Post hier je grappigste, stomste, meeste trieste of meest geweldige ervaring met een juwelier

Juweliers, als liefhebber ben ik toch blij dat ze er zijn. Maar er is een breed scala aan juweliers: goed geinformeerd, harde onderhandelaars, botte lompe boeren enz. Post hier je leukste, grappigste, slechtste of beste ervaring met een juwelier.

Ik zal het startschot geven: een alleraardigste mevrouw hielp mij bij de aankoop van een Oris BC4. Dit is een piloot. Prijs was akkoord en mevrouw ging even naar achter om de doos en papieren te halen. Komt ze terug met een Oris-doos in de vorm van een Fomule 1 autoband.
Ik: ā€˜sorry, maar dit is niet de juiste doosā€™.
Zij: ā€™ ach, dat maakt toch niet uit. U gooit 'm toch weg als u thuis bent?'
Ik: ā€˜eehh, nee. Die bewaar ik en ik zou graag de correcte doos willenā€™.
Zij: ā€˜die heb ik waarschijnlijk niet meer.ā€™

Zij toch een beetje geirriteerd weer terug en na 10 minuten en met een bezweet voorhoofd komt ze uiteindelijk terug: 'ik heb 'm niet kunnen vinden, dus ik heb deze maar gepakt. Er staat Oris op, dus u moet het er maar mee doen.'
Ik: ā€˜mevrouw, u heeft daar de correcte doos dat hoort bij dit modelā€™

4 likes

Zaterdag een Seiko SNAA97 in de aanbieding gekocht, 50% korting.

Mevrouw pakte het horloge uit de vitrine en zei gelijk u maakt hem zelf op maat neem ik aan ? Ik zei nou ik wil eerst eens kijken hoe hij me staat. Zij redelijk geĆÆrriteerd geeft het horloge aan. Ik passen en gaf aan dat ik hem wel wilde en dat ik inderdaad de band zelf op maat zou maken maar dat ik het een vreemde vraag vond. Zei zegt dat komt omdat het een aanbieding is waar wij al geld bij moeten doen dus we kunnen geen service verlenen mits u daarvoor betaald.

Zij zegt ik haal even een doos voor u en komt terug met een FC Barcelona Seiko doos, ik zeg deze hoort niet bij het horloge waarop zij zegt maar van deze hebben we een aantal over en deze is chiquer dan de standaard witte doos. Ik vroeg nog mag ik toch een standaard witte doos maar dat kon alleen tegen betaling ( 10 euro ). Pffffffff

Toen ik ging betalen drukte zij een stempel op de bon met de tekst " alleen fabrieks garantie ", ik vroeg wat betekent dat ? Zij zei als het horloge stuk gaat zit er gewoon garantie op maar voor het opsturen naar Seiko moeten we een vergoeding in de porto en handeling hebben maar het horloge gaat vast niet stuk hoor. Seiko is best een aardig merkā€¦

Tja het was dat ik het model mooi vond en de 50% korting aantrekkelijk was maar andersā€¦

Ik houd het verhaaltje kortā€¦

Juwelier: Mooie Rolex! Submariner?
ik: Steinhartā€¦

Kon er op het moment erg om lachen maar toch laat het een indruk achter, daarna niet meer geweest :wink: De manier waarop hij het zei en verder reageerde straalde gewoon erg weinig kennis uit, iets wat ik juist erg fijn vind bij een juwelier. Had trouwens ook niet het idee dat de juwelier een ā€˜ohjaā€™ momentje had op het moment toen ik het horloge liet zien en er wat over verteldeā€¦

Een paar maanden geleden wilde ik op een aangekochte Rolex 16013 nieuwe pushpins hebben,dat doe ik altijd en zeer zeker op de wat vintage modellen.
Ik had dat ding meegenomen naar me werk en dacht ik breng eens een bezoekje aan het Haags Horloge Platform op het Noordeinde.
Parkeerde me scooter voor de deur in me werk kloffie want met de auto is 1 groot drama in het Centrum.
Eenmaal binnen vroeg ik om nieuwe pushpins en liet het horloge zien.
Nou er kwam een heel moeilijk verhaal uit die gozar ze mond en binnen 1 minuut stond ik weer buiten,wat een rotzaak is dat zeg!

Ja wat nu dacht ikā€¦Schaap & Citroen zit een stukje verder maar daar had ik in het verleden ook geen goede ervaringen mee omdat ik daar ipv in een maat kostuum in me werkkleding kwam om een Rolex te kopen niet serieus werd genomen en ook in de vestiging in Utrecht.

Uiteindelijk ben ik toch met me scooter het Noordeinde afgereden en aangebeld bij Schaap & Citroen.
Eenmaal door de sluis in me schilderskleding het verhaal uitgelegd aan een wat oudere heer en die deelde me mee dat die even naar het horloge ging kijken en mij werd keurig een kopje koffie aangeboden.
Na 5 minuten kwam de heer terug zonder mijn horloge en nam plaats aan het tafeltje waar ik aan zat met het heerlijke bakkie koffie met koek.
De man vroeg hoe ik aan het horloge kwam en toen ging de koffie raar smaken ineens bij me.
Ik vertelde het verhaal dat ik het horloge had gekocht via een forum (hier dus) voor me vrouw en dat ik altijd nieuwe pushpins laat zetten op een 2e hands aangekocht horloge.
Ik had ook me Dweller om en hij vroeg of die mocht zien. Ik gaf de Dweller aan hem en hij voelde en keek wat goed er naar en gaf hem terug.
Na wat gepraat heen en weer ging hij terug naar achter en kwam terug met de 16013 en deelde mee dat de pushpins niet op voorraad waren maar dat ik me gegevens op moest geven en dan zouden ze me bellen.

1 week later werd ik gebeld door een vrouw,de pushpins lagen klaar.
Ik er heen gereden met het horloge en weer werd ik geholpen door de wat oudere heer.
Weer het bekende bakkie koffie met koek en na 10 minuten kwam die terug met het horloge en een zakje met de oude kromme pushpins.

Na nog een kort gesprek bekende hij ook dat ze het horloge hadden nagetrokken op diefstal in hun systeem.
Ik bedankte hem en liep naar de balie waar je af moet rekenen en de heer trok mijn terug aan me schouder en gaf mijn een hand en zei dat het service van de zaak was en zo stond ik met een bek vol tanden in sluis om vervolgens de weg naar huis te vervolgen.

Zo heb je een rot ervaring met ze en vervolgens word je als een vorst behandeld.

Maar nogmaals,petje af voor S&C Den-Haag!

4 likes

Tja, ik ben blij dat je het goed opvat en de service kan waarderen.

Ik heb er een dubbel gevoel bij. Als je de pech had ter goeder trouw een gestolen horloge te hebben gekocht dan was je 'm nu gewoon kwijt geweest. Zie de Rene84/JTrapman/Engelse koper discussie.

Ok, dozen zijn niet belangrijk voor juweliers concluderen we nu gewoon :grinning:

Steinhart? Dat zijn toch Rolexen met Eta-uurwerken?

Ja dat kan altijd gebeuren Supah!
Je zou ze de kost moeten geven die met een gestolen opgegeven horloge rondlopen waarvan ze het zelf niet weten.
Je heb zat mensen die hun horloge verkochten maar niet de aankoop factuur er bij mee gaven en vervolgens het horloge als gestolen opgavenen bij een zgn inbraak.
Mijn schoonzuster werkt bij een grote verzekeringsmaatschappij dus ik weet zat!

Allemaal erg herkenbaar.
Enkele maanden geleden liep ik binnen bij een juwelier die gaat stoppen met zijn winkel. Mijn interesse ging uit naar een Meistersinger model in de etalage.
Ongevraagd kwam er een heel verhaal dat service aan een horloge onnodig is en dat meneer zelf dit al dertig jaar niet had laten doen.
Inmiddels had hij mijn geobserveerd en zei en passant, mooie Rolex heeft u om. Toen ik vervolgens melde dat dit een Longines Hydroconquest was, voelde hij zich waarschijnlijk wat in verlegenheid gebracht en was het over met ons toch al niet geanimeerd gesprek.
Het verdwijnen van veel middenstanders uit de binnensteden vind ik zeer te betreuren. Toch hebben ze het vaak aan zichzelf de wijten.

Zo zou je het inderdaad kunnen verwoorden. Het is ook minder stom dan bij een ander model, maar toch zijn er echt wel duidelijke verschillen. Bovendien droeg ik hem op een vintage leren nato band, dan zou ik (als ik m zou hebben) met een rolex sub nooit doen, en volgensmij niemandā€¦ maargoed, het verpest wel de sfeer en het gesprek, zoals hierboven ook word aangegeven door Timebandit.

Ik ben zelf een tijd geleden met een vriend bij juwelier Kamerbeek in Nijmegen geweest.

Eerst wat in de etalage gekeken en toen besloten om naar binnen te gaanā€¦

We werden vriendelijk doch zeer zenuwachtig geholpen, de verkoper knikte zenuwachtig naar een dame en ik ving een gespannen sfeertje op waar je plakken van kon snijdenā€¦

De dame ging de plantenbakken naar binnen halenā€¦

Ondanks dat ik een horloge om had totaal de tijd vergeten en kwam tot de conclusie dat we 5 minuten voor sluitingstijd naar binnen zijn gegaanā€¦

Domme fout want dat gebeurd me normaal nooit, maar vond het toen naderhand wel triest dat de angst er goed in zat daar, niet veel later las ik hier dat ze de zaak gesloten hebben en ze ermee op zijn gehouden.

Groeten,

Noel.

1 like

Ik had een metalen band bij mijn Deep Blue gekocht omdat ik dat nu eenmaal mooier vind. Zelf kreeg ik de band er niet op en ben ik naar mijn vaste juwelier gegaan. Ik heb hem meteen even gewezen op het krasje dat ik had gemaakt zodat hij niet zou denken dat hij die gemaakt zou hebben.
Toen ik het horloge ophaalde bleek niet alleen dat hij de kras weg had gepolijst, maar ook had hij aan de hand van de de rubberband mijn polsmaat ingeschat en meteen de metalen band even mooi op maat had gemaakt.
Kosten ā‚¬5,- En dat voor een horloge en band die ik daar niet had gekocht! Zijn commentaar: ā€œJij komt hier wel weer terugā€.

Met zulke service zeker!

10 likes

Whaha, wat een.verhaalā€¦

Ik heb een aantal jaar geleden mijn eerste ā€˜dureā€™ horloge gekocht bij Ace & Spyer in Amsterdam. Het ging om een tweedehands Breitling Navitimer. Hij was toen pas een paar jaar oud. In de etalage stond hij voor 1750. Ik wist toen nog niet eens dat dit een heel lage prijs was. Ik vond het een mooi horloge.

Bij het passen werd ik direct verliefd en wilde het kopen. De verkoper zag toen dat hij een fout had gemaakt met de prijsstelling. Honderden euros te weinig. Gelukkig hield hij het bij die prijs. Dus heb ik voor een lage prijs een schitterende Breitling Navitimer kunnen kopen.

Juweliers zijn alleen maar heel domme dozenschuivers en hebbeb nergens verstand van ik schat zeker 99 % van deze kudde.

Er zit hier een juwelier in Haarlem die me het liefst uit zijn zaak wil hebben lijkt het wel. Vooral omdat ik een keer met een Vostok aan kwam zetten, die Russen daar moest hij niets van hebben en mocht ik in het vervolg thuis laten. :stuck_out_tongue:

Aan de andere kant heeft hij ook wel eens losgeschoten click-on deksels voor niks vastgelijmd bij wat oud spul. Klikte allemaal niet meer. Dus 50/50 ervaring.

Een trieste ervaring uit 2013ā€¦

"Ik bezit een leuke Vintage Tissot waar ik zeer gehecht aan ben. De laatste maanden liep het horloge steeds meer achter. Eigenlijk ENKEL de minutenwijzer die 5 Ć  8 minuten per dag vertraging opliep.
Na lang twijfelen heb ik het horloge binnengebracht bij een lokale juwelier die een behoorlijke reputatie heeft. Na een week werd ik opgebeld met de melding dat de hestelling 100 euro zou kosten. Hiermee toegestemd. De afgesproken termijn afgewacht, en dan opgebeld. Het horloge bleek telkens nog net niet hersteld, en dat er nog een onderdeeltje moest binnenkomen.
Vorige donderdag mocht ik het horloge afhalen. Ik was zeer tevreden. Twee uur later merk ik dat er wat oranje kleur verdwenen is van de sekondenwijzer. Bij thuiskomst mijn fotos bekeken. Dit was vooraf zeker niet het geval. En dan ga je natuurlijk verder kijken. Bleek er nog een kras in het deksel, en een puntje beschadiging op de minutenwijzer. Het ergste vind ik dat de marker bij 5 uur is vervangen. Die is iets kleiner en heeft een andere kleur. De kras op het glaasje is van mij en zeker niet van de juwelier.
Dit is een grote ontgoocheling. En de juwelier heeft hier niets van gezegd.

Vandaag ben ik naar de juwelier gestapt, met de vraag wat er gebeurd was met mijn horloge. De juwelier wimpelde dit meteen af en werd kwaad tot woedend (ja zelfs met klanten in zijn zaak). Ik toonde hem een foto van enkele maanden voordien. Dit wimpelde hij ook af.

In zijn woede werd ik naar buiten verwezen. Ik weigerde te vertrekken. Na 10 minuten wou hij mij eigenhandig de deur uitzetten.

Ik vroeg hem als wij eens kalm konden praten. Hij beweert dat de marker ontbrak bij het openen. Het enige wat ik heb kunnen bekomen, is dat hij zou informeren bij Tissot of hij zoā€™n minutenring kon bekomen. Ik twijfel echter of ik hem nog een horloge kan toevertrouwen.

Ik denk dat hij bij het openen van het horloge iets heeft voorgehad, zodat de marker bij 5 en misschien ook die bij 6 werd beschadigd en/of verloren.

Ik kan mij indenken dat er iets kan gebeuren bij het herstellen van een 40 jaar oud horloge. Alleen jammer dat hij totaal niets toegeeft. Bij het voorval had hij mij beter opgebeld om tot een vergelijk te komen.

Mijn horloge heeft hiermee veel aan waarde verloren door dit geklungel. Dit wens ik niemand toe."

En ik kan maar geen afscheid nemen van het ā€œverminkteā€ horloge ā€¦


(De linkse)

Ik ken een juwelier waar de ā€˜meester horlogemakerā€™ het steevast over ā€˜Japanse rommelā€™ heeft als Seiko ter sprake komt.

Terwijl ze er etalages van vol hebben liggen.

1 like

Ik vindt het zeer triest zulke juweliers willen altijd bij meeste gevallen gelijk hebben
Weet niet waarom
ze willen ook niet toegeven dat ze iets mis gedaan hebben

Heb het ook een keer meegemaakt bij een vintage Omega Constellation Pie Pan dat het horloge terugkwam met een deukje op een van de gouden lugs, verdwenen (vergeeld) tritium bij zes(!) (van de 12) markers en een nieuwe kroon van Omega die veel te lang was en de verkeerde kleur had.

Helaas kwam ik er pas na een paar weken achter en toen zei de juwelier dat ik het direct aan had moeten geven. Ergens heeft hij wel gelijk, maar de afgebrokkelde lume en verkeerde kroon had wel even aangegeven mogen worden bij het afhalen. Ik heb er nooit meer plezier van gehad en het horloge maar verkocht.