Pontiac only

Wow, die wijzerplaat spettert echt van mijn schermpje - ok, iets bevooroordeeld omdat doublé etc zelden naar mijn smaak is, vandaar ook mijn vraag aan Yves :innocent:

1 like

De regenboogtrui

16 likes

Ja, deze is echt superstrak! Alleen barst in glaasje,maar dat is op te lossen door een ander glaasje te zetten.

1 like

Om je vraag te beantwoorden zou ik eenvoudigweg willen zeggen dat er voor de horloges die ik kocht, en ook voor de “Maillots”, geen specifieke criteria waren, behalve dat het een Pontiac van vóór 1975 was, dat ik hem mooi vind en dat hij niet te duur is. Ik wist niet dat er “Maillot Jaune” bestonden van staal, bedankt voor de informatie Maurits… Aan de andere kant heb ik er een die niet verguld is maar die een “Gold cap” heeft van 250 micron op een stalen kast, gevonden in Australië.

12 likes

Ik heb er nog nooit één gezien, maar Maurits weet het misschien wel.
Er is een ander model van “Maillot Jaune” in staal, “Dialite” -versie. Serge’s is nr. 1252, de “Dialite” 1253 en de mijne 1254.

2 likes

De Dialite zag ik onlangs ergens aangeboden…niet gezien of het chrome of staal was

Crosspost ’ welke vintage draag je’:

11 likes

Ik ben ondertussen aan een Prize winner bezig maar de wijzerplaat heeft helaas haar beste tijd gehad.

Ook is de tiretteveer van de 2390 wederom gebroken. Ik vind dat de laatste tijd wel vaak in oudere calibers. Deze was nog intact tot ik deze morgen de onderdeeltjes wou reinigen en ik zag dat de tiretteveer gebroken in het doosje lag. Heeft iemand hier een verklaring voor?

3 likes

Metaalmoeheid, zal wel een zwak punt zijn bij dit caliber

1 like

Dit inderdaad.
Eerder regel dan uitzondering bij bepaalde kalibers. ETA1260 bijvoorbeeld ben ik volgens mij nog nooit tegen gekomen met een intacte tiretteveer

1 like

De onlangs overleden Roland Ranfft schreef ooit eens in samenhang met tiretteveren over Sollbruchstelle d.i. beoogd breekpunt.

1 like

Beste Pontiac liefhebbers,

In een aangekocht lotje ben ik begonnen aan deze beauty. Het uurwerk liep 150 sec voor en verdere metingen kon de timegrapher niet lezen.
Alles uit elkaar, in de Elma en op een vrije middag het uurwerk weer in elkaar zetten.

Foto’s voor:

Het uurwerk is wel in de afgelopen decennia verwend geweest: er staan echt een heleboel tekentjes in het achterdeksel.

Het uurwerk is een FEF 310: met een kleine seconde

En dan het resultaat:
3 sec 220 amplitude maar 5.0 beaterror. Met een vaste brug wat minder makkelijk. Misschien later…

17 likes

Mooie Pontiac zeg, een vroege, met prachtige kastbenen. Want poten durf ik het niet te noemen.

1 like

Een hele vroege, Ranfft schat het uurwerk op 1945, maar in deze zit nog geen incabloc, dat is dan 40er jaren
En het is geen goud wat blinkt hoor, maar het chroom is helemaal weg, het is het messing wat je ziet…

Maar wel een plaatje niet?

4 likes

Super mooi horloge Serge!
Hoe heb je de deksteen gesmeerd van de balans? Als de balans er toch af is zou ik me eens wagen aan die best error :wink:

2 likes

Zou ook van eentje de BE moeten bijregelen maar weet begod niet hoe eraan te beginnen, Welk materiaal heb ik nodig bv.
Moest er emand in een niet al te verre buurt van Leuven wonen die het me zou willen leren face to face zou dat prachtig zijn.

1 like

Prachtig Serge!:+1:

1 like

Ik had op de laatste Rikketik begrepen dat @vinwat voornemens was hier een uitgebreide post over te maken.

1 like

De deksteen heb ik los gehaald en weer teruggeplaatst, nadat de spiraal los van de brug was.
Maar de BE is nog net een stap te ver… los daarvan heb ik inmiddels 25+ Pontiacs (en andere merken … hahahaha) dat ik deze niet vaak draag en veelal stil ligt in de lade… ( erg hè)

Ik moet er eigenlijk een zwik verkopen, maar afstand nemen van je eigen geservicede horloges…

Moeilijk…

2 likes

Ja dat is een dingetje…

1 like