.polywatch) en nu de foto’s

(Bij gebrek aan een mooie band op een Nato. Als je een bandensuggestie hebt (of een reactie wil geven) heel graag!

10 likes

Mooi werk.
De vorm van de kast is niet mijn smaak daarom heb ik hem op MP laten liggen.
Maar het horloge ziet er nu weer prima uit.

Bandje: donkerbruin glad leer.

1 like

Keurig.

1 like

Nice to see another one. It makes it more interesting for you to figure out what was going on. I do note that again there is no model name on the dial. So perhaps the long T was only used for the cheaper ‘no name’ models?

Reasonably good in New Zealand. Covid is now finally endemic here after we escaped it for almost 2 years.

Hereby a couple of photos of my watch ‘collection’. The Nageur I bought from Yves and I quite like to wear another old fashioned watch. It runs at +/- 2 seconds a day so pretty good. The 17mm width is an issue as I could not find a 17mm strap but the 18mm one will do.

The first photo shows the long T pontiac from the fifties, the Nageur from the sixties (Maurits?), the guitar from the seventies and the camera from the eighties.

12 likes

NA… een moderne Pontiac. :sunglasses:

8 likes

ach, een moderne hier in het topic,
een beauty weliswaar,
draag hem met plezier.

1 like