Pontiakkefietje

Een tijd geleden heb ik een samen met een aantal andere HF leden een @vinwat clinic bijgewoond waarbij geleerd werd een uurwerk uit elkaar te halen, te oliën, te vetten, en dan weer in elkaar te zetten. Als vintage (en niet al te dure) horloge man leek me dat een heerlijk tijdverdrijf.

En eerlijk is eerlijk, het is ook heerlijk tijdverdrijf gebleken. Ik kan mijn ADHD gedachten die continu door mijn hoofd schieten (hé kijk daar een speedmaster) uitzetten als ik aan een uurwerk sleutel. Sterker nog, ik moet wel want anders verkloot ik het.

Dus wat doe je dan na de clinic……… bar weinig want het is super mooi weer en er zijn feestjes en de buren zijn buiten en (hé kijk daar, weer een speedmaster).
Maar met de koudere periode in aantocht ben ik gaan winkelen op internet voor een occasion waar iets aan mankeert.

Er is mij eens verteld dat pontiac horloges vaak een ETA uurwerk huisvesten, dus ik dacht; ik waag de gok. Zo heb ik deze pontiac op de kop getikt. Altijd van een oud mannetje geweest. Maar deze oude man heeft er wel mee geverfd, geworsteld, gebeukt en geleefd. Het ETA uurwerk bleek een AS1900/1 uurwerk (17 jewels).

De band allereerst eraf. Iets wat haast onmogelijk was door de enorme hoeveelheid opgepropte en vastgekoekte huid. Ik heb genoeg polskaas weten te innen voor een flinke rochebaron.

Eerst de kast ontdaan van verf en verder schoongemaakt en prompt, valt het plexiglas eruit. Mooi dacht ik, kunnen we die meteen ook licht polijsten. Niet teveel, het is een oud beestje en dat mag ze tonen.
Het glas er terug in en…………dat past niet?
Het glas is te klein voor de kast. Waarschijnlijk werd het glas door de verf op zijn plek gehouden, maarja, die heb ik net verwijderd.

Dankzij @lasalle een apparaatje kunnen lenen wat meer lijkt op een luguber abortus apparaat voor hottentotten maar toch echt is om plexiglaasjes terug in een kast te plaatsen.
Hij zit erin, maar ik moet zeggen, dat kan beter en mag ik nog eens wat werk in stoppen.

Het complete uurwerk uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Alleen de veerton nog niet, die gaat de volgende clinic behandeld worden. Dan kan deze hele kermis weer opnieuw beginnen.

De wijzerplaat heb ik alleen voorzichtig schoongeveegd met de sunburst mee. Zo gaat het stof en de oppervlakkige viezigheid eraf, maar sloop je niet de wijzerplaat.
Uurwerkje in de kast geplaatst, nieuwe band erop en ik ben een nieuw horloge rijker.

Bedankt voor het lezen en kijken.

49 likes

Mijn beste,

“Pontiakkefietje” !! Leuke woordspeling!!
Is weer mooi geworden, je hernieuwde Pontiak!!
Goed gedaan hoor!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gaaf hoor Clim. Dat oudje kan voorlopig weer jaren vooruit. De eerste van vele? Het is een geweldig leuke hobby, met een “klein” nadeel. Na dozen met horloges, is de verzameling uitgebreid met dozen onderdelen (van gesloopte startprojectjes) en verschillende horloge gereedschappen. Het einde is voorlopig nog niet in zicht.
Met dank aan @vinwat. @#€_&€#

4 likes

Klopt. Dat dat einde nog niet in zicht is realiseerde ik me net naar de clinic al.

1 like

Welkom bij de opknapverslaafden. :sweat_smile: Ik ben er inmiddels al een aantal jaar mee bezig, maar het blijft verslavend om van een afgeleefd barrel iets moois te maken.

Dank voor het delen en we zien uit naar je volgende project. :+1:

3 likes

Dank je. Ik was zo trots als een kleuter met zijn strik diploma gisteren avond. :joy:

2 likes

Clim, ik moet zowel :joy: als :face_vomiting:

2 likes

Nou, je kunt je voorstellen: dat moest ik ook.
:joy:

2 likes

Ja, ja, waar heppie het over, zo kan ie wel weer, mij de schuld geven. Ik weet van god nog zure peren,

Maar wat wel weer een leuke bijkomstigheid is, dat @Climholland een perfect projectje heeft afgemaakt.
En laten we wel zijn, een Pontiac is in dat segment waarin het zit een hoogstaand en heel mooi horloge met een prima uurwerk, behoort volgens mij zeker tot de bovenlaag in die klasse.

Ik begrijp uit het verhaal van @Climholland dat de veerton behandeld wordt in de volgende clinic, wel, dat wordt dan een lange avond.
Inca-bloc behandelen, Spiraal plooien, gebroken opwind-as repareren en dat ook nog eens de veerton behandelen, hoe lang denk je dat we bezig zijn op die avond?
Dat wordt dan meer dan 1 na-clinic. Dus kan ik mijn borreltje wel vergeten.
Eerst maar eens zien of ik mij wel goed gedragen heb in de afgelopen jaren.

3 likes

He, Climmetje, we zitten hier op een horloge forum en niet in een abortus kliniek.

2 likes

Ja, inderdaad, dat heb je goed gezegd.
M.b.t. gereedschap zit je pas aan het begin van de ellende.
Had je maar een andere hobby moeten uitzoeken. Paddestoelen zoeken bijvoorbeeld.

2 likes

Dat was een aanname van mij. Maar ik kan ernaast zitten. Excuus.

Is dit jouw sluikse manier om tot meer clinics te komen?

1 like

Hahahahahaha. Dat zal ik nooit bekennen.
Maar ja, als je het aanbiedt!

@Climholland, zijn de opwind-as en de kroon van de Cartier al binnen?

Leuk verslag!. Ben benieuwd naar volgende!

1 like

Ik moet toch voor de volledigheid dit verhaal wat aanvullen.
Want gaandeweg ging mijn nieuw verworven, oud geworden, Pontiac meer en meer haperen.

De mooie dagen van oktober maakten dat mijn prioriteiten meer buiten lagen. Maar afgelopen frisse dagen maakte een frisse blik op deze pontiac weer mogelijk.

Toen viel mij op dat bij het demonteren een schroefje wel heel gewillig aan mijn schroevendraaier bleef hangen. Op het moment dat ik een kompas bij het horloge hield was was dit kompas duidelijk de weg kwijt.
Magnetisme speelde dit uurwerk parten.

Na demagnetiseren van het horloge door gebruik te maken van een demagnetiseer apparaat (dank aan @motormuis, bij mij lijkt hij het wel te doen) is dit pontiakkefietje verzet naar een pontiaccuraat lopend uurwerk.

Het is niet het allermooiste horloge wat ik heb. Maar de gouden sunburst zorgt bij het juiste licht toch voor een behoudenswaardige “solar” flair.

9 likes

Lekker gewerkt Clim

1 like

Kijk, dat zal je van de straat houden.
Overigens een gezond strak en schoon uurwerk in dat ding.

Hoe zit dat straks met de kroon,gaan we dat doen op een clinic bijeenkomst avond?

1 like

Dank je. Ik heb het uurwerk zelf ook schoongemaakt en geserviced natuurlijk.
Wat betreft die kroon. Die ga ik vanavond regelen.