Pontiac

Gelukkig is @Anna1 nu wel weer een hele bak informatie rijker! :ok_hand:t2:

1 like

Ja leuk, ik zal vanmiddag alles even doorlezen. Dank jullie wel.

Pontiac is mede bekend geworden na de val van
Tour de france deelnemer Wim van Est in een ravijn. De reclame slogan: mijn hart stond stil,
maar mijn Pontiac liep nog.

2 likes

70 meter viel ik diep
Mijn hart stond stil maar mijn Pontiac liep!

4 likes

:+1:

In alle Pontiac horloges die ik op mijn werkbank heb gehad zaten uurwerken van opvallend goede kwaliteit.
Dit merk wordt sterk ondergewaardeerd, waarschijnlijk een vooroordeel omdat het niet Zwitsers is. De uurwerken zijn dat meestal wel.

Het uurwerk in het zakhorloge lijkt mij een cilindergang.

3 likes

3 sterren betekend dat er een beter uurwerk in ligt dus een eta wrs

Ik ga even een paar opmerkingen toevoegen

Ten eerste dank aan @M_Singer voor de juiste tekst van de “slogan”

Hier nog het bijbehorende plaatje

Inderdaad
De familie die met het merk begonnen is, de fabriek opgericht heeft en de ondernemingen die de horloges in de Benelux (en tot 1956 ook in Nederlands Oost Indië) importeerden bezat, heeft de ondernemingen in Nederland en België begin jaren tachtig verkocht aan een grote juweliersketen in Heerlen.
Die is slechts enkele jaren later met alle dochterondernemingen failliet gegaan waarop het merk tweemaal is verkocht. Ik meen eerst aan Tapernoux en nu is het in handen van Chrono Euro Diffusion SA

Tsja, in de jaren 50 - 70 dekte het merk Pontiac bijna 50% van de horlogemarkt in de Benelux (in aantal stuks) dus daarover kun je van mening verschillen.

Maar niet zulke denk ik

Daarover wordt lang en veel gediscussieerd. Maar waarschijnlijk betekende het niet veel.
Kijk bijvoorbeeld hier Pontiac only

Tot einde jaren zeventig waren alle Pontiac horloges 100% Swiss Made.
Er is toen onder de naam Pontiac International een aparte lijn opgezet om op de prijsdruk te reageren.
Dit waren horloges die kant en klaar bij goede fabrieken in Frankrijk (bijv. Yema) en Duitsland (bijv. Aristo) ingekocht werden.

Klopt
En het ziet er zo uit in een exemplaar van hetzelfde model als dat van @Anna1 in verchroomde uitvoering.

6 likes

Populair is iets anders dan bijzonder. Wat ik begrijp was Pontiac een handelsonderneming. Horloges en onderdelen inkopen bij zwitserse manufacturen onder eigen label, weinig/geen eigen ontwerpen…

2 likes

Pontiac heeft ook bijzondere modellen :smiley:

Zou bijna een pontiac ergens op de kop tikken na al dit leeswerk. Misschien geen bijzonder, maar wel een interessant merk geworden haha!

Mooie Nederlandsche geschiedenisfoto van Maurits, die met die auto´s en die “Pontiac, De juiste tijd” klokken er achter!

Pontiac word ook steeds verzamelwaardiger

Sommigen kijken neer op Pontiac want die zijn “zo algemeen voorkomend”.
Ik vind dat kortzichtig, de vintage Pontiacs hebben vrijwel zonder uitzondering uurwerken van zeer goede kwaliteit. Dat was natuurlijk ook de reden dat dit merk in het verleden zo enorm populair was.

Wel grappig de tegenstelling als je beseft dat momenteel in tientallen exclusieve merken hetzelfde ETA automaatje zit, soms vermomd en onder een ander kalibernummer. Toch kan zo’n horloge met standaard ETA automaat als heel bijzonder en interessant worden gezien.

Helaas kijken velen niet verder dan kast, wijzerplaat en het logo van het merk.

4 likes



Dit zijn een paar van mijn speciale pontiacs alles behalve algemeen voorkomend :smiley:

24 likes

@Martijn Mooi hoor! Zie je inderdaad niet vaak!

1 like

En de lollypop is geinstalleerd :+1: :grin:

1 like

Dat is de oude, op de foto inmiddels de originele gemonteerd :smiley:

Rappel-o-bra, om mee wakker te worden.

11 likes

Hallo allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties, ik heb besloten om het horloge niet te laten herstellen. Vanwege de schade van de wijzer in het onderste gedeelte. Maar het blijft geweldig dat hij na ruim 15 jaar stil te hebben gestaan het weer in 1 keer deed. Ook ben ik door jullie weer aardig wat aan de weet gekomen over dit merk, geweldig.

Binnenkort zal ik een forum maken betreft het zakhorloge wie weet krijg ik daar ook nog wat meer informatie over.

Dank jullie wel.

Groet, Anna

1 like

Die Jumping, wat een mooi ding. Maatje van me heeft er ook 1, helaas was de kast niet meer te herstellen (er was een pusher afgebroken). Zat een 7733 in, die van jou ook? Is die band nou ook Pontiac branded?

1 like