Populariteit duikerhorloges

Ha iedereen,

Ik zit sinds kort op het forum en ben bezig om mij lekker te oriënteren in deze mooie wereld.

Zelf heb ik nooit de populariteit onder duikerhorloges begrepen. Ik heb mijn padi open water en zie altijd maar enkelingen die zijn of haar horloges onder water meenemen. In mijn beeldvorming klopt de verhouding met de populariteit van duikhorloges en de hoeveelheid mensen die (kunnen) duiken dan ook niet. Of vergis ik mij hierin?

Betwijfel ondanks het rvs - staal is, is of je je horloge voor langere tijd in zout water wil blootstellen. Verder draag je bij het duiken (vaak) een speciaal duikhorloge waarbij bijvoorbeeld de druk, diepte etc op staat vermeld. Je zou dan op beide polsen een horloge dragen…

Een duikhorloge lijkt mij dan ook niet functioneel. De enige reden die ik dan kan bedenken is smaak. Nu vind ik persoonlijk duikhorloges er wat ‘lomper’ uitzien en ook wat ‘kinderlijker’ gezien de grootte van de wijzers en getallen etc. Kan me wel voorstellen dat men dit stoerder en sportiever vind. Ieder overigens zijn of haar smaak!

Daarbij recreatief duiken is tot 40 meter. Wil je nog dieper moet je een speciale cursus volgen. Zo’n Rolex oyster is dan al snel ‘overbodig’.

Momenteel kijk ik dit met een wat meer functionele blik dan met emotionele blik, is het dan ook echt de ‘look’ waar mensen voorgaan bij het aanschaffen van een duikhorloge?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden!

7 likes

Tja, iedereen en z’n moeder heeft ook een Speedmaster, maar vrijwel niemand is astronaut. Of ze lopen op Micheal Jordan’s, terwijl ze nog geen basketball kunnen vangen. Sterker nog, ik zie iedere dag zelfs mensen met zo’n duur roze pasje terwijl ze niet eens kwalificeren voor automobilist… nou ja, ik dwaal af. Maar je moet de directe link tussen een duikhorloge en daadwerkelijk duiken gewoon vergeten, mensen kopen en dragen wat ze mooi vinden en de ‘stoere’ look van een duiker spreekt gewoon heel veel mensen aan.

85 likes

Nou daar kan een slotje op.

28 likes

Voornamelijk een kwestie van smaak, staat ook gewoon goed als je casual gekleed gaat. Maar een duiker is ook zeer geschikt voor iemand die graag aan trekking doet. Sterk, makkelijk afleesbaar, waterdicht.

4 likes

12 likes

Ja ik duik niet inderdaad.
Maar ze zijn wel super mooi en goed waterdicht met zwemmen.
En ja deze kan 12000 Meter dus totaal zinloos voor mij.
Maar wel leuk.

10 likes

Hier op HF lopen vooral toetsenbordduikers met een duikhorloge.
Het aantal leden met duikbrevet(ten) is op twee handen te tellen. Gelukkig hoor ik bij deze selecte groep HF Eliteleden.
:slightly_smiling_face:

Verder is een duikhorloge lekker praktisch.
Mooie WR, robuust èn een timer.
Ideaal!

3 likes

Zo dan dit topic klapt er lekker in, zo op dinsdag middag. :joy:

Iemand popcorn?

4 likes

Ik heb geen duikbrevet, vliegbrevet of galajurken, geen racelicentie en ben inderdaad ook geen astronaut of Rambo.

En toch heb ik een duikhorloge! Ja, ik draag hem tijdens het zwemmen en ook in zoutwater (na het zwemmen wel even spoelen in zoetwater. Niet kouder dan het zoutwater, want dan gebeuren akelige dingen met lumendots in je bezelinsert en dat soort dingen.

Volgens mij zijn daar de meningen over verdeeld. Er was eens een tijd dat

niet bestond, maar een duikhorloge wel. Destijds werden de nu ogenschijnlijk nutteloze duikhorloges, juist gebruikt bij het duiken.

Functioneel is een duikhorloge dan ook nog steeds. Hij geeft de tijd aan en alle functies die men vroeger op dit soort horloges gebruikten tijdens het duiken, zijn nog steeds aanwezig en dus bruikbaar.

In mijn geval wel! Ik heb pas 1 horloge gekocht en dat was en is nog steeds om de looks, want zoals ik al zei: zie de eerste regel van mijn bericht.

Krijgt mijn pickle een tickle, dan is de kans op kopen er.

6 likes

Is da t niet zo met letterlijk elk horloge wat je hier ziet?
Om de tijd af te lezen voldoet een gsm of een kruidvatklokje ook prima hoor.
Om maar te zwijgen over de functionaliteit van meer dan een horloge.

6 likes

Gelukkig wel.
Zo’n plastic duiktabel, horloge en dieptemeter en duiken maar.
Die duikcomputers zijn voor de rubbertegelgeneratie. :slightly_smiling_face:

dive-table-featured

10 likes

Ik ben vooral blij dat je hier heel eenvoudig een topic compleet op negeren kunt zetten.
Wat een gewauwel zeg.

Ik heb hem nodig vandaag. Ik duik hier nog even het diepe in.

13 likes

Horloges kopen is het kopen van een verlangen of emotie , klinkt misschien zweverig maar iedereen die een Speedmaster koopt voelt zich een klein beetje astronaut, wie een omega koopt James Bond en zo zijn er meer voorbeelden.

3 likes

Die vergelijkingen😂
Je slaat de spijker wel echt op de kop met deze opmerking. Dank!

Wellicht naïef maar had niet gedacht dat het zoveel zou losmaken bij sommigen. Zeker niet de bedoeling geweest om mensen hiermee te kwetsen of iets dergelijks

1 like

Functioneel of niet, ik vind een duikhorloge gewoon niet mooi.
Ik zie er hier veel voorbij komen, maar mij kan het niet boeien.

1 like

Heb je ook niet gedaan hoor. Soms heeft iemand geen zin om een diepere reactie te geven en dan komen dit soort korte berichten. Men heeft dan vaak alleen zin in lol. Gebeurt mij ook wel eens, dat ik alleen kort reageer.

Krijg nou wat. Heb ik net een 911 kado gedaan aan mijn vriendin, blijkt dat ze helemaal niet op een circuit wilt rijden, laat staan mag…

Mijn volgende vriendin krijgt een fiat 500.

oh duikhorloges zei je…? sorry, geen interesse zei ze. Ze heeft al een duikcomputer.

4 likes

Dank voor je antwoord! Ik stond het niet bij stil dat speciale duikhorloges ook een tijd niet bestonden (generatieverschilletje).

Wist verder ook niet dat een duikhorloges ook daadwerkelijk functies erop hadden. Aan het eind van de rit blijft het inderdaad een mening. Dingen hoeven niet altijd ‘functioneel’ te zijn

1 like