Porte-Montre voor zakhorloges

Hier nog een leuke uit zilver

Ook zijn er porte montres in een glazen behuizing, ik zag ze indertijd in alle vormen en maten op beurzen en brocante markten.
Maar tegenwoordig kom je ze nog maar weinig tegen.

10 likes

Vorige week deze binnen gekregen.
Volgens mij van tin.

9 likes

Dit model is afgekeken van de oude stolp modellen, die werden al in eind 1700 gemaakt. Zie hier iets uit mijn collectie;

Hier nog een soortgelijke maar dan iets bewerkt uit metaal.

8 likes

Zo, ik mag hier meespelen! Een week geleden kwam deze binnen, onder het roest maar met potentieel:

Deze week eens rustig bekeken hoe eraan te beginnen. Het ijzer had een heel mooi motief, dus overdreven wegpoetsen zou geen goed idee geweest zijn. Sowieso eerst de compleet afgeleefde kussentjes - nuja, lapjes stof op een stuk bordkarton - er af peuteren.

Daarna de bak met water in, een stuk oud ijzer opgeofferd (het heet effectief sacrificial, in het Engels) en electrolyse to the rescue.

Gore boel! Maar het mooie aan het proces is dat het al het roest weghaalt, vanuit de kleinste gaatjes, en het blanke ijzer gewoon met rust laat. Dus geen verlies van detail.

Er was in totaal 14 uur en verschillende keren van positie wisselen met de tegenpool nodig om het goed te krijgen, maar uiteindelijk…

Nog even wat magnetiet afgepoetst met een niet te hard sponsje en dan een film WD40 erover (ja, echt). Heel tevreden met het resultaat.

Maar dan de kussentjes. Wat doe je als je niet echt random stukjes stof liggen hebt? En je leest dan

en je kijkt naar beneden en…

Blote voetjes dan maar. :rofl:

En klaar!

#ping# @Jenneke :sunglasses:

Misschien gaan die zakhorloges hier toch ooit nog onder handen genomen worden nu ze een mooie plaats hebben :smile:

30 likes

Mooi geworden Lennert, :tophat:

1 like

Heel erg mooi geworden!!

1 like

Mooi weer terug tot leven gebracht, en het karakter behouden!

1 like

Mooi resultaat @LVA !

Dan ook maar mijn simpele hier plaatsen.

12 likes

O wauw, die is mooi geworden.

1 like

Ja, dat was een sok opofferen wel waard :sweat_smile: :laughing:

Ik krijg veel meer zin om de zakhorloges onder handen te nemen nu. Prioriteiten, prioriteiten…

4 likes

Zoiets heb ik ook:

3 likes

Zouden deze bedoeld zijn om je uurwerk mee te nemen op reis?

1 like

Goede vraag, ik heb me er nooit in verdiept, zat bij het zakhorloge :blush:.
Het lijkt me wel een ding voor op reis inderdaad, gezien hij inklapbaar is. Maar onderweg droeg je je horloge denk ik bij je, en niet in dit bakje. Hoewel het wel kan :thinking:

1 like

Gaaf geworden.

Zou zoiets niet altijd gaan roesten als je dat in huis had staan?

Kan me niet voorstellen dat ze rond 1900 de hele dag zaten te boenen erop…

Als je het een keer goed boent met eoa wax die er een film oplegt dan zal dat wel meevallen waarschijnlijk. Ze hadden vroeger wel meer ervaring met bloot ijzer dan wij nu. Ik heb het ding goed ingesmeerd met WD40 - mits wegpoetsen van overtollige vloeistof zou dat ook goed moeten werken, we zullen het merken. :crossed_fingers:

1 like

Bijzonder mooi geworden. Wd40 werkt maar zou zelf de voorkeur aan Ballistol wapenolie geven.

4 likes

Heb ik niet liggen. Goed idee eigenlijk, zou voor de Spyderco ook kunnen dienen dan. Misschien eens naar kijken. :v:

1 like

Ik gebruik het ook voor mijn messen verzameling.
Het ruikt ook lekkerder dan WD40 Je hebt er spuitbussen van en flesjes.

1 like

Inderdaad Ballistol. Het grote voordeel is dat dat niet gaat plakken, WD40 uiteindelijk wel. Ik gebruik Ballistol ook om (vintage) leren horlogebandjes mooi en soepel te houden.

1 like