Porte-Montre voor zakhorloges

Deze topic is in feite bedoeld voor de ultieme liefhebbers van zakhorloges en uiteraard voor de vele verzamelaars ervan die dit forum telt.
Misschien zijn er verzamelaar-liefhebbers met aparte houders om hun zakhorloges neer te zetten.
Hier een voorzetje uit mijn prive collectie;


37 likes

De laatste is wellicht mijn favoriet. Prachtig vakwerk.

Ik heb altijd gedacht dat zakhorloges onder een stolpje of in een kastje tentoon werden gesteld. Geweldig dit, met verbazing bekeken.

uit brons gegoten uit de art-deco tijd.
De echte oudere porte montres zijn bijna niet meer te vinden voor een leuke prijs.
En dan spreek ik met name over de porseleinen objecten.
Als je er een kan vinden voor een acceptabel bedrag gewoon kopen.

1 like

Tja, zo leer je nog eens wat.
En als je een meer oude kleine dames zakhorloges hebt, dan doe je als volgt;

7 likes

Erg bijzonder. Zie ik daar nu ook een inktpot tussen staan?
Of ben ik nu heel erg oneerbiedig?

Wow! Ik dacht zelfs dat het hout was :wink:

Nee hoor, niks oneerbiedig, dat is inderdaad een inktpot in kristal met een zilveren bovenstuk.
Weegt bijna 2 kilo.

1 like

Hier de top :

Sympathique Clock, No. 666 with Pocket Watch, No. 721

In 1795, A-L Breguet invented the sympathique (synchronising) clock and its dependent watch. Although not the most useful invention, the Sympathique were Breguet’s most dramatic production. The Sympathique was designed with a cradle at the top of the master carriage clock that would automatically wind and adjust a detachable pocket watch that could be worn during the day. As Breguet explained to his son in 1795, “Then, every night on going to bed, you put the watch into the clock. In the morning, or one hour later, it will be exactly to time with the clock. There will be nothing visible externally to show where it has been touched. I expect from this the greatest promotion of our fame and fortune.”

8 likes

Zeer indrukwekkend. Mooi exemplaar. Hoe kom je eraan?

1 like

Jammer is het alleen maar een droom… :confused:

Ha, oke.
Dromen mag uiteraard toch immers.

1 like

Volgens mijn vrouw droom ik de gehele dag.

1 like

Als ze klaagt moet je dan zoals ik doen : “ik droom van je schatje” :wink: Dan ben ik een paar uur rustig.

1 like

Nou, ik niet hoor, dan moet ik weer aan de bak. :star_struck:

1 like

Hier nog een paar:

Het eenvoudige stolpmodel van @lassale (meteen ook maar met een Pontiac :wink: )

Gecombineerd met een “vide poche” (waar je je kleingeld en sleutels op legt)

En de Art DĂ©co tijger

Het is inderdaad niet makkelijk mooie exemplaren te vinden voor een redelijke prijs, maar soms lukt het.

Edit:
Ik zie bijv. net deze online, die me wel bevalt, maar waarvan de prijs me afschrikt

9 likes

Dat is zeker een hele fraaie.
Art deco, zo te zien, ja ze durven tegenwoordig aardig wat te vragen voor die dingen.
Probeer het voor een lagere prijs te krijgen, deze is wel een hele mooie toevoeging van een verzameling.

Ik zal @lassale eens aan zijn oren trekken, zodat hij de originele oude porte montres gaat verzamelen en niet een dergelijk stolpje.

1 like

Af en toe zal ik hier nog wel eens wat van die dingen posten.
Mede liefhebbers post ook eens een leuke porte montre op deze site.




5 likes

Heb deze slang poosje geleden gevonden.

Maar ik ben eigenlijk op zoek naar een dolfijn, zoiets.

Volgens mij is dit een omgebouwde kaarsenstandaard .

5 likes

De slang is er in vele uitvoeringen, ik er een aantal gehad en de meeste weggedaan.
Deze heb ik nog en vind ik nog leuk en mag dus blijven.

Ik heb nog een draakje,ook best leuk.

7 likes