Porte-Montre voor zakhorloges

Ook een porte montre is er voor een zakhorloge waar de opwindstift op 3 uur zit.

7 likes

En toen was er ook een houder voor de dames horloges.

In het glazen schoteltje werd dan de ketting resp. ringen en dat soort dingen gelegd.

Liefhebbers van zakhorloges zijn toch ook immers op zoek naar een leuke bijpassende porte-montre om hun zakhorloge collectie op te waarderen.

12 likes

Ik was vergeten dat dit draadje er ook was. :slight_smile:

14 likes

Dat is een mooie zakhorlogestandaard met die twee dolfijnen. :+1: :ok_hand:

1 like

Dankjewel, moet hem nog wel wat schoonmaken. En hij is groter dan ik dacht, ik had verwacht de horloges er rechtop in te zetten. (Achteraf niet logisch)
En wel leuk dat het een dubbele is.

2 likes

Niet schoonmaken, alleen de voet zou ik schoonmaken en in de originele kleur terugbrengen.
Antieke waarde behouden. zonde om zg. als nieuw te maken,
dixi

1 like

Indertijd werden porte montres ook gemaakt voor de toeristen die een bepaalde plaats, resp. stad, bezochten en er een herinnering aan wilde hebben maar ook om dan hun horloge op de hangen bij het slapen gaan.
Daar zijn er heel veel van gemaakt, ik heb er ook wel een aantal van in de collectie.

8 likes

Duidelijk. Dat glimmende hoeft ook niet van mij. Wel wat meer stofvrij maken. :slight_smile:

Ik zoek al tijden naar een porte-montre. Ik merk alleen dat ik de meeste niet leuk genoeg vind. Ik zoek er een die met het zakhorloge er in op een kleine wandklok of staande klok lijkt. Wel in boeken gezien, maar in het echt nog niet leuk genoeg tegengekomen.

Ik mag hier ook gaan meedoen.

De collectie is zeer bescheiden, maar ik heb zopas een mooie eye catcher toegevoegd, als aanvulling op mijn (kleine) erfstukje van opa.

Opa’s horloge + houder

En dan deze bangelijke, zopas verworven Art Deco pareltje in verguld brons. Deze moest en zou ik hebben voor mijn mooie Art Deco Waltham, en kwam normaal met een mooie wortelhouten briefopener. Alleen is de laatste nooit bij me aangekomen samen met de rest.

Nu bleek de ring van mijn Waltham te breed om mooi over de horlogehaak te passen, dus moest ik nog even met de clip van een horlogeketting een hanger improviseren.

Tesamen met een bronzen lamp uit dezelde periode.

12 likes

Ik heb vandaag 3 mooie exemplaren aan mijn “collectie” mogen toevoegen.

15 likes

:heart_eyes:

12 likes

Porte montres heb je in alle materialen, van hout tot brons en van porselein tot glas, van zilver en goud. Uit barnsteen, speksteen en zo kan je wel door gaan.
Ook de thema’s verschillen enorm.
Indertijd waren er ook veel doe het zelf hobbyisten die er ook zeker wat van konden maken.
Ik laat hier een porseleinen waaier zien die ik ooit eens een keer (lang geleden) op een van mijn werktrips uit China heb meegenomen. Het zakhorloge heeft een 18 kt. gouden kast, het cilinder uurwerk is nog ergens in een doosje om gerestaureerd te worden. Daar moet ik toch eens tijd voor vrij maken.
Tja tijd, een van de meest zeldzame dingen in het leven

.
dixi

13 likes

Hier een heel simpele. Het horloge zelf is momenteel in onderhoud.

7 likes

Hier laat ik nog een fraaie zien, een heel apart model, met een vergrootglas die gekanteld kan worden om het horloge te plaatsen of eruit te halen.

dixi

14 likes

Het is weer tijd om dit topic wat leven in te blazen.
Voor zakhorloges die in de nacht ergens moeten blijven.

13 likes

Die parkiet is gaaf zeg :smiling_face_with_three_hearts:

Ik moet wel zeggen dat ik die op de overzichtsfoto eerst voor wat anders aanzag :face_with_peeking_eye:

Maar heel gaaf inderdaad, leuk om dit te zien!

Ik heb deze, gegoten tinnen uitvoering. Is dit Jugendstil? Komt uit Oostenrijk.

7 likes

Ik zou het een stukje later inschatten, art deco.

1 like