Pontiac

Ik ben het met de laatste reageerders roerend eens. Pontiac heeft echt wel horloges met karakter en in de jaren 50 betaalbaar!

1 like

Zou u dit topic willen sluiten. Alvast bedankt, groet Anna

Goedenavond,
Bij de verhuizing van mijn vader naar Bronbeek is vandaag deze Pontiac Simpatico opgedoken.
Volgens mijn vader voor Hfl 110,- nieuw gekocht in Den Haag in 1951 toen hij uit Indië terugkwam.
Na opwinden vanavond liep hij nog, hij heeft volgens mijn pa sinds de jaren 70 niet meer gelopen.
Kan iemand bevestigen dat het dit horloge kan zijn, aangezien ik ergens las dat in die tijd de P van Pontiac langgerekt was.
Bij wie op dit forum kan ik hem laten controleren en evt opknappen? @lassale ?

De oudste advertentie in mijn archief met Simpatico is van 1969

Het was de tijd dat de Zwisterse horloge industrie de druk door de Japanse horloges begon te voelen.
Daarom kwam Pontiac met horloges met een sympatieke prijs (vandaar het submerk) die anders geproduceerd werden en daardoor minder duur waren dan de “gewone” Pontiac horloges.

In 1951 was het logo inderdaad nog met de lange P

Ik wens hem selamat usia tua in Bronbeek.

3 likes

Dat is een mooie vondst, een horloge van je vader is altijd speciaal. Als het horloge sinds de jaren 70 niet meer heeft gelopen, dan is een service echt een must.

Als hobbyist neem ik geen werk van anderen aan. Daarbij heb ik zelf nog tal van projectjes liggen, die veel tijd vergen.

Deze Pontiac, met emotionele waarde, verdient het om opgeknapt te worden. Het heeft een eenvoudig uurwerk, dus de kosten zullen wel meevallen. Via onderstaande link kan je een horlogemaker vinden bij jou in de buurt.

Of mogelijk dat @vouwfietser iets voor je kan betekenen?

Edit:
Link vergeten. Bedankt @Climholland, het was nog vroeg…

3 likes

Dit topic bedoelt @lassale:

Zoek de dichtstbijzijnde horlogemaker met HF-recensie:

3 likes

Dank @lassale, @Climholland en @Maurits.

Ik had laatst ook een fijne ervaring met @Tokes met een Miyota. Ik zal hem ook eens benaderen voor deze vintage :+1:.

2 likes

Dat is absoluut een horlogemaker met goede recensies

1 like

Mijn Simpatico is onder de hoede van @Tokes.

Nu:

7 likes

Ik was dit topic even kwijt, maar past hier beter.

Dus dan ook hier nog even de vraag.
Volgens mijn vader heeft hij deze Pontiac Simpatico in 1951 gekocht toen hij uit Indië terugkwam. Ik lees dat dit Pontiac-logo in 1951 een P had die anders was.
Misschien heeft mijn vader wat jaartallen verwisseld.
Wie kan er meer over vertellen?

Nigmaals, het gaat om deze Pontiac:

Dat is absoluut geen horloge uit 1951.

1 like

Okay, dank. Maar ook jammer dat mijn pa het dan verkeerd heeft.
Een paar posts hierboven staat nog een advertentie uit 1969, maar wel met 3, 6, 9, 12 wijzerplaat, dus dat is hem ook niet.
Enig idee uit welke periode dan?

1969 is juist het eerste jaar dat me te binnen schiet. Plus of min 1 a 2 jaar.

Nog wel die jaren '60 kastvorm, maar al begin jaren '70 - vrij lompe vergeleken met wat dan ook uit begin jaren '50 - indexen. Zo’n datumschijf/venster had je in 1951 ook nog nergens.

Ook werd er in 1951 nog eigenlijk nooit een type-naam op de wijzerplaat vermeld. Horloges waren nog gereedschap, en geen mode-artikelen.

1 like

Dat maakt het 1951 Indië-verhaal helaas anders, maar ik ben er evengoed blij mee, en hij is nu in goede handen.
Dank voor je info Peter. Mocht je nog iets te binnen schieten, ik hoor het graag.

1 like

Jaren 80/90 vooral, daarvoor was het toch echt manufacture… Nou ja, Martel deed heel veel voor ze en is ook in UG opgegaan (voorbeeld: Martel 291 is de triple date versie van de de handopwinder met soms zelfs maanstand uit de 60’s, bekender als UG 291).

In de jaren 80/90 zijn o.a. de ETA 2892 en Lémania variant van de Omega 861 handopwind chrono gebruikt.

Bij mijn weten is er geen ETA 1260 gebruikt.
Wel hebben UG, Zenith en Movado samen nog wat ultrathins gebouwd, jaren 60/70. Zenith was toen eigenaar van Movado en Zenith kocht volgens mij uiteindelijk Martel ook (de basis voor de El Primero-ontwikkeling als mijn geheugen me niet in de steek laat).

Let wel, dit alles na enkele goede whiskeys en uit het geheugen. Ik ga het nu ook niet meer checken.

Valjoux 72, bulova accutron…

ETA met name later idd.

Maar goed, iedereen kocht uurwerken toen dus niet vreemd dat UG het (zeker in de nadagen) ook deed.

De 60’s / 70’s, inderdaad.

De belichting of de witbalans van je foto is vreemd, mijn monitor is kleurenblind of er klopt iets niet met het horloge.
Op de foto van de voorkant ziet het horloge er “geel” uit.
Maar het modelnummer achterop is van een horloge met stalen kast.
@PaulRush zou je me kunnen vertellen wat de juiste kleur van de kast is?

Verder zegt het nummer mij dat het een vroeg model van de stalen uitvoering van de Simpatico serie is. (Als de bodem en de kast samen horen)
En op de foto in mijn archief zie ik dat er een FHF werk in zit (97? @Tokes gaat het ons zeker vertellen)

Ergens op HF werd er onlangs over geschrven hoe ons geheugen ons soms parten speelt en met de tijd de dingen laat samen vloeien.
Daar werd ook verteld over een horloge van een vader of grootvader en uiteindelijk bleek (als mijn geheugen me niet in de steek laat :wink: ) dat de herinnering uit twee horloges één gemaakt had.
Wie weet komt het horloge uit 1951 nog te voorschijn.

3 likes

Allereerst Maurits, dank voor dit vervolg, ik ben erg benieuwd naar de details.
De kast is volgens mij van staal, de wijzerplaat lijkt sterk vergeeld, wellicht door de tijd en het uitlopen van de indexen 5, 6 en 7.
Het horloge is (samen met een oude quartz Commodoor) vanmiddag bezorgd bij @Tokes.
Wellicht dat hij er de komende weken iets meer over kan zeggen.
Ik begin te vrezen dat mijn pa het niet bij het juiste eind heeft. Dus geen 1951 horloge dat bij terugkomst uit Indië gekocht is. Het was al bijna te mooi en romantisch.
Inmiddels zijn er al 4 horloges boven water gekomen de afgelopen 2 weken, waarvan deze Pontiac voor mij het interessantst is. Ik hoop hem over een tijdje in betere staat aan mijn pa te kunnen laten zien. Als hij wil, kan hij hem weer dragen. Zal wel niet, want hij is gek van de Luminox die ik hem gegeven heb, vanwege de afleesbaarheid ‘s-nachts.
Maar over zijn geheugen begin ik mij pas de afgelopen maanden iets meer zorgen te maken. Misschien zijn er inderdaad wat herinneringen door elkaar gelopen.
Ik zal dit horlogenieuws voorzichtig brengen :sleepy:.
Verder blijft uiteraard alle info over deze Pontiac Simpatico welkom.
Nogmaals dank :+1:.

4 likes

Mee eens. Ik heb een Hydraulica met een ETA 1260 uurwerkje erin, heb hem al zeker 30 jaar waarvan 20 in de tropen en hij blijft het maar doen. As is een keer gerepareerd. Heb er twee jaar geleden een andere veer in laten zetten (was gebroken) en een andere kroon (versleten) en toen de klokkenmaker daar een half jaar voor nodig had besloot ik dat ik dit voortaan zelf ging doen en ben aan uurwerken gaan prutsen.

Het horloge was ooit van een Belgische oudoom die hem ook elke dag droeg. Ik denk niet dat 'ie ooit lang stil heeft gestaan. De radium doet het niet meer, vroeger kon je onder een loupe een soort vuurwerkshow zien maar het is inmiddels helemaal uitgedoofd. Het horloge tikt intussen rustig verder.

7 likes