In die van mij ook de band is een originele tropic met inderdaad een pontiac sluiting
Bedoel je trouwens de blauwe of zwarte jumping
In die van mij ook de band is een originele tropic met inderdaad een pontiac sluiting
Bedoel je trouwens de blauwe of zwarte jumping
Klopt helemaal.
Van de Pontiac website:
In het verleden was PONTIAC gekend als zijnde een betrouwbaar, designvol en betaalbaar kwaliteitshorlogemerk, en dit zowel in de drie Benelux-landen als in Frankrijk en Duitsland. De eerste « nieuwe » PONTIAC collectie werd in september 2014 voorgesteld tijdens de beurs “Orologio” die in het prestigieuze museum Autoworld te Brussel op 14 en 15 september 2014 doorging. De collectie heren- en Damesshorloges bestaat uit 42 modellen, allen voorzien van een Zwitsers gangwerk en saffierglas. Het design werd zorgvuldig bestudeerd en speciaal ontworpen om zich aan het imago van PONTIAC aan te passen. PONTIAC horloges worden gekenmerkt door de combinatie van hoogwaardige componenten en een tijdloos design met een tikkeltje moderniteit. De aandacht voor detail, stijl en innovatie, herbevestigt de positie van het merk PONTIAC als zijnde een “must-have” in de business van kwaliteitshorloges.
Pontiac is momenteel een horloge dat goed verkoopt, omdat de naam zeer bekent is in België onder het oudere publiek, en omdat de prijs goed mee valt (99 euro tot 299 euro) voor een horloge met Belgisch Design (maar meestal gewoon gebaseerd op een bestaand horloge ), Zwitsers quartz binnenwerk van goede kwaliteit, saffier glas en 3 jaar garantie.
Vergelijk het maar als grote concurrent van Rodania (1930) en ander Belgisch merk wat al enkele keren van eigenaar is veranderd.
Ik heb het in de zaak en verkoop het vaak aan oudere personen, waarvan hun horloge stuk is en het niet meer loont om nog een herstelling uit te voeren, die nemen zo een Pontiac mee omdat ze het kennen vanuit hun jeugd, bestaat reeds sinds 1931 (Pontiac Tic Tac), of aan dames, die liever een mooi horloge hebben en helemaal niets geven om een (mechanisch) binnenwerk, maar eerder om het gemak van een quartz.
Ook wordt het meer en meer verkocht aan personen die met een modemerk horloge lopen en dan door hebben dat het Chinees is en toch net dat ietsje meer willen, die kan je dan wel overtuigen met een Pontiac als ze op zoek zijn naar iets nieuws wat toch in de fashion prijzenrange valt.
De naam Pontiac is inderdaad verkocht aan Chrono Diffusion SA, die er toch wel wat mee bezig zijn om het weer goed onder de aandacht te brengen.
Zo was er onlangs deze campagne met Jaak Vermeire en zijn dochter, Jaak die in België heel bekent is als DDT in de Kampioenen. (Een TV reeks die ondegeer 100 jaar is uitgezonden )
Deze is nieuw en vind ik zelf prachtig:
Deze heb ik mogen restaureren en heeft een ETA 1260 binnenwerkje van +/- 1955, eigenaar heeft het in 1958 gekregen van zijn vader als huwelijkscadeau, maar was toen reeds even in gebruik geweest door zijn vader zelf, prachtig toch dat deze man nog dagelijks dit Pontiac horloge draagt?
De waarde van het horloge dekt niet de kosten die er gemaakt werden om het weer in goede staat te brengen, doch de emotionele waarde is onbetaalbaar.
Helemaal mee eens. Vaak zijn ze voorzien van een pracht uurwerkje. Afgelopen week een lotje binnengekregen, waar een Pontiac Simpatico bij zat. Binnenin een mooi FHF 96-4 uurwerkje. Zojuist gedemonteerd, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Loopt weer heel netjes voor een oudje uit 1965.
Ik heb een zwak voor dit merk en heb er in de loop van de jaren al een hele zwik verzameld. Er is een grote verscheidenheid aan modellen en gebruikte (Zwitserse) uurwerkjes, die over het algemeen vaak bovengemiddeld netjes lopen.
Ik ben het met de laatste reageerders roerend eens. Pontiac heeft echt wel horloges met karakter en in de jaren 50 betaalbaar!
Zou u dit topic willen sluiten. Alvast bedankt, groet Anna
Goedenavond,
Bij de verhuizing van mijn vader naar Bronbeek is vandaag deze Pontiac Simpatico opgedoken.
Volgens mijn vader voor Hfl 110,- nieuw gekocht in Den Haag in 1951 toen hij uit Indië terugkwam.
Na opwinden vanavond liep hij nog, hij heeft volgens mijn pa sinds de jaren 70 niet meer gelopen.
Kan iemand bevestigen dat het dit horloge kan zijn, aangezien ik ergens las dat in die tijd de P van Pontiac langgerekt was.
Bij wie op dit forum kan ik hem laten controleren en evt opknappen? @lassale ?
De oudste advertentie in mijn archief met Simpatico is van 1969
Het was de tijd dat de Zwisterse horloge industrie de druk door de Japanse horloges begon te voelen.
Daarom kwam Pontiac met horloges met een sympatieke prijs (vandaar het submerk) die anders geproduceerd werden en daardoor minder duur waren dan de “gewone” Pontiac horloges.
In 1951 was het logo inderdaad nog met de lange P
Ik wens hem selamat usia tua in Bronbeek.
Dat is een mooie vondst, een horloge van je vader is altijd speciaal. Als het horloge sinds de jaren 70 niet meer heeft gelopen, dan is een service echt een must.
Als hobbyist neem ik geen werk van anderen aan. Daarbij heb ik zelf nog tal van projectjes liggen, die veel tijd vergen.
Deze Pontiac, met emotionele waarde, verdient het om opgeknapt te worden. Het heeft een eenvoudig uurwerk, dus de kosten zullen wel meevallen. Via onderstaande link kan je een horlogemaker vinden bij jou in de buurt.
Of mogelijk dat @vouwfietser iets voor je kan betekenen?
Edit:
Link vergeten. Bedankt @Climholland, het was nog vroeg…
Dank @lassale, @Climholland en @Maurits.
Ik had laatst ook een fijne ervaring met @Tokes met een Miyota. Ik zal hem ook eens benaderen voor deze vintage .
Dat is absoluut een horlogemaker met goede recensies
Ik was dit topic even kwijt, maar past hier beter.
Dus dan ook hier nog even de vraag.
Volgens mijn vader heeft hij deze Pontiac Simpatico in 1951 gekocht toen hij uit Indië terugkwam. Ik lees dat dit Pontiac-logo in 1951 een P had die anders was.
Misschien heeft mijn vader wat jaartallen verwisseld.
Wie kan er meer over vertellen?
Nigmaals, het gaat om deze Pontiac:
Dat is absoluut geen horloge uit 1951.
Okay, dank. Maar ook jammer dat mijn pa het dan verkeerd heeft.
Een paar posts hierboven staat nog een advertentie uit 1969, maar wel met 3, 6, 9, 12 wijzerplaat, dus dat is hem ook niet.
Enig idee uit welke periode dan?
1969 is juist het eerste jaar dat me te binnen schiet. Plus of min 1 a 2 jaar.
Nog wel die jaren '60 kastvorm, maar al begin jaren '70 - vrij lompe vergeleken met wat dan ook uit begin jaren '50 - indexen. Zo’n datumschijf/venster had je in 1951 ook nog nergens.
Ook werd er in 1951 nog eigenlijk nooit een type-naam op de wijzerplaat vermeld. Horloges waren nog gereedschap, en geen mode-artikelen.
Dat maakt het 1951 Indië-verhaal helaas anders, maar ik ben er evengoed blij mee, en hij is nu in goede handen.
Dank voor je info Peter. Mocht je nog iets te binnen schieten, ik hoor het graag.
Jaren 80/90 vooral, daarvoor was het toch echt manufacture… Nou ja, Martel deed heel veel voor ze en is ook in UG opgegaan (voorbeeld: Martel 291 is de triple date versie van de de handopwinder met soms zelfs maanstand uit de 60’s, bekender als UG 291).
In de jaren 80/90 zijn o.a. de ETA 2892 en Lémania variant van de Omega 861 handopwind chrono gebruikt.
Bij mijn weten is er geen ETA 1260 gebruikt.
Wel hebben UG, Zenith en Movado samen nog wat ultrathins gebouwd, jaren 60/70. Zenith was toen eigenaar van Movado en Zenith kocht volgens mij uiteindelijk Martel ook (de basis voor de El Primero-ontwikkeling als mijn geheugen me niet in de steek laat).
Let wel, dit alles na enkele goede whiskeys en uit het geheugen. Ik ga het nu ook niet meer checken.
Valjoux 72, bulova accutron…
ETA met name later idd.
Maar goed, iedereen kocht uurwerken toen dus niet vreemd dat UG het (zeker in de nadagen) ook deed.