Pontiac

Hallo allemaal,

Graag zou ik wat meer willen betreft deze dames en heren Pontiac horloges.
Beide komen vanuit een erfenis en ik heb geen idee eigenlijk wat ik hiermee moet.
Er zat ook nog een oude zilveren zakhorloge van L’Alouette bij met datum 8/9/32 en een nr 214 erin gegraveerd. Daar kon ik wel wat meer over vinden en ga ik nog even verder uitzoeken.
Voor nu zoek ik wat meer info over de Pontiac horloges zodat ik weet houden of weg ermee. Ik zelf heb er namelijk niet veel mee maar durf het ook niet zomaar weg te gooien of te laten nakijken voor ik wat meer weet. In de heren staat 192217 S -1002-2 daaronder nr 33. De dames staat 313352 435 gegraveerd.

Alvast bedankt


1 like

Heb je van beide een foto van de achterkant?

Jazeker maar mocht er maar twee plaatsen bij het topic.


Ah. Dat is jammer. Indien beide staalkleurig zijn zijn de horloges gold plated / capped. Een dunne laag goud over een ander materiaal. De afgesleten kroon van de heren pontiac wijst daar wel op.

Goldplating is niet populair vanwege de slijtage. Dames modellen zijn nauwelijks markt voor.

Weggooien zou ik nooit doen… maar veel financiele waarde zullen ze niet hebben.

Denk beide trouwens dat ze jaren 50/ vroege jaren 60 zijn

2 likes

Zou ze op marktplaats zetten en kijken of iemand er wat voor over heeft. Zo’n pontiac nageur wil soms nog wel wat opleveren…

Ik weet weinig van zakhorloges, maar dit ziet er niet highend uit. Dus vermoed ook geen top bedrag voor deze.

Leuk om misschien te weten; het bovenste horloge heeft een ETA 1260 uurwerk zoals het lijkt, vergelijkbaar met de Peseux 330 uurwerken. Ik heb heel toevallig zeer recent een uurwerk overgenomen van een mede HF-er uit de jaren 60 met een vergelijkbaar uurwerk (waar ik best wel na wat zoekwerk achter kwam). Ik kon eerst ook niet achter komen wat het was, dus ik ben door allerlei Duitse sites gelezen.

In mijn zoektocht vond ik dat deze uurwerken toendertijd echt wel de betere uurwerken waren, en werden zelfs in Breitlings, Universal Geneve etc gebruikt.

Qua waarde heeft dat overigens niet heel veel impact… het is meer een stukje mooi vakmanschap voor de kenner en enthousiasteling zeg maar. Maar het is zeker niet een horloge wat vroeger Jan en allerman droeg vroeger.

1 like

Leuk om te weten Jobba-jobu helaas ben ik geen kenner maar ben blij met de reacties zo kom ik er toch wat meer over te weten.

Dank je wel…

1 like

Ug heeft zeker ETA en andere ingekochte uurwerken gebruikt… maar de Eta 1260 weet ik niet. Waar baseer jij je op?

Heb gisteren toevallig het uitwerk van mijn oude Nageur gezien (zonder small seconds) en die had een ETA 1080 aan boord. Gewoon ter info.

1 like

Ik refereerde in die mate naar uurwerken zoals de ETA 1260 en Pesaux 330, en andere uurwerken uit die tijd… zoals Bucherer, Breitling, Onsa etc etc ook gebruikten.

Zie inderdaad dat specifiek de ETA 1260 niet door universal gebruikt werkt.

No big deal natuurlijk. UG in zijn nadagen (late jaren 60) kocht steeds meer in. Voor die tijd was het toch eigen uurwerken, of volgens mij exclusief ingekochte chrono uurwerken.

Je kan in een slechter rijtje staan als pontiac.

Sowieso, toch hoor ik best nog vaak dat opa’s en oma’s in NL een pontiac horloge hadden…

De oma van mn vriendin had er volgens mij ook zo een, die ligt onder een stolp ergens bij dr thuis. Ik ga binnenkort eens kijken wat dat voor een is

Waren er veel juweliers in NL die het vroeger verkochten?

Pontiac was gewoon een populair merk in NL en België. Same voor Rodania.

Dat moet wel als je ziet hoeveel ervan rondzwerven.

Ik moest in eerste instantie vaak aan de auto’s denken haha.

1 like

Was een paar maanden geleden bij Brugge in de buurt. Juwelier had een hele vitrine vol met nieuwe Pontiac. Zag er goed uit

Ik las dat ze ergens rond 2015, notabebe bij de Autoworld beurs, idd een nieuwe collectie hadden gemaakt…

Charme er wel een beetje af… BWC Swiss verkoopt bijvoorbeeld ook nog. Maar grotendeels oerlelijke metalen kwarthorloges voor 150-200 piek.

Sommige merken kunnen het beter bij de hoogtijdagen van vroeger houden

Was de plek van pontiac vroeger niet een beetje vergelijkbaar met nu? Ok, Swiss made en geen penankers, maar Pontiac was niet de top van de markt.

Het pontiac van nu voelt wat meer als een microbrand die nu nog horloges verkoopt, naar mijn mening. Vroeger leek het me toch wat meer alom bekend… daarmee is het overigens niet perse ook kwaliteit.

Vroeger waren die 3-sterren en 4-sterren horloges volgens mij best wel van goede kwaliteit… in vergelijk met andere luxe horlogemerken van toen.

De kwaliteit zal vast nog prima zijn. Ik ken de nieuwe horloges van ze inhoudelijk niet.

Volgens mij is zoals bij zoveel merken de naam gewoon overgenomen, en zullen de horloges inmiddels chinees zijn.

Ook het Pontiac van de jaren 50/60 was in principe geen bijzonder merk.

1 like