Pontiac only

Wat wel vreemd is:

Dit werk zit in een Horloge met 2 sterren

En dit werk in een horloge met 3 sterren

Rarara wat is het verschil?

1 like

Zonder :star2::star2:
Zonder naam op de dial
Kleine noch een grote P😟


De ronde in de achtergrond bezit een vervaagd Pontiac opschrift - met de lange P !

6 likes

:face_with_monocle: het enige veschil dat ik zo in één oogopslag zie is de vijf lipjes aan de spacering en geen ponitac gravure :face_with_raised_eyebrow: :smiley:

En het verhaal over de sterren gaat verder!!
Als de winkel van van de Ree nog zou bestaan zou ik hem een bloemetje gaan brengen.


Reclame uit 1960

De firma van de Ree heeft ontzettend veel reclame gemaakt in de jaren vijftig/zestig van de vorige eeuw.
Vaak een beetje met een opgeheven wijsvinger, maar dat zal toen nog wel acceptabel geweest zijn.
Hoeveel door de importeur ingefluisterd is en hoeveel door de heer van de Ree zelf bedacht is weet ik natuurlijk niet.
Dus of de verklaring van de sterren klopt of niet kan ik niet met zekerheid zeggen.
Maar tot het tegendeel bewezen is geloof ik het voor het gemak maar. :wink:


Ik weet nu hoe de vader uit de advertentie zich voelde :cry: :stuck_out_tongue_winking_eye:

11 likes

Looks like you and I are surfing the same website… I was looking for advertisements with long T logos, but hit the stars advertisements. So this is what I found…

Your ad from above was placed in ‘De Stem’ on 12 Feb 1960.

The ad below was placed in ‘De Vrije Zeeuw’ on 14 Sep 1957: (Note Anti-magnetic instead of waterproof)

The next ad below was placed in the same paper on 22 Sep 1956: (shows 3 starts but nothing in particular)

And the waterproof feature was much earlier established (and did not receive a single star at all at the time). Ad below from ‘De Omroepgids’ placed 2 July 1938:

So adding the stars looks like a marketing exercise to talk the brand up. It would be interesting to see if we can find formal marketing brochures issued by the Pontiac company itself rather than from advertisement ‘interpretations’.

8 likes

The plot thickens zoals jay @_ponTiac misschien zou zeggen

In een andere advertentie uit 1956 lezen we ook dat twee sterren betekenen dat een Pontiac schokvrij is (dwz een incabloc systeem oid heeft)

De advertenties met een uitleg voor de drie sterren staan boven, maar inmiddels heb ik er één gevonden die het anders verklaart:


Nu is plotseling ook nog sprake van staal

In zijn theorie van het kritische rationalisme zegt Karl Popper dat een these juist zijn kan tot bewezen is dat hij onjuist is.
Daarom heb ik gisteren mijn these opgesteld dat de verklaring van de heer van de Ree juist zou kunnen zijn tot het tegendeel bewezen is.
Vandaag heb ik dus alle modellen uit mijn archief zonder of met één, twee en drie sterren op een rij gezet.
Alle modellen met twee sterren hebben de één of andere soort van schokbescherming.
Daarmee is mijn these dus niet gefalsificeerd en zou dus voorlopig juist kunnen zijn.

Maar… ook alle modellen in mijn archief met één ster hebben een schokbescherming.

Bij de oude modellen met drie sterren zijn er twee die niet waterdicht zijn, alle andere zijn waterdicht.
Alle hebben een schokbescherming. Of er oorspronkelijk een onbreekbare veer in zat kan ik niet vaststellen.
Helaas is daarmee dus formeel de these mbt de drie sterren gefalsificeerd.
Bovendien heeft slechts een deel van de modellen met drie sterren een stalen kast, zodat die mededeling van de heer van de Ree niet stand houdt.
Dus zijn we iig wat betreft de 3 sterren weer bij af :wink:

Misschien moet ik dus nog meer zoeken naar papieren van de importeurs zoals jay @_ponTiac suggereerde.

Het houdt me van de straat :crazy_face:

8 likes

Indeed no consistent ‘marketing’ by the retail shops. I did some digging in the Elsevier digital archives yesterday and found some really cool advertisements placed by what I believe is the Pontiac importing company in Amsterdam (searched from 1930 till 1960). I will post some in a few hours, got to get to work now…

1 like

Here some more information from the dark ages…

First a one star advertisement in which retailer ‘van de Ree’ talks about the Pontiac spring warranty and how no other competitor dares to offer that. From the ‘De Vrije Zeeuw’, 8th of May 1954:

Looks like during WWII there was a shortage of watches and this ad suggests that to buy one, you would need a permit… may be someone can clarify this? (From Amsterdamse Kerkbode 4th of August 1946).

Amsterdamse Kerkbode 1946.8.4 - Op Vergunning

And below a couple of full page ads that I believe were placed by the Pontiac importer:

From Elsevier 18 Nov 1950:

From Elsevier 16 Nov 1957:

7 likes

'46 is al na de oorlog :wink:

Niet alleen voor horloges. Ook voor andere goederen zoals gaskokers


(1 juni 1945)
of matrassen
grafik
(11 juni 1945)
En nog veel andere schaarse dingen.

Ik weet niet hoe lang dit geduurd heeft, of anders gezegd hoe lang er tekort aan allerlei materialen en grondstoffen was waardoor het nodig was de verkoop te reglementeren.
Ik heb nog een artikel van 10 augustus 949 gevonden waarin vermeld wordt dat garen nog “op vergunning” is
grafik

En in samenhang daarmee nog even een off topic schop tegen de schenen van de instanties:
Om een goedkoop huis te huren heb je ruim 75 jaar na de oorlog nog steeds een huisvestigingsvergunning nodig.

2 likes

13 likes

Heb je dat logo laten maken of komt het uit een winkel oid?

In Zwitserland moesten alle bedrijven het reglement voor het personeel goed zichtbaar ophangen en een klein exemplaar aan alle medewerkers geven.
In het staatsarchief in dit landje heb ik het reglement van de fa. Suprécis Watch gevonden waar zoals jullie hopelijk weten de Pontiac horloges gemaakt werden.
Helaas mocht ik het niet mee naar huis nemen :wink:
Gewerkt werd er toen (1952) 48 uur per week waarvan 4¼ uur op zaterdag.
Het salaris werd om de week op donderdag uitbetaald. Cash in het handje.

6 likes

dat heb ik zelf gemaakt,
zoals je in dit topic kan zien heb ik de laatste tijd meer vrije tijd en knutsel ik graag :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Heee grappig, Reclame Van de Ree uit Terneuzen… das bij mij in de buurt!

Maar mijnheer van de Ree is er al een tijdje niet meer gevestigd denk ik.

Nee dat weet ik wel zeker. Nieuwstraat is geen winkelstraat meer.

Ik heb een puinbak gekocht.
Bewust. En voor een zeer lage prijs.
Hopende dat er ooit nog iets van te maken valt.
Want het zou natuurlijk wel iets bijzonders kunnen worden.

Mijn vraag aan de experts @GhentWatch en @HorloG en @Hydraulica en wie nog meer?
Wat denken jullie ervan?
Welk werk is het V22 of iets anders?
Zijn de ontbrekende wijzers moeilijk of zeer moeilijk te vinden?
Zijn de ontbrekende onderdelen nog te vinden?
Vinden jullie de oxydatie erg of verschrikkelijk en ga zo maar door.
Een poussoir ontbreekt ook, de wijzerplaat is vriendelijk gezegd matig, maar het blijft een monorattrapante toch. :wink:

Hier de foto’s van de verkoper:

Ik zet me schrap voor jullie kommentaar.

PS. hoe krijgen de mensen het voor elkaar wijzers kwijt te raken???
Aan de andere kant, als je de helft van de onderdelen verwijdert kan een wijzerje meer of minder er ook nog wel bij. Of af :wink:

5 likes

Gave bracelet :hugs:

Mag je hebben.
Stuur me je naw maar per pm

2 likes

Valjoux 84 voor een mono rattrapante.

2 likes