Helaas zijn ze nog niet draagbaar (zwaar vervuild , voor “een appel en een ei”, uit een oude schoenendoos gekocht); uurwerken lopen niet of slecht. Enkel wat schoon gemaakt tot nu toe. Toch wil ik deze gehavende horloges posten om hopelijk later met trots te kunnen zeggen dat ik ook een Pontiac drager ben :D!
De Simpatico heeft kastnummer 22935, op de kroon staat Pontiac met een ster in het midden.
De Nageur boven de Simpatico heeft kastnummer 465581, daaronder staat het nummer 20002 en in een rechthoekje eronder het nummer 33.
De Nageur met schade op de dial (Heeft wel wat! Wanneer het mooi is mag het patina genoemd worden toch ;)?) heeft kast nummer 194492 met daaronder S. 12.01-2. Deze nummers staan niet netjes in lijn en sommige nummers zijn dubbel gehamerd. Wellicht behoord deze niet toe aan dit uurwerk?
In de Simpatico zit waarschijnlijk een Tissot 2451
In de Nageur met kleine seconde zit een ETA 1260/1280 (verschil in hoogte)
Het exemplaar in mijn archief heeft een rechthoekje met 70 er in.
Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat die rechthoekjes, rondjes en driehoekjes met een getal er in betekenen.
In de Nageur S 1201-2 zit een ETA 1060
Dit is de oudste van de drie. Dat is o.a. te zien aan het modelnummer.
De twee andere hebben een modelnummer van het systeem van na ca. 1960
Bij die ouwetjes werd soms door de kastenmaken niet zo netjes gewerkt.
Succes bij het opknappen
Dag Maurits, wat betreft de uurwerken; klopt helemaal. Leuk dat je zo snel reageert!
Het opknappen zal even duren, maar komt vast wel goed.
Blijft een zoektocht dan, mocht ik wat vinden zal ik je op de hoogte stellen.
Ik ben begonnen met deze mooie jongen op te knappen, een Hydraulica Memomatic met een ETA automaatje.
Zit zelfs nog een origineel glaasje op met “P” van Pontiac in verwerkt, kom ik niet zo vaak tegen…
Mooie klus, ben benieuwd naar het resultaat. Moet er veel aan gebeuren?
Hoi BMW,
Waar heb je dit groene superhandige bakje vandaan?
Serge
Full service.
Koop je bij de horloge groothandel. Bv Beco, maar wel alles apart en steeds per 10.
Kan je stapelen per 1/2/3/4 en met deksel en dan met sleuteltje sluiten.
Kun je als particulier bij Beco bestellen?
Heerlijk formaat dresswatch… maar wat een uitdaging vandaag. Het is een AS 1726 uurwerk met 21600 bpm… maar hij liep veel te snel…
Demagnetiseren… nope
Spiraal gekleefd … nope
Spiraal in/over elkaar gedraaid… yes!
De hele middag heb ik de spiraalveer uit de knoop gedraaid… wat een !@#$&£!!klusje…
Maar het resultaat is er… onderhoud moet nog, maar ik krijg de wijzerplaat er niet af… zo’n dunne schroevendraaier heb ik helaas niet…
Als iemand zi’n dun blaadje (0.5??) Over heeft…
Serge
Gisteren mijn horloge weer terug gekregen nadat hij door @Serge2 is geserviced!
Alles weer netjes schoon, nieuw glaasje er op en nieuwe veer er in.
Ben er heel blij mee!
Mijn moeder ook, deze was namelijk van haar vader
Nope.
Ik heb er ook die niet werkt. Ik wil em naar een wesselinkenvreeker brengen in Alkmaar. Is dat een aanrader?
Goedemiddag allen,
Gisteren het grootse werk voorbereid en alles door de machine gehaald en de radertrein al op zijn plek gezet.
Vandaag afgewerkt en geassembleerd. Nieuw glaasje en de back gepoetst.
Loopt +2sec met een amplitude van 225. Beaterror nog wat veel, maar moet op de as verplaatst worden (andere keer)
Leuke Pontiac Nageur *** met “krab”-kast met een ETA 1260 uurwerk. Mogelijk geen originele uurwijzer meer, maar dat mag de pret niet drukken.
Gered van het vuilnis… en aan de pols voor bij de collectie.
En zijn achterneefje heb ik ook vorige week gekocht om te oefenen. De wijzerplaat is afgesleten. En de secondewijzer ging er vandoor😕 Maar des te meer trots dat het weer in elkaar zit😅