Vind ik zelf wel meevallen eerlijk gezegd.
Ik vind het juist prettig als ik iemand anders blij kan maken met “eigen werk”.
Is voor iedereen anders natuurlijk…
Vind ik zelf wel meevallen eerlijk gezegd.
Ik vind het juist prettig als ik iemand anders blij kan maken met “eigen werk”.
Is voor iedereen anders natuurlijk…
Op zich is het wel te doen hoor. Gewoon een keer aan beginnen (met een slopertje?) Secuur en voorzichtig werken. Dat moet je toch al, maar foutjes met de spiraal worden genadeloos afgestraft.
Het Watch Repair Channel op YT is een hele aardige om dit soort klusjes eens te bekijken en stap voor stap te gaan doen.
Ik heb mij hier wel eens aan gewaagd.
Zenuwslopend werkje, met wisselend resultaat…
Wellicht zijn de heren @vinwat en @lassale wel eens van zin om dit op te nemen in een clinic voor gevorderden?
Daar is wel ooit sprake van geweest inderdaad.
Ik heb een probleem met het eerste Pontiac-horloge dat ik een paar jaar geleden kocht. Ik heb ervoor gekozen omdat ik me altijd aangetrokken heb gevoeld tot duikhorloges (ik kreeg een Aquastar 63 toen ik jonger was). Hij had een prachtige wijzerplaat, een stalen kast, automaat met datum en het was een Pontiac. Ik besefte niet echt wat ik kocht, een NOS-horloge verkocht door een jonge horlogemaker uit de regio Antwerpen die een oude voorraad horloges had overgenomen. Met een echte Tropic-armband en een door Pontiac gesigneerde kroon en gesp, plus volledig onderhoud. Het uurwerk is een ETA 2783 met 25 juwelen. Dit alles voor € 155 en minder dan € 10 verzendkosten op eBay.
Hier is het probleem. Het heeft een wijzerplaat Hydraulica 20, met Pontiac in hoofdletters uit de jaren '70, maar op de achterkant staat Hydraulica 3. Voor zover ik weet zijn de Hydraulica-kasten (Compressor, Compressor 2 en Super Compressor) afkomstig van Ervin Piquerez (EPSA ) in Zwitserland, met uitzondering van de Hydraulica 3 uit de jaren 70 geleverd door Richard Pfisterer uit Pforseim in Duitsland.
Heeft iemand ooit een Pontiac Hydraulica 20 gezien met deze wijzerplaat of kast met dit serienummer?
Ik had het niet eerder vermeld, ik was het inzetstuk voor de rand kwijtgeraakt, maar ik vond er een van een Tag-Heuer van min of meer hetzelfde formaat.
Het horloge is niet nieuw, ik draag het vaak en het helpt me tijdens de kooktijden als ik kok ben.
Ik kan me vergissen, maar als het achterdeksel met Hydraulica 3 gestempeld is dan is de wijzerplaat dit meestal toch ook?
Kan ernaast zitten, heb niet super veel referentiemateriaal in mn handen gehad.
Wel een superleuk horloge om te zien!
Hierbij mijn nieuwe aanwinst, ik kon het weer niet laten. Mijn 3e Pontiac, gekocht in Antwerpen bij een heel klein zaakje temidden tussen de grote diamantzaken. Hij was erg smerig, liep niet maar bij een draaibeweging zag ik wel de secondewijzer bewegen (niet lopen). De verkoper wilde er 50 euro voor hebben, de grappenmaker. Uiteindelijk voor 20 euro gekocht. Bij thuiskomst op het logeeradres eerst grondig schoongemaakt. Daarna opengehaald en het radertje van de secondewijzer even een beetje “gemasseerd”. Vervolgens loopt het nu als een trein met een Beat error van 1,4 en een afwijking van een halve minuut per dag. Nu alleen nog thuis het glaasje polijsten of eventueel vervangen. Tussen de lugs staat Plaque G20 EPSA, oftewel met 20 micron goud bedrukt. In de binnenkant van het deksel staat 3-62 gegraveerd. Kan ik ervan uitgaan dat dit het jaartal maart 1962 betekent? Als iemand meer over dit uurwerk weet, dan hoor ik dat graag.
Ik heb deze in mijn archief met dezelfde achterkant. (foto’s uit 2018 van een onbekende verkoper)
Dus jouw exemplaar is niet alleen.
Gewoonlijk staat op de Hydraulica 20 achterop alleen een modelnummer en geen tekst Hydraulica oid.
De Hydraulica 10 (83005) en Hydraulica 20 (83001/85001/85002) - dat zijn de supercompressor modellen - in mijn verzameling en in mijn archief hebben allemaal een speciale schroefbodem die met een speciale sleutel zoals op deze foto geopend moet worden
Hydraulica 3 ken ik eigenlijk alleen op modellen met een vormglas.
Daarbij zijn de modellen 23030/24030/25030/83030/84030/85030/86030 en alle met 31 aan het einde vierkante kasten van Piquerez met een drukbodem.
De overige kasten van de Hydraulica 3 kunnen idd van Pfisterer zijn.
Jij hebt het horloge NOS gekocht en het heeft een hoog modelnummer.
Er bestaat kennelijk tenminste 1 verder exemplaar met diezelfde onlogische combinatie van bodem en wijzerplaat. De wijzerplaat heeft al het modernere logo terwijl de andere Hydraulica 20 modellen die ik ken nog allemaal met de lange P zijn. Verder heeft het horloge slechts 1 kroon en een externe (draaibare?) lunette.
Kortom, heel curieus.
Iemand in de fabriek die zich niet aan de regels hield? Of resterende wijzerplaten opgemaakt heeft?
Maar van welk modelnummer met dat nieuwe logo?
Ik vrees dat we het nooit zeker zullen weten.
EPSA is de afkorting van Ervin Piquerez SA, de fabrikant van de kast.
3-62 is inderdaad maart 1962, de fabrikatiedatum van de kast.
Ik ga er van uit dat het complete horloge dan eind 1962/begin 1963 bij de importeur terecht is gekomen en enige tijd later bij de winkelier.
Het is een van de eerste Hydraulica modellen. De eerste reclame voor Hydraulica die ik heb is van mei 1963.
De Hydraulica modellen hadden een nieuw systeem voor een waterdichte kast met een drukbodem ipv een geschroefde bodem.
Ik heb dezelfde Pontiac en mijn vader heeft dit model ook! maar dit is de eerste keer dat ik zie dat er tenminste nog 1 is, zijn er 3 bekend
Ziet er goed uit die van jou, wijzerplaat is mooi fris en ik zie eigenlijk geen draagsporen op de kast, absoluut een topper!
Hartelijk dank voor je antwoord Maurits, het is inderdaad dezelfde als die ik heb. Ik dacht dat een horlogemaker een horloge opnieuw in elkaar had gezet met elementen uit zijn oude voorraad, maar aangezien er nog een is met dezelfde kast en wijzerplaat, zouden ze destijds in Zwitserland zo in elkaar gezet kunnen zijn.
Ik heb nog 3 andere Hydraulica 3’s met Pontiac in hoofdletters uit de jaren 70, en één daarvan met een tv-scherm is verguld en gemarkeerd met RP in een diamant. Het logo vond ik op Mikrolisk, het is van Richard Pfisterer in Pforseim/Duitsland. De tweede is van staal, Pontiac Hydraulica 3 wijzerplaat en achterkant en de derde van staal heeft ook een Hydraulica 3 wijzerplaat maar dan één met een geschroefde achterkant zonder serienummer, wat geen echt Pontiac-horloge zou zijn. Ze hebben allemaal een kroon gesigneerd Pontiac en een ETA 2783 uurwerk, automatisch met datum, net als de mysterieuze Hydraulica 20/Hydraulica 3.
Het Hydraulica-model werd geregistreerd op 30.7.1960. Ik heb er twee gemarkeerd 12.60.
De 25123 heb ik in mijn archief. Die heeft een ETA 2783 uurwerk.
De 85129 ontbreekt nog.
De derde zonder modelnummer hoeft niet per se
te zijn.
Het kan ook een model van kort na de verkoop van het merk zijn.
Vanaf ongeveer 1950 tot 1980 stond er op de achterkant van de Pontiac horloges alleen een modelnummer en tot in de jaren 70 ook een serienummer en natuurlijk bij de Hydraulica modellen Hydraulica of Hydraulica 3.
Bij de International modellen werd hier van afgeweken omdat die horloges kant en klaar bij Bouhellier, Yema, Aristo, HF Bauer enz. ingekocht werden. En die fabrieken lieten vaak de bodems van allerlei teksten voorzien.
Het schrifttype is nog dat van de late jaren 70. Begin jaren tachtig - onder de nieuwe eigenaars - kwam er een ander type. Het zou kunnen dat de bestaande drukplaten aan de andere fabriek uitgeleend zijn om de wijzerplaten te bedrukken.
De nieuwe eigenaars hebben namelijk de fabriek niet gekocht en lieten de Swiss Made Pontiac horloges door allerlei fabrieken en fabriekjes in Zwitserland maken.
Helaas zijn de archieven verloren gegaan dus al dat soort details en weetjes is voorgoed weg.
Dank je, mooi dat er nog een paar van dit model zijn . De wijzerplaat is inderdaad mooi fris, maar als je goed kijkt, zie je dat het goud van de kast toch wel wat weggesleten is. Het glaasje heb na de foto’s nog een beetje gepoetst met een schuurmiddel en tandpasta, ziet er nu al heel wat beter uit. Thuis ga ik het nog verder polijsten.
Trouwens op de kroon staat ook de welbekende Pontiac ster.
Dank je voor de info Maurits, daar heb ik wat aan
Echt heel mooi